Problemen met de prediking

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Aan kandidaat Van Ginkel. Ik heb een vraag naar aanleiding van uw antwoord op een vraag over de aanwezigheid bij een voorbereidingspreek. Wij hebben een gesprek gehad tijdens huisbezoek over de preek van die bewuste predikant die in de ellende blijft steken. De kerkenraad zei toen dat er veel mensen niet in de kerk komen, omdat ze het niet eens zijn met zijn preken. Maar die ouderling gaf ook aan dat er mensen zijn die er erg van houden en ze het iedereen naar de zin moesten maken. En elke zondag is weer anders, zeiden ze. Maar ik vind dat je als ouderling moet waken voor de heiligheid in de gemeente en vooral in de prediking. En als je weet dat er mensen wegblijven, ben je als kerkenraad toch verkeerd bezig? Hoe moeten wij dat zien? De ouderling die bij ons kwam, was het ook niet eens met de prediking van die predikant. Hij kwam ons vermanen en tegelijk begreep hij ons goed. Toch laten ze zo'n predikant komen. Als je het als kerkenraad, of als ouderling niet eens bent met de predikant, dan heeft het vermanen toch ook geen zin? Ons respect voor de kerkenraad verdwijnt zo ook, omdat er zowel ouderlingen vóór als tegen zo'n prediking zijn. Moet je bij zo'n kerk blijven?

Antwoord

Het bezwaar tegen de prediking wordt kennelijk gedeeld door (vele) anderen, zelfs door kerkenraadsleden. Er is dus breder draagvlak. De situatie is werkelijk ernstig. En: jullie hebben je bezwaren in een gesprek met kerkenraadsleden verwoord. Er is een oprechte zorg voor de gemeente. De gedachte daarbij is dat de kerkenraad een beetje schipperend voortgaat, zo maak ik op uit de toelichting bij de vraag. Het punt is gekomen, waarop je je afvraagt: moeten we wel in deze gemeente blijven?

Dat jullie de bezwaren tegen de prediking en de zorg voor de gemeente hebben verwoord richting de ambten is alleen maar goed. Dat de ouderling op zijn beurt een vermanend woord spreekt over het niet aanwezig zijn in de voorbereidingsdienst, behoort tot zijn verantwoordelijkheid en is ook niet verkeerd. Maar: hoe nu verder?

Ik denk dat het goed is om de gemeente voor ogen te houden. Wat je denkt, zegt en doet, geschiedt in de bedding van de gemeente. Coram Deo; voor het aangezicht van God. Je zou weglopen vanwege de dominee, maar je blijft vanwege de gemeente. 't Gevaar is, dat je je geheel en al gaat fixeren op de dominee of op de kerkenraad die zijn taak niet naar behoren verstaat. Irritatie en frustratie liggen dan dichtbij.

Bid God om licht en leiding voor de dominee en voor  de kerkenraad. Bid God om een eerlijke prediking. Bid God om ontvankelijkheid voor het Woord. Bid God om de gave van de Geest. Bid God om een eerlijke, Geestelijke samenhang in de gemeente. Bid zonder ophouden.

Pas op voor de kritiekduivel en de wegloopduivel. Hij geeft je altijd gelijk, maar bouwt en sticht niet. Hij heeft maar een programmapunt: afbraak. In principe geldt: Waar het mis gaat moet je des te meer blijven. Biddend om Gods zegen. En met verwachting. "En nu? Wat verwacht ik o HEERE, mijn hoop staat op U!"

Kand. G. van Ginkel

2 reacties
1a2b3c
Waar ik vooral veel moeite mee heb is de zin: Maar die ouderling gaf ook aan dat er mensen zijn die er erg van houden en ze het iedereen naar de zin moesten maken.

-Ik dacht dat een dominee geroepen was om de waarheid te verkondigen en niet wat de gemeente graag wil horen.
-En ik dacht ook dat een kerkenraad verantwoordelijk was voor de dominee.
-Verder ligt me er nog iets van bij dat er bij de doop belooft is dat je je kinderen het beste onderwijs zou (laten) geven.

Soms snap ik het allemaal niet meer....
adriano313
Beste vragensteller,

Waar wilt u met uw vragen naar toe? volgens mij maar naar 1 ding...
Wat U graag wilt!

Los van of ik het er mee eens ben of niet, kan ik ook niet zomaar protesteren en ander wegen er op na slaan als ik vindt dat de ozb belasting veel te (onterecht) hoog is uitgevallen.
Ik heb namelijk te maken met het plaatselijke gezag. Zo ook in de Gemeente van onze Heere Jezus Christus. Hoe moeilijk iets soms ook is.

Want door alle consternatie, onderwerpt u zich niet aan het gezag, u kiest voor eigen opties en uiteindelijk wordt de ouderling in deze nu ook voor het blok gesteld. (Arme man). Wilt u nadenken wat u nu precies wil.

Als u wilt groeien in de gemeente van Christus dan moet u andere wegen bewandelen dan deze. Er zijn tal van andere mogelijkheden om te groeien. Maar in deze levert het koren op de molen van de duisternis en geeft u hiertoe een open deur.

Sluit deze deur a.u.b. en praat met desbetreffende dominee in kwestie. Laat er geen geïrriteerde kerksituatie door onstaan. Heb elkaar dan ook in ALLES lief.
Hiernaast is het niet erg dat u verder groeit of meer vast voedsel wilt. Maar doet dit op een vredelievende manier. Zonder hier en daar uw emotie op te hangen. Want dit leidt weer tot kletspraat en open deuren en hierdoor gaat er veel kapot!

Kijk eens wat filmpjes of lees eens wat boeken van Joyce Meyer ministries. Er is geen beter vrouw die het (uit ervaring) aan u kan uitleggen. Mocht u niet weten waar u dit allemaal kan kopen dan is een abonnementje via internet op family7 (sorry ik wil geen reclame maken) een goede optie.
Maar u kunt ook via haar eigen website in het engels terecht.

Legt het anders eens neer bij de voeten van Jezus Christus. Hij hoort u en ziet u. Het pad is soms geen roltrap en de les is hoe je hier juist (gezamenlijk) mee omgaat.

Veel rust, bemoediging en wijsheid toegewenst