Vloeien na bevallling

drs. N. Wolswinkel / 28 reacties

Vraag

Ik ben een maand geleden bevallen op de natuurlijke manier. Binnen drie weken was het vloeien gestopt. Maar nu ben ik ineens al ongesteld. Althans, dat denk ik. Ik geef volledige borstvoeding. Kan ik er gewoon vanuit gaan dat de menstruatie weer vroeg is gestart, of kan dat niet in verband met borstvoeding en moet ik hier iets mee doen?

Antwoord

Het ligt niet voor de hand dat er na één maand al een menstruatie optreedt, eerder lijkt het waarschijnlijk dat het toch nog bij het kraambed hoort, omdat bij volledige borstvoeding een zo snelle menstruatie erg onwaarschijnlijk is. Maar de behandelend arts/verloskundige kan daar meer over zeggen dan ik. Overleg daar maar mee.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
28 reacties
pannenkoek
Dat kan best hoor. Ik heb 3 keer BV gegeven, en meestal begon ik na 6 wk al weer.
Catherine
Ik vind 3 wkn kraamzuivering erg kort. De vrouwen in onze familie hebben er toch wel zo'n 6/7 wkn last van. Bij volledige b.v. hadden wij geen menstruatie.
Hanna
Catherine: dat zal per familie verschillen, dan zeker!
Wij bevallen snel en hebben een korte kraamzuivering...
Ondanks volledige bv!
pannenkoek
Ja ik gaf zelfs 9, 8 en 6 mnd bv bij de oudste 3. Dat was volledige bv. Bij de oudste zelf een maand of 7/ alleen bv. Maar ik begon altijd na 6 wk weer. En gewoon weer in het goede ritme van ééns per maand.
Het is per persoon verschillend, maar kan wel.
drj
De meeste vrouwen zijn door bv minstens 3 mnd onvruchtbaar (ong 96%), en 9 van de 10 ook een half jaar.
Toch zijn er ook vrouwen voor wie dit niet geldt, ondanks volledige bv op alle uren van de dag.
Het kan inderdaad zo zijn dat je menstruatie alweer op gang is. Zeker weet je dat natuurlijk pas als de volgende menstruatie ook enigszins op tijd komt.

In elk geval moet je in de gaten houden dat je waarschijnlijk alweer vruchtbaar bent.
Ook kan de borsvoeding rond de eisprong en aan het begin van de menstruatie 1-2 dagen iets minder zijn. Dat is voor je baby niet erg en door het meer aanleggen in die dagen heb je dan als het "terugkomt" juist meer melk. In de eerste dagen van de menstruatie kan de melk ook minder smaken en de baby drinkt dan wat minder. (minder melk en slechtere smaak geldt trouwens nog meer voor de pil, dus dat is geen oplossing)

Over de oorzaak van het meteen weer optreden van de cyclus is geen zekerheid. De populairste theorie is, dat het aan de verbeterde voeding ligt, omdat bij vrouwen in andere culturen (Afrika etc.) de menstruatie wel jaren kan wegblijven door de bv.
naam
Ik was ook bij beide kids na 6/7 weken weer ongesteld ondanks volledige borstvoeding, zelfs nog 1 á 2 keer 's nachts. Daarna ook een heel regelmatige cyclus ondanks het volledige voeden tot 6 maanden.
Cloudsadmirer
drj, waar haal je dit alles vandaan? In mijn werk heb ik hier veel mee te maken (alles eigenlijk) en veel van wat je opmerkt is niet helemaal juist. Als je ongesteld word betekend dat in de regel dat je 2 weken daarvoor alweer vruchtbaar was. Je weet dus van te voren nooit wanneer je weer vruchtbaar bent. En een slechtere smaak van de melk door menstruatie??? Kijk eens op borstvoeding.com, een heel leerzame site. Melk kan iets teruglopen door hormoonschommelingen maar gaat echt niet minder smaken gelukkig. De melk kan alleen minder van smaak worden door kolven/koelen/verwarmen/invriezen. Vrouwen die 24 uur per dag elke 3 uur voeden of vaker (dus ook 's nachts) zijn in principe niet vruchtbaar, maar zeg nooit nooit.

Vraagstelster: ik begrijp niet goed dat je hier je vraag hebt gesteld, je zal er een poos op hebben moeten wachten terwijl je toch een nacontrole bij de verloskundige hebt? Aan haar kan je alles vragen, en je mag in die tijd ook echt nog wel bellen. Met zulke dingen moet je m.i. niet te lang wachten.
Hanna
Rinske schrijf: Vrouwen die 24 uur per dag elke 3 uur voeden of vaker (dus ook 's nachts) zijn in principe niet vruchtbaar, maar zeg nooit nooit.

