Niet geheel schriftuurlijk

Dr. J. P. Zwemer / 7 reacties

Vraag

Graag zou ik een vraag willen stellen aan dr. J. P. Zwemer. Ik ben lid in een kerk aan de rechterflank. Een aantal mensen heeft mij over hun bekering verteld. Soms zitten daar opmerkelijke verhalen tussen met onverklaarbare, bovennatuurlijke verschijnselen. Zoals iemand die God om een teken vroeg en als teken kreeg dat de predikant de tussenzang zou veranderen en hij wist ook precies welke psalm en welk vers. Dit gebeurde ook. Men vertelt dit met veel stelligheid en er is geen speld tussen te krijgen.

Ik raak hierdoor in verwarring omdat men naar mijn mening niet geheel schriftuurlijk spreekt. Zijn er boeken beschikbaar over dit soort wonderen. Bijvoorbeeld in andere kerken, bij Dopersen of Rooms Katholieken. Mijn probleem is dat men de waarheid pretendeert te hebben en ik raak er door aan het twijfelen. Het is allemaal wel erg opmerkelijk.

Antwoord

Het is wel jammer dat u in verwarring geraakt door deze opmerkelijke voorspellingen die ook inderdaad uitkomen. Het lijkt te gaan om mensen die enigszins 'groot' denken van zichzelf en hun ervaringen in dezen nogal belangrijk vinden, ook voor anderen. U schrijft immers dat zij dit "met veel stelligheid" vertellen. Zij willen hun ervaring dus per se delen. Dat u vermoedt dat een en ander "niet geheel schriftuurlijk" zou zijn, kan ik mij indenken.

Blijkbaar verwachten deze mensen iets van hun toehoorders als reactie op dit vertellen. Misschien enig ontzag, of zelfs iets van eerbied? Zou het kunnen dat zij een zekere 'status' zouden willen ontlenen aan hun beleving van deze "onverklaarbare, bovennatuurlijke verschijnselen"?

U weet ook –en dat zouden ook zij kunnen weten– dat Jezus het niet erg waardeerde dat mensen in Hem geloofden uitsluitend vanwege Zijn tekenen en wonderen (alleen). Dat is één, maar daar komt nog bij dat tekenen en wonderen door anderen, zoals Hij in Mattheüs 24:24 zegt, niet per se voorbehouden zijn aan Zijn volk. Dat geeft al aan dat we in deze zaken grote voorzichtigheid moeten betrachten.

Mocht u zich willen verdiepen –ik zou het voor uw gemoedsrust niet aanraden– in al hetgeen er zich de laatste decennia heeft aangediend aan bewegingen die zich presenteren als christelijk met een overladen staat van dienst als het gaat om wonderen en tekenen, dan is er op internet nog wel meer te vinden. Maar een taal die u vertrouwder in de oren zal klinken is die van de baptistenpredikant Ds. H. G. Koekoek. De door hem geschreven Bijbelstudie "wonderen en genezingen in de eindtijd" is met zijn toestemming overgenomen op deze website. U kunt gerust het overige van deze website ongelezen laten, maar de genoemde Bijbelstudie lijkt mij betrouwbaar. U zult dan des te beter begrijpen waarom velen aansporen tot voorzichtigheid ten aanzien van tekenen en wonderen.

Verder zou ik nog enkele dingen kunnen zeggen die raken aan de relatie tussen uzelf en de mensen die u met hun mogelijk zeer bijzondere verhalen in enige verwarring hebben gebracht. Ik doe dan weer een beroep op een tekst van buiten de reformatorische traditie, die niettemin een zuivere klank geeft. In de fijnzinnige negentiende-eeuwse Engelstalige uitgave "Learning to converse" van de Religious Tract Society lees ik op blz. 66 het volgende: "Wacht u voor het gevoel iets groots te zijn en voor eigendunk, want dat nestelt zich soms in uw hart zonder dat gij het weet. Trots is dwaasheid en zo kan iemand die niet bescheiden is, niet wijs zijn. Daarvoor wil ik u waarschuwen. Wees bescheiden in al uw gesprekken."

