Belijdenis doen maar moeite met kerk

Ds. R. W. van Mourik / 12 reacties

Vraag

Kun je belijdenis doen in een gemeente ook al ben je het niet eens met wat daar geleerd wordt? Met andere woorden: kun je belijdenis doen als je moeite hebt met de leer en sommige delen van de grondslag van de kerk? Als je belijdenis doet, stem je dan ook gelijk in met wat er in die gemeente geleerd wordt?

Antwoord

Dat is altijd een lastige vraag. Zeker omdat er verschillende kerken zijn en de grondslag van de ene kerk verschilt van de andere kerk. Iemand van de ene kerk kan niet voorstellen dat iemand in een andere kerk belijdenis doet waar voor zijn of haar gevoel de leer van die kerk niet deugt en ook de grondslag van de kerk niet goed is. Terwijl zo iemand in die kerk er geen moeite mee heeft.

Als iemand bijvoorbeeld tot de Protestantse Kerk in Nederland behoort en daar belijdenis doet, is dat voor iemand uit de Hersteld Hervormde Kerk een onmogelijkheid. Voor de één is het legitiem om zich helemaal te richten op de plaatselijke gemeente waar de leer zuiver zou zijn, maar voor de ander is het weer belangrijk om te kijken naar het geheel van een kerk. Het is daarom lastig om daar een eenduidig antwoord op te geven.

Daar komt nog bij dat de één de leer van de kerk cq. gemeente ruimer formuleert dan de ander. De bekende drie criteria dat er de zuivere bediening van het Woord, van de sacramenten en de handhaving van de tucht moet zijn, wordt natuurlijk voor de één sneller als aanwezig gezien dan voor de ander. In ieder geval is het zo dat je in het belijdenis doen binnen een gemeente je conformeert met de leer van die gemeente en op de achtergrond ook van de kerk waar zo´n gemeente toebehoort. Tegelijkertijd beloof je om je in te zetten voor het bevorderen van bovengenoemde criteria.

Wanneer de zuiverheid van het Woord geweld wordt aangedaan, mag daar op gewezen worden. Als de sacramenten niet op de juiste wijze bediend worden, mag daar de vinger bij worden gelegd. Een kerk cq. een gemeente zonder tucht is ook onmogelijk. Kortom, als belijdend lidmaat heb je een hele verantwoordelijkheid op je genomen. En wie zal dan een gemeente, maar ook een kerk, kunnen vinden waar alles zuiver en goed is én blijft? Laat er biddend en ootmoedig met deze materie worden omgegaan. Er zijn in het verleden weleens grote woorden gesproken over een kerk die vals zou zijn, maar waar de Heere toch door Zijn Woord en Geest gewerkt heeft. Dat houdt ons bescheiden en maakt ons voorzichtig om niet al te snel de conclusie te trekken dat je in een bepaalde kerk geen belijdenis kan doen omdat de leer niet goed zou zijn.

Ds. R. W.van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

belijdenis
12 reacties
janvanverweg
ooit zat ik met hetzelfde probleem. ik ben toen naar mijn eigen dominee gegaan en de zaak voorgelegd. die was vol genade en gaf toestemming. daardoor kon ik met een vrij geweten belijdenis doen. Soms is er moed voor nodig om het juiste te doen. een juiste hartsgesteldheid is ook van belang.
hendrika
Belijdenis doe je in een kerk ...van je geloof.Als je daar oprecht naar streeft ,zul je als het goed is ook streven naar een kerk met een zuivere prediking en een bijbelse grondslag.Dan neem je geen genoegen met een alleen olaatselijke regeling, maar gaat het GEHEEL van de kerk je ter harte.Zeg nou eens eerlijk de Heere heeft toch recht op heel de kerk??zowel plaatselijk als bovenplaatselijk Woord EN de belijdenis behoren 1 te zijn.Ik vergelijk het altijd met een huwelijk.Dat wil je toch in alle delen zuiver houden ,en niet alleen maar op enkele punten.....toch??.....Je ja-woord spreek je uit voor en in de gemeente...maar boveral en ten diepste voor God zelf.Kun je dan met een rein oprecht geweten je ja-woord uitspreken in een gemeente waar je toch moeite met de leer hebt...of waar de grondslag in sommige delen niet bijbels is en waar de zondige praktijken toch een wettige plaats hebben in het geheel van die kerk .onderzoek jezelf zeer nauw en maak dan een besluit ...zou je daar rust in vinden???Bedenk dat je ooit van deze zaken verantwoording af moet leggen. veel wijsheid en zegen toegewenst.
adriano313
Beste vragensteller, Het antwoordt zit denk in het oplossen van de vraag waar je nu precies belijdenis van doet. Want belijdenis is geen containerbegrip waar je alles onder kunt scharen.
Zodat als je ja zegt, het op alles gelijk toepasbaar is of juist andersom, alles wat nagestreefd wordt, maakt zo onderdeel uit het begrip belijdenis.

