Ice Age

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Is Ice Age christelijk verantwoord?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik neem aan dat de vraag gaat over computeranimatiefilms met deze titel, waarvan er inmiddels vier zijn uitgebracht. Ik zag dat de volgende voor volgend jaar op stapel staat. Ik heb zelf de eerste drie gezien, alhoewel dat inmiddels al weer enige jaren geleden is. Er zitten veel grappige momenten in, vooral door de soms bizarre en hilarische scenes die alleen kunnen in een animatiefilm, een beetje volgens het Tom en Jerry-effect. Daarbij hebben de dieren typische menselijke karaktereigenschappen die sterk uitvergroot zijn, wat ook op de lachspieren werkt. Ik meen dat als je dergelijke films met een flinke korrel zout neemt, je deze goed kan bekijken voor een moment ontspanning.

De films bevatten verder geen feitelijkheden. Dat het aan het eind van de ijstijd speelt zou ik verder ook niet serieus nemen. Er wordt een loopje genomen met alles, inclusief de evolutionistische modellen. De drie dieren in de hoofdrol, de wolharige mammoet, de grondluiaard en sabeltandtijger zijn goed mogelijk nog niet zo heel erg lang geleden uitgestorven. Een paar jaar geleden zijn er in Rusland nog vrijwel intacte mammoeten gevonden, compleet met ogen, spierweefsel en bloed. In een graf in Egypte uit 1500 voor Christus zijn tekeningen gevonden van mammoeten, wat impliceert dat ze in die tijd nog rondliepen. Dat er een ijstijd is geweest is wel aannemelijk, weinigen twijfelen daar aan. Verschijnselen overal ter wereld zoals gletsjerkrassen op rotsen en grote zwerfstenen op plaatsen waar deze steensoort verder niet voorkomt kunnen goed veroorzaakt zijn door schuivend ijs van vele meters dik.

Deze gebeurtenissen waren echter goed mogelijk niet zo lang geleden als sommigen graag zouden willen. Volgens tegenwoordige evolutionistische modellen waren er meer dan 30 ijstijden die elk minstens zo'n 100.000 jaar duurden. Ik hecht daar zelf geen geloof aan. De meest gangbare gedachte in de creationistische modellen, die overigens al oude papieren heeft en vroeger meer algemeen aanvaard werd, is dat er een ijstijd plaatsvond niet lang na de zondvloed. Hevige vulkanische activiteit veroorzaakt door verschuivingen in de aardkorst zorgde voor een uitstoot van as die reikte tot in de stratosfeer. Dit dimde voor langere tijd het zonlicht, wat zorgde voor een forse afkoeling van de aarde, met het grootste effect buiten de mediterrane zones. Deze ijstijd zou zo'n 500 tot 700 jaar kunnen hebben geduurd.

Terugkomend op ice age. Ik meen dat een film onverantwoord als het direct of indirect spot met God, als het neerbuigend en lasterend omgaat met zaken die in Gods ogen goed, recht en waardevol zijn of als het een boodschap en waarden verkondigt en verheerlijkt die haaks staan op wat God aan ons heeft geopenbaard in Zijn woord. Ik heb niet het idee dat dit aan de hand is in deze animaties. De enige boodschap die lijkt te zitten in de films is de bijzondere vriendschap tussen de verschillende dieren en daar lijkt mij op zich niets verkeerd aan.

Ik hoop dat dit antwoord je wat helpt.

Ontvang een hartelijk groet van,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

films
1 reactie
mluther
Ik las zojuist nog wel een aardige uitspraak van Charles Haddon Spurgeon over vermaak/amusement: "Amusement/vermaak is als een medicijn; het mag echter nooit gebruikt worden als dagelijks voedsel"
Kortom, zolang het jou omgang met de Heer niet in de weg staat, is er zoals Gerard Slurink al prima heeft uitgelegd niets mis met het kijken van deze film(s).