"U die hoort, zal meer toegelegd worden"

Ds. C. den Boer / Geen reacties

30-04-2011, 09:57

Vraag

Markus 4:24: "Met wat maat gij meet zal u gemeten worden, en u die hoort, zal meer toegelegd worden." Wat bedoelt men hier mee? (vooral met: "en u die hoort, zal meer toegelegd worden")


Antwoord

Het gaat in het verband van deze tekst (een spreuk; Mark. 4:24,25) om het rechte horen/het ‘meten’ van het Evangelie van het Koninkrijk. De grote vraag is:  hoe hebt u de verschijning van Jezus gemeten/getaxeerd? Staat u ervoor open? Maakt u er een gelovig gebruik van? Hoort u er de sprake, het appèl van God in? Of hoort u slechts een uitwendig woord zonder het te verstaan (vs.12 horende horen, maar niet verstaan, zonder bekering). Vgl. Jes. 6:9v; Mark. 4:23.

Naar die mate van het rechte horen, de maat(staf) waarmee u meet, zult u meer en meer door God toegemeten krijgen, ja ontvangt u overvloed. Dat wil zeggen: Neemt men het Woord van ‘het Koninkrijk met grote begeerte en ontvankelijkheid aan, dan zal men in die mate in de komende openbaring van het Koninkrijk ook een rijk (extra) aandeel ontvangen, ja “u zal daarbij toegemeten worden”; d.w.z.: de openbaring zal een veel rijker heil en zaligheid brengen dan men thans ook in het gelovig horen er van durft te verwachten. Zo dr. H. Ridderbos, "De komst van het Koninrkijk." Hoe hoger dunk men van Jezus woord heeft, hoe hoger men bij God geëerd wordt (Dr. Jakob van Bruggen, Marcus, het evangelie volgens Petrus). In die weg ontvangt u overvloed en wordt u meer en meer ingeleid in Gods heilgeheimen.  Vgl. Joh.10:10; Matth. 25:29.

Ps. Deze tekst legt dus weer een ander accent dan wat we lezen in Matth. 7:2 (de ander beoordelen) of ook in Luk. 6:38 (de naaste het goede geven).

Ds. C. den Boer

Dit artikel is beantwoord door

Ds. C. den Boer

  • Geboortedatum:
    20-04-1931
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Inactief
241 artikelen
Ds. C. den Boer

Bijzonderheden:

Dominee den Boer is op 11 juni 2019 overleden.

Website: dsdenboer.refoweb.nl
Lees ook: 'Digitale levenswerk ds. C. den Boer afgerond' & 'Ds. C. den Boer overleden'


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Vooraf wil ik zeggen dat ik van harte geloof dat God alles geschapen heeft. Dat zie ik als ik door de natuur loop (wat ik graag doe), of bijvoorbeeld fotografeer. Dan geloof ik dat dit niet zomaar toe...
Geen reacties
30-04-2021
Waarom zou je niet op een paard kunnen rijden op zondag als je wel mag wandelen op zondag? De zondag is toch niet bedoeld om je helemaal van de buitenwereld af te zonderen en als een kluizenaar de dag...
Geen reacties
30-04-2019
Ik loop stage in de verstandelijk-gehandicaptenzorg met cliënten met een zeer ernstige verstandelijke beperking. Dit is echt de stage die ik wil en om de cliënten geef ik veel. Alleen ik heb er veel m...
1 reactie
30-04-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering