"U die hoort, zal meer toegelegd worden"

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

Markus 4:24: "Met wat maat gij meet zal u gemeten worden, en u die hoort, zal meer toegelegd worden." Wat bedoelt men hier mee? (vooral met: "en u die hoort, zal meer toegelegd worden")

Antwoord

Het gaat in het verband van deze tekst (een spreuk; Mark. 4:24,25) om het rechte horen/het ‘meten’ van het Evangelie van het Koninkrijk. De grote vraag is:  hoe hebt u de verschijning van Jezus gemeten/getaxeerd? Staat u ervoor open? Maakt u er een gelovig gebruik van? Hoort u er de sprake, het appèl van God in? Of hoort u slechts een uitwendig woord zonder het te verstaan (vs.12 horende horen, maar niet verstaan, zonder bekering). Vgl. Jes. 6:9v; Mark. 4:23.

Naar die mate van het rechte horen, de maat(staf) waarmee u meet, zult u meer en meer door God toegemeten krijgen, ja ontvangt u overvloed. Dat wil zeggen: Neemt men het Woord van ‘het Koninkrijk met grote begeerte en ontvankelijkheid aan, dan zal men in die mate in de komende openbaring van het Koninkrijk ook een rijk (extra) aandeel ontvangen, ja “u zal daarbij toegemeten worden”; d.w.z.: de openbaring zal een veel rijker heil en zaligheid brengen dan men thans ook in het gelovig horen er van durft te verwachten. Zo dr. H. Ridderbos, "De komst van het Koninrkijk." Hoe hoger dunk men van Jezus woord heeft, hoe hoger men bij God geëerd wordt (Dr. Jakob van Bruggen, Marcus, het evangelie volgens Petrus). In die weg ontvangt u overvloed en wordt u meer en meer ingeleid in Gods heilgeheimen.  Vgl. Joh.10:10; Matth. 25:29.

Ps. Deze tekst legt dus weer een ander accent dan wat we lezen in Matth. 7:2 (de ander beoordelen) of ook in Luk. 6:38 (de naaste het goede geven).

Ds. C. den Boer