Getuigen lukt niet

Ds. H. Paul / 2 reacties

Vraag

Zondag hadden we een heel rijke preek, ik was er vol van. Een dag later leek alles weer weg te zijn, ik kon het niet vasthouden. Dat werd zondag in die preek ook gezegd; elk moment heb je weer de genade van God nodig. Dus je kan het niet vasthouden, of 'op voorraad' houden. Maar, ik was een dag later op mijn werk en maakte iets heel schokkends mee, het overlijden van jonge kinderen en jonge mensen. En toen zei een collega: "Pluk de dag." Ik klap dan dicht en zeg niets. Waarom kan ik dan mijn collega niet wijzen op Jezus, of op wat ik zondag gehoord heb?! Ik raak dan zo sterk ontmoedigd en word heel bang dat het geen echte genade in mij is. Want anders zou ik toch wel kunnen getuigen? Ik zit hier echt heel erg mee en al zolang. Graag een reactie van een Ger. Gem.-dominee.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Je vraag doet me denken aan het antwoord van de Heere Jezus op de vraag van de discipelen: "Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen?" (Zie Markus 9:28 en 29). We moeten leren wat in Joh. 15 staat: "Zonder Mij kunt gij niets doen."

Als we denken ons houvast te kunnen vinden in wat wij doen of kunnen, ontneemt de Heere ons dit. Het anker moet buiten het schip. De rechtvaardige leeft door het geloof. Dat werkt door de liefde, maar uit zich in een afhankelijk leven. Zoek daarin je sterkte.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
2 reacties
Catherine
Dat gebeurt ons allemaal denk ik. Het manna moest elke dag opnieuw geraapt worden !
adriano313
Beste vragensteller
Ik weet of jij de koptekst heb bedacht, maar getuigen doe je van iets dat je zelf meemaakt of heb meegemaakt. Als je een auto-ongeluk hebt zien gebeuren, dan kan je hiervan bij de politie getuigen hoe het gebeurt is. Je kan dus niet als getuigen optreden als je het niet hebt meegemaakt.

Zo ook getuigen van de Heere Jezus Christus kan je doen doordat je ervaringen van Hem in jou leven vertelt aan anderen. Als je geen ervaringen kan vertellen over jou persoonlijke relatie met de Heere Jezus kan je nog wel steeds de drang hebben om Zijn Woord en het Evangelie uit te dragen. Dit Woord is het wapen waarmee er een einde komt aan de duisternis. (mooi he) Vertellen over het Woord kan je ook wel evangeliseren noemen.

Ik zou je willen aanbevelen om niet onzeker te worden als je merkt moeite te hebben om over de Heere Jezus te spreken. Bidt maar tot Hem en vraag of Hij je hiermee wilt helpen. - Heere wilt U mij hiermee sterken en leiden door de kracht van Uw Geest, Geeft U mij de juiste woorden in mijn mond -.

Jezelf als Christen presenteren kan je beter al vanaf de eerste Minuut doen als je ergens binnen komt. Dat geeft duidelijkheid en hierdoor ben je het minst vatbaar voor strijd van de duisternis. Ik ken iemand die zegt dit altijd met een beetje humor -Ja ik ben ook zo'n Jezus freak-. Mensen weten dan wel gelijk waar ze aan toe zijn met hem.

Genade krijg je van God. Dat krijgt iedereen in deze wereld anders zouden er heel wat mensen spontaan dood gaan. Maar er bestaat een verschil tussen 'genade opmerken' en het ervaren van strijd. De duisternis wil graag dat jij je mond houd! Daarom ervaren mensen vaak aanklachten en leugens in hun gedachten en raken ze hierin verstrikt! Wees ook niet bang want dat is ook een middel van de duisternis om je beperken.

Je zou daarom kunnen bidden om vrijmoedigheid en dat de kracht van zijn Geest in je mag groeien...Dat de vrucht van de geest zal opkomen.
Doordat je jezelf beschikbaar stelt, doordat je blijft oefenen en verbeteren (2tim1:6). En oefening baart zeker kunst!

@jan28 je reactie klink niet erg aardig. Misschien volgende keer een tikkeltje liefde erbij ...?