Waaruit kent gij uw ellende

Ds. W. C. Meeuse / 4 reacties

Vraag

In de Heidelbergse Catechismus staat de vraag: Waaruit kent gij uw ellende? Het antwoord: Uit de wet Gods. Ik denk dat dat antwoord op zijn minst niet volledig is. Paulus bijvoorbeeld kende zijn ellende niet uit de wet, want hij zegt zelf dat hij 'onberispelijk' leefde naar de wet. Hij begon zijn ellende pas te kennnen op weg naar Damascus, toen hij Jezus ontmoette. Ik vind het fout om de Catechismus naast de Bijbel te gebruiken, de Bijbel moet bovenaan staan en het is verwarrend dat de belijdenisgeschriften en formulieren in de kerkbijbel zijn opgenomen. Ik weet dat er mensen zijn die denken dat die onderdelen ook bij het Woord van God horen. Waar kun je eigenlijk terecht als je meent dat er fouten in de belijdenisgeschriften staan?

Antwoord

We hebben onze belijdenisgeschriften NAAST de Bijbel en er niet boven. Zie art. 7 van de NGB: “men mag geen geschriften van mensen, hoe heilig zij ook zijn geweest, gelijk stellen met de goddelijke schriften…” Onze belijdenisgeschriften zijn ontleend aan de Bijbel en daar niet mee in tegenspraak. Zou iemand dat toch vinden, dan kan men bij de synode een gravamen indienen.

Het is goed om bij het lezen van de belijdenisgeschriften de daarbij opgegeven bijbelplaatsen na te gaan. Dan is het niet zo moeilijk om tot de conclusie te komen, dat ze daarbij niet in tegenspraak zijn.

Waaruit kent ge uw ellende? Uit de wet van God. Doorlezen!!! Dat leert ons Christus. Dat is geen tegenstelling met de ervaring van Paulus.

Het is een grote zegen dat we naast de Bijbel (en niet op dezelfde hoogte) de belijdenisgeschriften hebben. Ze zijn opgesteld om te voorkomen dat ieder op zijn eigen manier de Bijbel zou gaan uitleggen. Het zou te wensen zijn dat meer mensen deze belijdenisgeschriften zouden lezen. Een hertaling ervan juich ik dan ook toe.

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

Heidelberger Catechismus
4 reacties
Alphonsus
De drie formulieren zijn niet altijd tot zegen geweest, kijkende naar de vele kerkscheuringen die sinds de reformatie hebben plaatsgevonden. Ook naast deze formulieren zijn er andere oorzaken aan te wijzen die mede debet zijn aan de scheuringen.
Ik (Jezus) bid u Vader: dat zij alle één zullen zijn.....etc.
Catherine
Kerkscheuringen zijn NIET altijd het gevolg van de formulieren. Zet een paar grote ego's bij elkaar, die denken het gelijk aan hun zijde te hebben, en voila....
Alphonsus
@Catherine

Daarom vermeld ik ook: " zijn er andere oorzaken aan te wijzen die mede debet zijn aan de scheuringen".
Zijn we het weer eens?
javisje
@vraagsteller.
Je haalt een gedeelte aan uit Fillipensen 3 aan nl:
6Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.

Je hebt inderdaad gelijk dat Saulus zijn zonde niet door de wet kende. Want hij leefde onberispelijk naar de letter (!) van de wet. Maar dat was voordat God hem stil zette op de weg naar Damascus. Hoe dat daarna was bij Paulus lees je in Romeinen 7:7:

Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.

Lees vers 7 van Fillipensen 3 nog maar eens na: Hij heeft het om Christus wil schade geacht, dat hij zo onberispelijk leefde.