Psychisch of geestelijk

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je scheiden wat psychisch is of wat geestelijk? Als je bijvoorbeeld twijfel hebt over het wel of niet een kind van God zijn en je hebt eigenlijk altijd twijfels of er wel iemand van je houdt. Als je borderline hebt en zó boos en bang bent, omdat je denkt dat God er niet meer voor je is. En door je absoluut niet arm-van-geest-zijn denkt dat het allemaal niet (meer) klopt. Is dat psychisch of geestelijk? Ben je gewoon geestelijk nog dood, of komt dat door je ziekte? Je zoekt je naar om ergens zekerheid te krijgen, maar een belofte als “komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijn” of de mooie teksten uit de psalmen, zijn allemaal voor kinderen van God. De psalmen zijn door mensen geschreven die weten van vergeving. Waar mag je je nog aan vastklampen als je twijfelt? Je kunt heel hard vechten tegen de uiterlijke kenmerken van borderline, maar als de Heere Zich dan niet openbaart lijkt het wel of je alles in eigen kracht moet doen. En als je rijk van geest bent zeg maar, dan ga je maar door en door. Ik kan niet expres gaan zondigen, maar hoe moet je je dan gedragen? Je kunt werkheilig zijn of expres zondigen of uit liefde 'werken'. Nou ik heb geen liefde, maar expres zondigen lukt ook niet. Maar werkheiligheid is een grote belemmering voor anderen om te gaan geloven. Wel, ik voel me de grootste vijand van Christus, vooral omdat ik zelf graag de aandacht wil en die wordt altijd op Hem gevestigd. Aan de andere kant wil ik ook dat Hij alle eer zal krijgen, omdat Hij God is. En dan avondmaal; dan is er zoveel stress. Ik weet niet of ik nieuw leven heb en psychisch in de knoop zit en daardoor ongelovig lijk te zijn, of dat ik echt nog dood ben. Is hier een christelijke psycholoog of moet ik dan ergens anders zoeken, of alleen alles aan de Heere blijven vragen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je e-mail. En voor de openheid die je daarin geeft. Ik begrijp dat je zelf worstelt met een borderline persoonlijkheidsstoornis en dat je daar ook veel last van hebt bij het nadenken over geestelijke dingen.

Laat ik allereerst zeggen dat het niet vreemd is wat je meemaakt. Als je te maken hebt met borderline, is dat heel moeilijk. En dat heeft ook invloed op het geestelijke leven. Hoe onderscheid je nu wat geestellijk is en wat psychisch? Dat is je eerste vraag. Mijn antwoord is: dat is soms heel moeilijk te onderscheiden. Het ligt in onze beleving zo dicht bij elkaar, dat je het licht van Gods Geest en van het Woord nodig hebt om te zien wat psychisch is en wat geestelijk. Omdat de Heilige Geest in ons hart werkt, worden daarmee ook onze gevoelens aangeraakt. Maar op een psychische manier kunnen onze gevoelens ook 'bewogen' worden. En zeker met borderline gebeurt er heel wat met je gevoelens. Heel de dag zijn ze (vaak heftig) in beweging, toch? Het is heel moeilijk om te zeggen of jouw gevoelens van de Geest zijn of uit jouw psyche opkomen. Daarvoor ken ik je te weinig en kan ik ook te weinig uit je woorden afleiden.

Het is natuurlijk niet waar dat de beloften in de Bijbel of mooie teksten in de Psalmen alleen voor de kinderen van God zijn. Die zijn ook voor jou bestemd! Toen je gedoopt werd, heeft de HEERE ze jou ook op naam gesteld. Pleit er dus op en smeek de HEERE of Hij Zijn beloften in je leven vervullen wil. En dat wil Hij! Je mag je vastklampen aan alle woorden van God en je zult merken dat Hij dat zegent.

Expres gaan zondigen, zou ik maar niet doen. Ik zou bidden om de werking van Gods Geest, zodat je tegen de zonde gaat strijden en gaat verlangen naar een heilig leven. En de Geest leert ons te leven naar de geboden van God. Niet dat ik dat volmaakt kan doen, maar het begin komt er als de Geest in mij werkt (antw. 114, HC). Bij werkheiligheid denk je wat bij HEERE te kunnen verdienen, maar dat is onmogelijk, zegt de Bijbel. Maar het leven naar de geboden van God zal zegen met zich meebrengen (Ps. 19:12).

Wonderlijk, die tweespalt in je leven. Aan de ene kant voel je je de grootste vijand van Christus, aan de andere kant wil je dat Hij alle eer krijgt. Kinderen van God zullen dit herkennen. Dus toch een kind van Hem? Vraag maar aan de HEERE of Hij het aan je wil laten zien.

Als je het echt moeilijk met deze dingen hebt, zou je contact met de hulpverlening op kunnen nemen voor een aantal gesprekken. Denk bijv. aan Eleos. Zij zullen je vast verder kunnen helpen. Het gebed blijft altijd belangrijk. Ga daar maar mee door. Op het gebed wil de HEERE wonderen doen!

Hartelijke groeten en veel sterkte!

Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid