Thuis niet serieus genomen

Ds. J. Noordam / Geen reacties

Vraag

Thuis wordt ik niet serieus genomen. Als ik ergens een andere mening over heb, doe ik volgens mijn ouders dwars, of gedraag ik me als een puber. Zelfs bij kleine dingen al. Wanneer mijn ouders bijvoorbeeld een naam niet mooi vinden en ik wel, is het antwoord gelijk al: natuurlijk, dat hadden we al verwacht. Jij vindt altijd de dingen anders dan wij. Dit gebeurt met heel veel dingen. Soms maken ze opmerkingen die ik gewoon gemeen vind. Dat ik bijvoorbeeld beter niet kan trouwen, omdat ik vind dat mannen in huis best mee kunnen helpen met dingen. Of: hoe geleerder hoe verkeerder. Ik studeer en mijn ouders hebben beiden niet veel meer dan lagere school. Hier kan ik steeds minder goed tegen en krijg soms depressieve buien. Ik kan over zulke dingen verder niet met hen praten, omdat ze altijd helemaal overtuigd zijn van hun eigen gelijk. Ik zou graag op kamers gaan (ik ben 19 jaar), maar mijn ouders vinden dit niet goed. Toch wil ik me ook aan het vijfde gebod houden. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste Refowebvriendin,

Fijn, dat je reageert in de richting van Refoweb! Je had natuurlijk ook aan een seculiere instantie je hulpvraag kunnen richten; of zelfs keihard de deur voor je ouders dicht kunnen smijten. Beide dingen heb je gelukkig niet gedaan! Je schrijft ook heel duidelijk aan het eind van je stukje: “Toch wil ik me ook aan het vijfde gebod houden”. Daar ben ik heel dankbaar voor...

Je geeft de nodige informatie over de situatie waarin je verkeert: je leeftijd, je studie, de houding van je ouders daarop... En al lezend komen er bij mij ook heel veel vragen naar boven, omdat je daarover juist niet schrijft; en die toch belangrijk zijn om een goed beeld van de situatie te krijgen. Mag ik er een aantal stellen: ben je alleen thuis of heb je nog broers of zussen? Als je broers en zussen hebt, maken die dan hetzelfde mee als jij; of richt zich dit specifiek op jou? Ook zou ik willen weten of deze manier van reageren ook al plaatsvond toen je nog op de basisschool zat? Of heeft hun houding toch echt te maken met het feit dat je bent gaan studeren, waardoor je duidelijk een andere wereld bent binnengestapt en mogelijk ook hele andere interesses hebt gekregen dan de belevingswereld van je ouders. Een heel andere vraag die bij mij naar bovenkomt is: wat weet je van de thuissituaties vroeger van je beide ouders? Hadden zij bijvoorbeeld ook graag een studie gevolgd en was dat om een bepaalde reden in hun situatie niet mogelijk? Maar ook heb je zelf enig idee wat de oorzaak achter hun manier van reageren zou kunnen zijn?

Je schrijft dat je er soms depressieve buien van krijgt. Dat is zeker verontrustend! Je hebt echt hulp nodig. Dan ervaar je juist weer de beperkingen van dit publieke medium als internet. Het liefst zou ik nu persoonlijk met je mailen. Maar dat is weer niet de bedoeling van Refoweb. Ik zou tegen je willen zeggen: is er niet iemand in je directe omgeving die je om wijze raad zou kunnen vragen? Ik denk bijvoorbeeld aan je predikant, bij wie je mogelijk op catechisatie zit. Of een (jeugd)ouderling in de gemeente waartoe je behoort. Als je op een positief-christelijke instelling studeert zou dat ook iemand van de opleiding kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is -zeker ook gezien je depressieve buien- om hulp te zoeken bij Eleos. Bij de computer op mijn bureau ligt een kaart van www.mindguide.nl, de jongerensite van Eleos. Mogelijk is dat een manier om contact te leggen. Hier kun je zo nodig ook doorlinken naar de site van Eleos zelf. Mocht je met deze handreikingen toch echt niet verder komen, dan raad ik je aan opnieuw een e-mailtje naar de redactie van Refoweb te sturen, mogelijk kan er dan via hen een persoonlijk contact gelegd worden. Maar dan ook alleen als je niemand anders vindt om je in jouw directe omgeving bij te staan.

Ik wens je van harte de genade van de Heere, onze God,  toe en in het bijzonder de leiding van de Heilige Geest, de Trooster!

Met een hartelijke broedergroet,
Ds. J. Noordam

Naschrift redactie: Het is mogelijk om anoniem te chatten met Eleos via het chatprogramma van Refoweb. Stuur daarvoor een bericht naar: eleos@refoweb.nl voor het maken van een afspraak.

Lees meer artikelen over:

relaties