Toepassend werk van de Geest

Ds. H. van der Ham / 1 reactie

Vraag

Wat is het toepassend werk van de Geest? Wat verstaan we onder het verlichtend werk des Geestes?

Antwoord

Beste jongere,

Je vraagt: Wat is het toepassende werk van de Geest? De Geest verbindt mensen met God. De Heere Jezus heeft het heil verdiend/verworven. Dat is eerst. De Geest gaat dat heil uitdelen en toepassen aan de harten. Hij realiseert het heil. Dat is het tweede. Christus deed Zijn werk voor ons (verwerving). En de Heilige Geest doet Zijn werk in ons (toepassing). Die twee gaan samen. Wij mogen de volgorde nooit omkeren. Het is eerst verwerving en dan toepassing. Het werk van de Geest in ons berust op het werk van Christus voor ons.
De Geest doet ons deel hebben aan Christus en aan al Zijn weldaden. Hij eigent ons toe wat wij in Christus hebben. Het gaat om het ontvangen en aannemen van Christus en van al Zijn schatten en gaven. Dat kan alleen in het geloof gebeuren. Door het geloof komen we in de rechte verhouding tot God te staan. Dat geloof wordt door de Geest gewerkt en versterkt. De Geest brengt mensen tot persoonlijk geloof. Wij worden wedergeboren. Zoals het bij een geboorte om het wonder van een nieuw leven gaat, is er door wedergeboorte een nieuw en hoger leven, dat uit de Geest is. Die radicale vernieuwing (of levendmaking) kan niemand zelf tot stand brengen. Het is de Geest Die levend maakt.

Je vraagt ook: Wat verstaan we onder het verlichtend werk des Geestes? Van huisuit (van nature) zijn wij geestelijk dood. De Bijbel is een geestelijk boek. Een natuurlijk mens kan daarom Gods Woord niet verstaan. Voor het verstaan van de Bijbel, voor het kennen van God moet de geest van de mens (die van nature dood is) levend gemaakt worden. Heel veel geleerde mannen verstaan Gods Woord niet. Terwijl eenvoudige, ongeleerde mensen de diepste waarheden van de Bijbel verstaan. De Geest verlicht. Zo kom je tot een geestelijk verstaan van de dingen van de Geest.

Wat verstaan we onder het verlichtend werk van de Geest? Hij geeft Godskennis. Hij geeft zelfkennis en Hij geeft Christuskennis. Godskennis, zodat je een diepe indruk ontvangt: Er is een God! Je verstaat iets van Zijn grootheid, Zijn vlekkeloze heiligheid. Zijn rechtvaardigheid. Zijn wijsheid. Zijn Goddelijke almacht. Zijn barmhartigheid, Zijn onbegrijpelijke zondaarsliefde. En zelfkennis. De Heilige Geest verlicht. Hij moet ook in ons lichten. Dat doet Hij ook. Van huisuit zijn wij een en al duisternis. Maar God de Heilige Geest verlicht. Je wordt doorgelicht! Daar is van binnen iets dat niet deugt! Hij ontdekt (je) aan begeerten, gedachten, gevoelens, verlangens die niet zuiver zijn. Ze zijn alle met zonde bevlekt.

En je woorden; ze zijn lang niet altijd op God gericht. En ook niet altijd gericht op het geestelijke welzijn van je naaste. En je daden. Wat we doen moeten, dat doen we vaak niet. En wat we niet moeten doen, dat doen wij (dikwijls). Wanneer je jezelf gaat kennen (door het verlichtend werk des Geestes) dan word je klein (ootmoedig). Gelukkig als je daar iets van kent/ontvangt. De Geest geeft Godskennis, zelfkennis en Christuskennis. Hij geeft inzicht in het heilswerk van de Heere Jezus! Wat een ongelovige niet kan verstaan, wordt door de Heilige Geest doorzichtig gemaakt. Je krijgt de Zaligmaker nodig als Zonde-vernieler, als Borg, als Koning, Priester en Profeet! Hij is de Schoonste der mensenkinderen. Het verlichtende werk van de Geest is mede dat Hij het volle licht laat vallen op Christus. Hij leidt naar de Zaligmaker. De Geest wil Christus verheerlijken; dat is: Hij wil Christus in het middelpunt plaatsen. Hij leidt zondaren naar... de Zaligmaker.

Dank voor je goede, zinvolle vragen !

Hartelijke groeten,
Ds. H. van der Ham

1 reactie
1a2b3c
Het is het geloof dat ons verbindt met Christus.
Het geloof en het werk van de Heilige Geest zijn niet los van elkaar, maar het werk van de Heilige Geest valt niet onder de menselijke verantwoordelijkheid.
Wat voor de mens dus overblijft is: geloven!!
Over het werk van de Heilige Geest m.b.t. wedergeboorte staat: Joh.3:8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
Nicodemus snapte het ook niet zo goed: 9 ... Hoe kunnen deze dingen geschieden?
Toen vertelde Jezus hem de kant van de mens: 15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Mooi hé! Het is zo eenvoudig als we ons maar houden aan wat Hij zegt wat we doen moeten.
En dat vinden we vaak zo moeilijk omdat we het willen 'volgen/begrijpen', vaak uit angst voor zelfbedrog.
Ik denk vaak dat het meeste werk wat de H.G. aan de mens moet doen is: hem laten zien dat er niets meer hoeft te gebeuren.
Maar dat de zondaar moet geloven zonder dat hij tevoren voelt dat hij daar kracht voor heeft.
Dat je niets hebt maakt het juist zo 'moeilijk' geen kracht, en je gevoel is anders dan je altijd voorgepreekt is, de dingen die je verwacht te zien zie je niet, en wat je niet verwacht is er juist wel, en je berouw stelt niets voor want da's eigenlijk niets anders dan eigenbelang ...enz.
En om dan te geloven, als er van het hele bekeringsschema niets klopt ... jezelf helemaal overgeven, om dan achteraf te zien dat het de H.G. was die je daartoe geleid heeft.
Want zien kun je pas als je levend gemaakt bent, alleen wie gelooft heeft licht Joh.12:46 Ik ben een licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft.