Bekering een levenslang proces

Ds. W. Pieters / 5 reacties

Vraag

Beste ds. Pieters. Allereerst bedankt voor uw antwoord op mijn vraag over echte (geloofs)zekerheid. Toch bleef er bij mij nog een vraag over. U zegt dat bekering een levenslang proces is. Als dat het geval is, kunnen er toch nooit echt bekeerde mensen bestaan? Die zijn dan toch ook niet 'volledig' bekeerd? Ik vind het ook ontzettend verwarrend dat iedereen weer een andere mening heeft hierover. De een zegt dat je naar God toe moet, de ander zegt dat God bij jou moet komen. En beide partijen beroepen zich op Bijbelteksten.

Antwoord

En beide partijen hebben gelijk, zie maar Zacharia 1 vers 3: “Zeg tot hen: zo zegt de HEERE der legermachten: ‘Keer weder tot Mij, spreekt de HEERE der legermachten, en Ik zal weder tot u keren, zegt de HEERE der legermachten.”

‘Echt bekeerde mensen’ zijn er wel, maar die moeten/willen zich nog dagelijks tot God keren = bekeren. Dus het blijft in beweging. Af is het pas bij de laatste ademtocht!

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
5 reacties
1a2b3c
Misschien haal je de wedergeboorte en bekering door elkaar.
Wedergeboorte gebeurd maar één keer, dan bekeren we ons in geloof tot Jezus.
Dan zijn we geestelijk levend, een baby die op moet groeien tot een volwassen man: 1 Pet.2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien.

Bekeren is je ergens van afkeren en naar iets anders toekeren.
Je keert je af van je oude meester: de duivel en je keert je toe naar je nieuwe meester: Jezus.
Je keert je af van de zonden en je richt je op goede werken. Mat.5:16 Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien ...
Je bekeert je ervan om voor jezelf te leven en in plaats daarvan ga je voor Hem leven.

Maar omdat we de zondige natuur nog hebben zondigen we ook na de wedergeboorte nog: 1 Joh.1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Jak.3:2 Want wij struikelen allen in veel opzichten.
Dan moeten we die zonden weer belijden en er ons weer van bekeren/afkeren en ons weer richten op Jezus om Hem te dienen.
Daarom blijft bekering nodig, omdat we steeds weer afdwalen.
Aan de andere kant is het ook Jezus die het verloren schaap elke keer weer opzoekt en bij de kudde terug brengt, maar dat werkt Hij uit in en door onze bekering.
adriano313
Amen @1a2b3c

Beste vragensteller, Het Woord overtuigd, ook al zijn er verschillende benaderingen
Er bestaan m.i. geen mensen voor of mensen tegen....
maar wel een Heilige Geest die je graag wil overtuigen

Bidt tot de Heere Jezus Christus en vraag Hem of Hij je wilt overtuigen door de Heilige Geest
Spreek het uit tijdens het Bijbellezen, Heilige geest geef mij Zijn Waarheid, maak mijn ogen open.

Hiernaast zijn zonden ook niet gevolgen-loos
Door zonden geef je de aanklager satan legale grond om in jou leven te komen
Daarom is bekeren noodzaak zodat er geen grond kan ontstaan
Want Gods geest kan niet tegelijk wonen op een plek waar zonden gedijen!
Elke dag opnieuw belijd je daarom je zonden, vergeef je anderen en bid je om vergeving.
Je brengt het allemaal bij het kruis en in de ochtend pak je dit kruis weer op om het mee te nemen naar de avond. En dat is alleen mogelijk door het kostbare bloed van de wonderbare Zoon

In Hem is dan ook alle eer en overwinning
En zoveel liefde,
Laat je overtuigen vragensteller en stel je hart voor Hem open
prijs God, Hallelujah
Gerteke
Bekering is een levenslang proces, wedergeboorte niet. Da's wel een essentieel onderscheid. Helaas wordt in de refokerken wedergeboorte nog weleens 'bekering' genoemd. Eens dus met 1a2b3c (zie ik, teruglezend ;-)).
MvB
Als ik de reacties zo lees komt er het volgende in mij op: bekering is iets wat je zelf kan doen, wedergeboorte kan alleen door de Heilige Geest ?
1a2b3c
-Wedergeboorte kan alleen door de Heilige Geest.

Ja, dat klopt helemaal.

-Bekering is iets wat je zelf kan doen.

Je bent er zelf 100% actief bij betrokken en tegelijk is God Zelf daar 100% actief bij betrokken.
Dus niet 50% en 50%, maar 100% en 100%.
En de mens heeft de verantwoording over wat hij zelf doet en laat.
God vraagt geen bovennatuurlijke dingen van ons die Hij niet tegelijk beloofd te zullen geven, zoals bijv: Ezch.18:31... maak u een nieuw hart en een nieuwe geest.
Ezch.36:26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven.

Verder zijn er ook genoeg dingen die God van ons vraagt wat in onze 'natuurlijke macht' ligt.
We kunnen dingen doen zoals: Bijbelstudie, kerkgaan en bidden, en we kunnen dingen nalaten zoals: naar de disco te gaan, alcohol misbruik, drugs, helemaal op te gaan in geld verdienen en carrière te maken e.d.

Voor dat alles staan beloften in de Bijbel: Spr.8:17 ... en wie Mij ernstig zoeken, zullen Mij vinden.
Heb.11:6 Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken.
God spreekt tot ons op ons niveau, zodat wij het kunnen begrijpen en dan moeten we het ook niet op Zijn niveau willen ontvangen, want dat is voor ons niet te begrijpen.
Hij zorgt er wel voor dat het niet met elkaar in tegenspraak is.