Nee, zeg idd nooit, nooit!
Ik was toen mijn dochtertje 3 maanden jong was, weer zwanger,
ondanks dat ze een huilbaby was en dus ieder uur dronk, en 's nachts ook!

Dacht toen ook dat als je bv gaf, je niet vruchtbaar was, maar er klopte niets van!

Wel stopte de oudste met 6 maanden zelf met de bv omdat ze het niet meer wilde, oorzaak weet ik niet, wsl te weinig melk door de enorme vermoeidheid die ik toen had?

Ik merk nu bij mijn andere dochtertje ook dat de melk terugloopt door hormoonschommelingen, maar dat is nu een kwestie van meer aanleggen!
ariane
Ook ik schrok van de reactie door drj . Wat een foute informatie bij elkaar.

Rinske heeft de dingen gelukkig weer op een rijtje gezet,zowel naar drj als naar vragenstelster.
Catherine
In Afrika staan de vrouwen anders (dichter) bij de natuur. Je hebt vrouwen die werken tot zeer kort voor de bevalling (op het land), baren hun kind en staan weer op hun pootjes. Je hebt zelfs culturen waar de man op een kraambed ligt ! Voll b.v. is idd geen 100% garantie, misschien ooit wel, maar nu niet meer. Ik ken genoeg voorbeelden ! Er zijn veel bakerpraatjes rondom b.v.
naam
rinske; bij ons komt de verloskundige al op het kraambed op nacontrole, daarna zie/ spreek je ze niet meer. En ze zeggen dat je tijdens de kraamperiode nog mag bellen maar dat daarna je huisarts aanspreekpunt is. .0000000000000000000000.
Nen
Ik ben de vraagstelster.
@Rinske: inderdaad zou ik dat kunnen doen, maar ten eerste heb ik maar 3 dagen op antwoord hoeven wachten, en ten tweede ga ik niet op nacontrole want dat is optioneel en ik vind het niet nodig.
Het is niet zo dat ik me zorgen maakte over het vloeien, maar ik hoorde her en der dat je min of meer niet meteen ongesteld kunt worden dus ik wilde het vragen en er ook reacties op zien. Die heb ik gekregen :)
@Catherine: erg genoeg dat die vrouwen zolang moeten doorwerken en meteen op de pootjes staan! Dat is heus niet omdat ze dat willen of zo sterk zijn, maar juist zo sneu aan de armoede en gebrek aan hulp e.d. Ik ben in Afrika geweest en regelmatig sterft moeder of kind rondom het kraambed (als ze daar al op tijd op komen te liggen) omdat de moeder zo slecht gevoed is in haar leven en dus helemaal niet in staat is een kind te baren omdat bijv. de doorgang te smal is.

Inmiddels is het weer voorbij, en was ik écht wel ongesteld ookal schrijft de arts dat dat niet waarschijnlijk is. Gelukkig hebben we veilig .... anders zou ik nu misschien meteen weer zwanger zijn!

Bedankt voor al jullie reacties :)
Hanna
@ Nen, van harte gefeliciteerd met je kleine!!
Geniet ervan hoor!! En ik hoop dat je lang borstvoeding kan geven, het is heerlijk om te doen!
Catherine
@Nen, gefeliciteerd hoor. Dat hij/zij mag gelukkig en gezond mag opgroeien.
Je kunt met je vragen ook terecht bij ver. borstvoeding natuurlijk. Ik zou voor problemen omtrent b.v. zeker niet naar de huisarts gaan.
Zeker bij de besneden vrouwen ! Dat is toch niet voor te stellen. We leven hier dan ondanks de teruglopende kraamzorg, (ik had 80 uur, nu niet eens de helft geloof ik ?) toch in een weelde.
drj
@rinske

1. drj, waar haal je dit alles vandaan?
a. ik ben arts en
b. heb meer dan 10 jaar in een verloskundige praktijk gewerkt
c. heb op de afdeling verloskunde in een ziekenhuis gewerkt
d. lid van borstvoeding natuurlijk en la leche league
e. advies gegeven aan vrouwen met borstvoedingsproblemen via het internet
f. aan 5 kindern ongeveer 10,5 jaar borstvoeding gegeven
Ik vind mezelf tamelijk gekwalificeerd.