Op blz. 85 verhaalt de auteur van de 16e eeuwse prediker John Foxe, die een vrouw ontmoette die zich er op voor liet staan dat ze op weg was naar de kerk. "Ik ga een preek horen", zei ze trots en hield een boek omhoog. Toen adviseerde Foxe haar om maar terug te gaan. "Wanneer kan ik dan wel naar de kerk?", vroeg de verbaasde vrouw. "Wanneer je de mensen het niet van tevoren vertelt", besloot Foxe. Op dezelfde bladzijde relativeert hij "vrome gesprekken" door te vertellen over een godvruchtige boer in een afgelegen omgeving. Gevraagd naar zijn eenzame verblijf, antwoordde de man dat hij zich nooit alleen voelde: 's Avonds doet het geloof de deur dicht en de genade doet hem 's morgens weer open.

Ook Spurgeon, een Engelse baptistenpredikant uit de puriteinse traditie, benadrukt in "Pastorale adviezen" op blz. 63, dat ons dagelijks levensgedrag altijd meer indruk maakt dan iemands spreken. Wanneer de mensen over iemand de balans opmaken, "waarderen zij zijn dáden met tientjes en zijn wóórden met centen. Als zijn leven en zijn leer met elkaar in strijd zijn, zullen de mensen rekenen met zijn levensgedrag." Over praatjes die ergens rondgingen en waar een collega van hem veel te veel aandacht aan besteedde, zegt hij op blz. 205: "Als hij het in het verborgene had kunnen neerleggen voor God of zich er niets van had aangetrokken, zou er geen kwaad uit ... zijn voortgekomen." Spurgeon beveelt in dit soort gevallen aan: "een blind oog en een doof oor."

U begrijpt misschien waar ik naar toe wil. U moet aan deze werkelijke of schijnbare tekenen niet teveel aandacht schenken en wanneer men dat van u verwacht, hebben deze broeders en/of zusters een verborgen agenda – maar dat hoeft niet úw agenda te zijn of te worden.

In het christenleven zijn veel belangrijker zaken, ik noem nu slechts Kolossenzen 3:12: innerlijke ontferming, goedheid, nederigheid, zachtmoedigheid en geduld. Dat laatste, het geduld, is vooral een schone zaak. Het geeft u de gelegenheid af te wachten – ook om af te wachten hoe de broeders en/of zusters met hun tekenen en wonderen zich ontwikkelen. Doe zoals Spurgeon aanraadt: leg heel de kwestie die u bezighoudt met een gerust hart in gebed neer aan de voeten van de Heere Jezus en zeg: Heere, ik laat het aan u over, ik weet zelf niet wat ik ervan moet denken of vinden, maar wilt u het van mij overnemen? Dan kunt u zich gerust voelen en voortaan aan dat moment terugdenken: u hebt heel die zaak bij de Heere neergelegd. Het is Zijn zaak geworden en u kunt zich met andere dingen bezighouden die meer zinvol zijn en mogelijk –als God dat nuttig voor u vindt– krijgt u er later méér licht over. Leg die last van u af op een zo eenvoudige manier –de waarde van het gebed kan niet genoeg benadrukt worden– en verheug u in het vele goede dat het leven en Gods Woord u bieden!

Tenslotte moet ik nog wel zeggen: in de vele lectuur die er is over de bevindelijkheid, komt men verhalen zoals u ze beschrijft, maar zeer zelden tegen. Ik herinner me één beschrijving van een gezelschap –meer dan veertig jaar geleden– op het Thoolse platteland, waar iemand met regelmaat dergelijke 'toevalligheden' opdiste als zijnde 'iets' van geestelijke oorsprong: bijvoorbeeld dat de kanarie juist een psalmwijsje begon te fluiten op het moment dat die persoon aan die psalmtekst dacht. Doordat die persoon dat met nadruk en dus ook herhaaldelijk deed, werd zij (het was een vrouw) door de overige bezoekers van het gezelschap niet serieus genomen. Wel lieten zij haar in haar waarde. Deze mensen moeten, naar oude bevindelijke wijsheid, gedacht hebben: we zullen het eens laten overzomeren en overwinteren, oftewel: laat de tijd er maar eens overheen gaan.