Belijdenis aan God betekent je leven geven aan Jezus Christus. Dat je Hem aanneemt als Heer van je leven, dat je gelooft dat je zonden vergeven zijn en dat je verder met Hem wilt leven. Ja zeggen (?) en nog tot overdenking komen (?) lijkt mij geen juiste keuze of volgorde.

Lid worden van een gemeente doe je door lid te worden en zo de Ds. ook stelt, je te committeren met de kerk en het genootschap waar deze deel van uit maken. Committeren aan een leer is m.i iets waar je bewust van moet zijn. Want de bijbel is het Woord en het Woord leeft en is (van) God. Het is geen leer. Hiernaast is Jezus Christus Hoofd van de gemeente. Deze gemeente (het lichaam) kent geen leer of democratische structuur maar is gericht op de relatie waarbij iedereen van betekenis is. De oog de voet de teen de vinger, alles is (afzonderlijk)van betekenis (1kor:12). Laat dit van betekenis zijn als je een gemeente zoekt en ergens lid van wil worden.

Hiernaast moest ik ook denken laat je ja, ja zijn en je woord een woord. Dit is iets wat je heus mag breken maar mensen moeten ook ergens van op aan kunnen. Als je woord geeft werkt dit dan ook praktisch uit zodat anderen hier baat bij hebben. Als je dit niet kan omdat je bezwaar hebt of maakt, dan is dat je goed recht maar geef dan niet je woord.
Ander zou je iets moeten doen tegen je wil in en dat is niet goed voor een ieders welzijn. Dus lid worden en denken dat je halverwege de rit wel een keer overstag gaat, lijkt mij ook geen verhelderende keuze

In alles vraag ik mij af wat zwaarder weegt. De gemeente en zijn ‘leer’ of je overgeven aan Jezus Christus. Hem aannemen als Heer van je leven…
Als je kiest voor Hem, kom je niet bedrogen uit en belandt je vanzelf op je plek binnen een lokale gemeente.

Veel wijsheid en zegen
1a2b3c
Ja zulke toestanden krijg je als je er zelf iets bij doet.
Geloofsbelijdenis plus de leer van de kerk.
De Bijbel plus de drie form. van (on)enigheid.

Filippus vroeg niet meer dan geloof met het hele hart waarop de belijdenis van de moorman volgde: Hand.8:37 ...En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Race406
@janvanverweg: Belijdenis doen in de kerk en dan niet meer terugkomen omdat je "moeite" hebt met de kerk? Dan had je ook geen belijdenis moeten doen, want dat is ook een instelling van diezelfde kerk waar jij zoveel moeite mee hebt....
Liesel
@1a2b3c: weet je waar ik me zo nijdig bij jou elke keer om maakt? Dat je er automatisch vanuit gaat dat iemand belijdenis doet in een rechtse kerk. Weet jij veel of deze persoon PKN zit of chr. gereformeerd.. Maar jij gaat altijd van de zwaarste kant uit. Niet oordelen 1a2b3c!!
Ik lees vaker reacties van jou en dan valt mij altijd op dat je uithaalt naar de rechtse kant van de gereformeerde kant. Als je iets tegen hun Bijbelse leer heb, moet je dat niet gaan spuien op internet!!
Staat er niet in de Bijbel dat je een ander niet tot ergernis mag zijn??

Sorry, deze reactie is offtopic maar het moest me toch even van het hart.
1a2b3c
Dan maak je je voor niets nijdig hoor. Ik ga er niet automatich vanuit dat het een rechtse kerk is.
Aan de linkerkant hebben ze ook de drie form. en willen ze ook dat je het met hun leer en grondslag eens moet zijn.
Het enige wat ik wil zeggen is dat de belijdenis alleen het geloof in Jezus moet zijn, en alleen Zijn Woord.
Links, rechts, boven, onder, midden... gewoon iedereen.
linneke
sorry nog een offtopic..

Liesel ik vind dat je gelijk hebt! Ook ik zie dat 1a2b3c zich vaak onsympathiek opstelt naar de " rechtse kant" . het doet mij over komen of daar het "licht nog niet aangegaan is" of zo! Jammer!
misschien helpt het 1a2b3c om hier wat meer op te letten.
1a2b3c
Leren, schema's en systemen daar stel ik me zeker niet sympathiek tegenover op, die bedekken het evangelie en zo kun je idd het licht niet zien.
Alleen het aannemen van Jezus als je Verlosser en Heere is nodig en alleen de Bijbel is maatgevend.
Als je dan bij het belijdenis doen de leer van de kerk insluit ben je niet Bijbels bezig.
Het maakt me totaal niet uit of dat rechts of links is, of hoe je het ook wilt noemen.