2. Als je ongesteld word betekend dat in de regel dat je 2 weken daarvoor alweer vruchtbaar was. Je weet dus van te voren nooit wanneer je weer vruchtbaar bent.
- Maar daarna moet je er in elk geval rekening mee houden dat je vruchtbaar bent, toch?!

3. En een slechtere smaak van de melk door menstruatie???
- Iedere vrouw is anders en elk kind is anders. Bij sommige vrouwen is er iets minder productie 1-2 dagen voor of aan het begin van de menstruatie. andere merken geen verschil. Sommige kinderen drinken iets minder enthousiast dan anders, bij andere merk je geen verschil. Dat kan zelfs per vrouw per maand verschillend zijn.
Een eventueel verschil in smaak is helemaal geen reden tot zorg. De smaak wordt door heel veel dingen beinvloed, o.a. ook al door wat je eet. Zo went een kind aan verschillende smaken en zal een kind extra goed drinken als de melk weer eens bijzonder lekker smaakt.
Zie ook:
http://www.breastfeed-essentials.com/menstruation.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7748264
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T0P-4SHF4KD-7&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=49cc7d90289a1143059b4a2df174d534

4. De meeste vrouwen die elke drie uur voeden zijn onvruchtbaar
- zie mijn oorspronkelijke antwoord

Rinske, ik heb meestal veel waardering voor je antwoorden. In dit specifieke geval heeft Nen inmiddels naar het zich laat aanzien haar menstruatie gehad. Dat betekent dat ze onder de minderheid van vrouwen valt waar de menstruatie wat vroeger terugkomt.
Zoals gezegd, niet iedereen is hetzelfde en daarom niet meteen roepen dat iets onzin is, omdat je het nog niet vaak bent tegengekomen.

Met vriendelijke groet, drj
Cloudsadmirer
Beste drj,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en bedankt dat je laat weten meestal veel waardering voor mijn antwoorden te hebben, leuk om te horen!

Je zegt arts te zijn en in een praktijk en op een afdeling voor verloskunde te hebben gewerkt. Met alle respect, maar heel veel artsen zijn niet of onvolledig geinformeerd over borstvoeding. Dit ondervind ik dagelijks aan den lijve. Wat je bij je 2e punt zegt ben ik het helemaal mee eens natuurlijk, dat bedoelde ik ook. Wat je bij punt 3 zegt ben ik het ook mee eens maar in je vorige reactie kwam het op me over dat een baby moeders melk niet lekker vind en dat bestaat gewoon niet. (en het was m'n bedoeling dat direct uit de wereld te helpen) Dat het varierend is van smaak, dat is waar en idd goed om alvast aan verschillende smaken te wennen.

Hier zit een fanatieke voedster en vind het leuk te lezen dat je zelf ook veel ervaring hebt ;) (ben ik niet de enigste blijkbaar)

@Nen, fijn dat je zo kort maar hoefde te wachten, ik heb altijd op refoweb begrepen dat medische vragen wel maanden kunnen duren! Ik vind dat je met zulke dingen beter wel op nacontrole kan gaan en daarom zei ik ook Mijns Inziens. Hoeft niet de jouwe te zijn.
Iig van harte met je kleine en ik hoop dat je met veel geluk, liefde, warmte en plezier borstvoeding mag geven aan je kindje!

Groetjes
Cloudsadmirer
@naam,
En aangezien je officieel 6 weken lang kraamvrouw bent mag je dus nog 6 weken bellen.
Catherine
Was het ook niet zo dat b.v. steeds anders smaakt, omdat je elke dag anders eet ? Dus bij gekruid/pittig eten, of uien, en misschien asperges, je urine ruikt dan ook anders.) Als dat zo is, zouden b.v. gevoede baby's makkelijker eters moeten worden dan flesvoeding, dat smaakt immers altijd hetzelfde ?
ariane
Nee zo gemakkelijk ligt het niet.
Het eerst jaar staan de kinderen betrekkelijk open voor allerlei smaken.
Maar het tweede en derde jaar worden kinderen moeilijker en beginnen smaakvoorkeuren te ontwikkelen.
Dan zie je dat ze opeens de kaakjes stijf dicht houden bij bijv. witlof,iets wat ze voordien met smaak aten.
Catherine
Haha, eentje van mij, lustte dolgraag witlof EN spruitjes. Hij lag in het zknhs en kon het niet eens bestellen !