Geen last van zonde

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik wil heel graag bekeerd worden en ik zie ook echt in dat het nodig is, maar ik heb geen last van mijn zonde. Ik heb het idee dat ik meer uit eigen belang bekeerd wil worden, om maar te zorgen dat ik niet in de hel kom. Ik denk er eigenlijk niet aan hoeveel pijn ik God doe met mijn zonden en heb hier ook geen verdriet van. Kan ik zo ooit bekeerd worden? Het is eigenlijk puur egoïsme bij mij? En als ik geen last heb van mijn zonde, kan ik God toch nooit als Verlosser zien?

Antwoord

3 reacties
1a2b3c
Geloven wordt in de Bijbel ook wel rusten genoemd, of vertrouwen ...
Je kunt het niet verdienen, noch positief noch negatief.
Positief: goede werken doen, want nooit zal iets 'goeds' van ons meetellen m.b.t. het behoud.
Negatief: werken aan je 'nederigheid', zondebesef/berouw e.d. die dingen tellen net zo min mee.
Geloven sluit werken uit. Hij wil alleen maar dat je komt zoals je bent, oprecht! zonder schijnheilige nederigheid, of eigengerechtigheid.

Oprecht betekent alleen maar: alles eerlijk vertellen zoals het in jouw hart is.
Vertel Hem maar dat je motieven egoïstisch zijn en dat je geen verdriet hebt van je zonden.
Hij vraagt niets 'goeds' van je, dat kan ook helemaal niet want zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Heb.11:6.
Bovendien doet Hij Zelf een beroep op je eigen belang: bekeer je, want waarom zou je sterven? Ezch.33:11. Hij wil niet dat je verloren gaat dus als jij dat ook niet wilt ben je in Zijn wil.
Justin
Beste vragensteller,

Zo heb ik zolang gedacht, en zo denken nog heel veel mensen. Maar weet je wat er in de Bijbel staat? 'Kom!' en 'zoekt en gij zult vinden', 'klopt! en Ik zal u open doen'. En nog veel meer van deze strekking. Is je vast wel bekend.

Weet je, denk je dat de Heere van ons vraagt om als een berouwde zondaar te komen? of als een verdrietige zondaar? of als een doorleefde zondaar? of als een met tranen bedekte zondaar?
Nee! Dat is juist het rijke, je mag komen als: zondaar! Zondaar, zonder bijvoeglijk naamwoord dus. Zo schrijft Spurgeon het ook. De Heere heeft ons bij onze doop geroepen (omdat hij ons bij christelijke ouders heeft gebracht) en Hij wacht als het ware op antwoord. En, het is voor iedereen! Er staat niet dat het alleen voor uitverkorenen is. Hij weet wel wie er zalig zal worden, maar dat is niet de hoofdzaak. de hoofdzaak is het Evangelie, het feit dat elke ZONDAAR welkom is bij Hem.

Het was voor mij erg wennen om dit zo te zien. Maar toch is het zo. Blader je bijbel maar eens door. God riep Abram, en.... hij ging! (had hij berouw gehad over zijn zonden? nee, dat kwam later). Had de tollenaar berouw gehad? Nee, hij ging het zien nadat God hem bekeerde. Toen zag hij meer en meer hoe een zondaar hij was. En zo is het bij alle mensen die God bekeerd.

Genoeg zonde voelen is geen grond om op naar God te 'mogen' gaan. Wij kunnen die grond nooit hebben in onszelf. Het enige waarom we kunnen bidden is Gods belofte in Zijn Woord. Zijn roep: Kom!, maar ook de belofte dat geen bidder zal blijven staan, geen dorstige zal omkomen.

En ik geloof dat dat is hoe God het geloof aan ons geeft. Dat we steeds meer gaan zien hoe zondaar we zijn. Dat is een vrucht van het geloof!

Ik bid of jij en ik en vele anderen het mogen vinden.

Waar je wat aan zou kunnen hebben is de uitzending van Ds Vreugdenhil over 'God moet het doen' via stichting Jij Daar! Dat was zeer zeker verrijkend!
Juist (zou je bijna zeggen) omdat er zoveel tegengas op komt, kun je zien dat God werkt. Zeker onder jongeren. En dat is verheugend..
plderoos
Woow, wat vind ik het toch altijd weer vreselijk dit soort twijfelachige vragen te lezen. En wat is het dan goed de antwoorden van 1a2b3c en Justin te zien!

Iemand heeft jou blijkbaar ingeprent dat je berouw over je zonden moet hebben voor je van bekering spreken kunt. Maar dat is een ernstige dwaling die al velen heeft tegengehouden om gewoon kinderlijk in God te geloven.

Waar staat in de bijbel dat je God als verlosser moet zien om van jezelf te kunnen zeggen dat je bekeerd bent? Volg het advies van Justin en lees de bijbel maar eens door, het staat er gewoon niet in! Wat er wel in staat is dat alles wat God je geven wil gratis is. En zoals 1a2b3c al zei, daar moet je dan op vertrouwen omdat Jezus het allemaal al voor ons heeft rechtgezet. That's it. Ik zou haast zeggen, meer heeft de bijbel niet te koop.

Ik ga altijd wat verder als 1a2b3c. Ik zeg dat jouw wil tot bekeren al een bewijs is van je geloof. Oké, misschien is het nog wat oppervlakkig ofzo, maar uit je vraag blijkt overduidelijk dat je gelooft dat God bestaat. En zonder geloof is het inderdaad onmogelijk God te behagen, maar het tegenovergestelde is ook waar: mét geloof is het wél mogelijk God te behagen. En waarom zit jij dan te wachten op je bekering?

Mijn advies: oefen het geloof dat je hebt. Dat is de opdracht die je van God, via Paulus en Timotheüs krijgt: de gave die in je is op te wekken, aan te wakkeren. Lees je bijbel met aandacht en dan zul je zien dat je geloof vrucht gaat dragen, 30, 60 en 100 voud. Het geloof is door het gehoor en het gehoor door het Woord Gods. Maar als jij dat Woord niet in goede zin te horen krijgt, hoe zul je dan geloven? (vrij naar Rom.10:9-15) Neem dan zelf het woord ter hand. Lees gewoon Lucas es in één keer uit en daarna romeinen, zeker weten dat je ontdekt dat het allemaal niet zo moeilijk is!