Dr. J. P. Zwemer

Tags in dit artikel:

bekeringsweggezelschapsleven
7 reacties
Roozemond
Niet door kracht nog door geweld maar door Mijn Geest zal het geschieden. Bij het lezen van deze vraag kwam deze tekst naar boven. We verwachten vaak bovennatuurlijke en heel bijzondere dingen....
jsml
Ik zou ook niet teveel afgaan op dergelijke verhalen. In 1 Kor. 14 legt Paulus duidelijk uit dat dergelijke zaken tot opbouw van de gemeente behoren te gebeuren. Maar wat is het nut van zulke verhalen? De ander overtuigen dat je het bij het rechte eind hebt? Waarschijnlijk is de enige uitwerking dat de ander ook gaat proberen een dergelijk teken te krijgen, en voor je het weet denk je dat je God voor jouw karretje kan spannen en dat Hij naar jou moet luisteren in plaats van andersom.. En dan kunnen we meer rekenen op: “Het verdorven en overspelig geslacht verlangt een teken; maar hun zal geen teken gegeven worden dan het teken van Jona, de profeet. En Hij verliet hen en ging weg.” (Matt. 16:4).
Tot geloof komen doe je door het Woord serieus te nemen. Rom. 10:17 Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God.

De vraag is ook of we er wel zo trots op moeten zijn wanneer dergelijke tekenen nodig zijn voordat wij geloven. Lukas 24:25 En Hij zei tegen hen: O onverstandigen en tragen van hart! Dat u niet gelooft al wat de profeten gesproken hebben! En Johannes 20:29 Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd; ZALIG ZIJN ZIJ DIE NIET GEZIEN ZULLEN HEBBEN EN TOCH ZULLEN GELOVEN.

Ook de Dordtse leerregels spreken hier vrij duidelijke taal, Hfst 5 ‘Van de volharding der heiligen’ art 10: En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in Zijn Woord zeer overvloedig tot onzen troost geopenbaard heeft;
DL, hfst 5 ‘Verwerping der dwalingen’ art 5: Die leren: Dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzondere openbaring. – Want door deze leer wordt de vaste troost der ware gelovigen in dit leven weggenomen, en de twijfeling der pausgezinden in de Kerk weder ingevoerd; terwijl de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere en buitengewone openbaring, maar uit de eigen merktekenen der kinderen Gods, en uit de zeer standvastige beloften Gods.

Overigens geloof ik wel dat God soms op wonderlijke manieren kan troosten. Maar dan gebeurt dat op Zijn manier. Jes. 55:8-9 Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE. Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen en Mijn gedachten dan uw gedachten.

Beste vraagsteller, laat die bijzondere verhalen alsjeblieft geen mistbank worden tussen jou en Christus...
Boaz
' Dat u vermoedt dat een en ander "niet geheel schriftuurlijk" zou zijn, kan ik mij indenken'

De Bijbel staat werkelijk vol met 'wonderlijke' verhalen. God is toch nog steeds dezelfde God? Waarom zou Hij, wanneer Hij dat nodig vindt, niet nog steeds op bovennatuurlijke wijze ingrijpen in mensenlevens? Laten we niet alles zo negatief af doen, alleen omdat het onze eigen ervaring niet is!
plderoos
Vraagsteller, je zegt: "Zoals iemand die God om een teken vroeg".

Weet je wat Jezus zegt als ze hem om een teken vragen? "Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jonas, den profeet".

Als je zo hoogmoedig cq. kleingelovig bent dat je een teken verlangt moet je je dus op z'n minst eens achter de oren gaan krabben. Als dat teken dan ook nog een ander teken is dan dat van Jona, dat toch pakweg zo'n 2000 jaar geleden al plaatsgevonden heeft, wordt het helemaal tijd om je ongerust te gaan maken.

Trek je niets aan van mensen die zich laten voorstaan op bijzondere openbaringen, zeker niet als zij menen je op die manier de Christus te moeten aanbieden! "Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb het u voorzegd!
Pompelmoen
...Tja, advertentie die hierbij opduikt: parahealing.com, voor bovennatuurlijke heling e.d.... Refoweb-redactie, is dit de bedoeling?
Pompelmoen
(Ik citeer: "Medium, tarot, helderzienden")
refoweb
Dank voor de tip. De website is gefilterd.