De tekst dat je geen ergenis mag zijn betekent dat je niemand tot een struikelblok mag zijn zodat de ander daardoor verloren gaat. (dus ergenis betekent hier niet irriteren)
Aangezien ik zeg dat alleen het geloof in Jezus nodig is, en alleen de Bijbel grondslag is denk ik niet dat ik me daaraan schuldig maak.
naam
1a2b3c; je zegt: alleen het aannemen van Jezus als je Verlosser en Heere is nodig en alleen de Bijbel is maatgevend. Mee eens; maar dat is alleen genade. God op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het dieps vernederd. Dus niets van en uit de mens. Dat mis ik wel eens in jou reacties; net alsof er nog iets vanuit de mens bij kan (aannemen, geloven enz.). Maar het is: door U, door U ALLEEN, om het eeuwige welbehagen.
Verder vind ik je reacties vaak wel goed; veel gebaseerd op de Bijbel.

En vraagsteller; ik snap niet dat je belijdenis gaat doen in een kerk waar je moeite hebt met de leer. Dat klopt ook niet met het 'ja' op de vragen die gesteld worden.
1a2b3c
Natuurlijk is de zaligheid uit genade en die kunnen we krijgen door het geloof.
Dat is niet iets van de mens erbij doen, dat is aannemen wat Hij uit genade wil geven.
Als iemand jou een boek aanbiedt en je pakt het aan dan zeg je toch ook niet: ik pak het maar niet aan anders zit er iets van mij bij en is het geen cadeau meer.

En als je het aangenomen hebt zie je heel goed dat dat was: door U door U alleen om het eeuwig welbehagen.
adriano313
'Rechtse leer', 'Rechter flank', 'Linker kant'

Waar zou Jezus Christus zich dan bevinden....

Misschien niet teveel in hokjes denken van links en rechts. Er staat geschreven dat er één lichaam bestaat en Jezus Christus is het hoofd. En in het lichaam is er plaats voor iedereen. Voor de teen, de armen, de voeten, de schouders... er is voor iedereen een plek!
En de een kan niet zonder de ander, anders functioneert het lichaam nauwelijks tot niet (1kor.12). Er zullen mensen hetzelfde zijn als ook verschillend, maar het mag overduidelijk zijn dat we elkaar in dit lichaam nodig hebben.

Maar wat als je nu geen plaats hebt of jezelf buiten het lichaam plaatst...
Laat dan leer, visie en theorie wat voortkomt uit eigen denken en ratio (hoe goed bedoelt) nooit prevaleren boven de inspiratie van de Heilige Geest. Want het gaat niet om eigen goed bedoelde intenties, maar om wat God wil en om Zijn intenties.

En deze intentie is dat Zijn Koninkrijk uitgebreid wordt en dat mensen verlost worden uit het rijk van de duisternis (mat. 28 en mark. 16). Omdat ze door hun zondige aard hieraan vastzitten, en opgeroepen worden om zich te bekeren. Want een koninkrijk wordt niet opgebouwd door goede werken of door af te wachten totdat de koning zelf gaat bouwen.
Maar er mag meegeregeerd worden MET de KONING der koningen. Er staat geschreven:
'de oogst is groot maar er zijn te WEINIG arbeiders'.
Zou God dan een situatie laten ontstaan dat er ondanks dit tekort ook nog extra ingelaste ellende trajecten zijn waar iedereen nog minimaal 10 jaar over na moet denken? Het zou gewoon niet kloppen. We hebben een wereldbevolking die naar de 10 miljard zielen toe gaat.

Trajecten die u van uw geestelijke bestemming afhouden, die u doen verlammen, vertroebelen of in tweestrijd brengen zijn niet van God. Het is verwarrend en verstikkend.
Daarom mogen we GEWOON komen in genade. Niet weer hoog verheven, niet weer laag vernederd maar gewoon doordat Jezus alles al voor ons volbracht heeft.

Het voorhangsel is gescheurd en de weg door het Heilige der Heilige naar Hem ligt open
Genade is daarom niet verbonden aan voorwaarden. Dat is de ratio die weer het schuldgevoel probeert te vertalen. Dat is de duisternis die hier weer een vinger probeert tussen te krijgen zodat u weer opnieuw ergens slaaf van wordt. Dat u toch niet vrij bent.
Maar genade van Jezus Christus is ons gewoon gegeven, doordat de Vader ons EERST heeft lief gehad! En dat staat geschreven in Zijn Woord.

Wat ik er mee wil zeggen is dat er geen links en rechts bestaat maar verscheidenheid. Dat je niet nijdig hoeft te zijn omdat we elkaar lief hebben. Maar dat het ook verwarrend mensenwerk is om de Vaderliefde met oneliners te weerleggen en er een onbestemming voor terug te plaatsen. Dat is niet van God en leidt niet naar God. Het is niets meer dan eigen lijden. Dat luthers (trap)beklimming dan genoeg voorbeeld mag zijn.