Bang dat ik mezelf bedrieg

Redactie Refoweb / 14 reacties

Vraag

Hoe weet je of de Heere in je hart werkt? Ik ben zo bang dat ik mezelf bedrieg. Ik loop hier al maanden mee en ik weet niet hoe verder. Ik praat er wel eens over met een vriendin, maar die zegt dat je Jezus moet aannemen. Ik voel dat mijn zonde mij in de weg staan en ik ben bang dat ik ondanks alle bemoedigingen en vertroostingen toch verloren ga omdat ik geen zicht heb op Christus.

Antwoord

14 reacties
1a2b3c
Ik voel dat mijn zonde mij in de weg staan ....

Dit is net zoiets als wanneer je zegt: ik voel dat m'n ziekte me in de weg staat om naar de dokter te gaan.
Gerard
Waarom zou je moeten je weten of de Heere in je hart werkt? Kan je daar ergens voor een oproep vinden in de Bijbel? Ik niet.

1a2b3c zegt het al: je moet bij de dokter zijn voor genezing van ziekte.
Zo is Jezus gekomen om jou van je zonde te verlossen.

Geloven is een houding, een afhankelijkheid, dat Christus alles voor je heeft gedaan, jou te reinigen, te redden, te verlossen en zalig te maken. Vertrouw alleen op Hem. Probeer niet wat zelf aan te dragen of bij te dragen in wat voor vorm dan ook.

Zoek geen zekerheid in jezelf, in een gevoel, een ervaring, wat dan ook. Zoek zekerheid in de beloften van Jezus Christus en God de Vader, welke je in de Bijbel vinden kan.
Johannes3vers16
Lieve vraagsteller,

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad (behalve............en vul je naam maar in)?

Staat er niet hé, dank Hem daarvoor en zal aan Zijn Voeten. Las pas in een verklaring bij Jesaja 55 "Het Evangelie sluit niemand uit die zichzelf niet uitsluit".

Hij is gekomen om zondaren zalig te maken en wat ben je?

VLucht tot Hem en luister naar Zijn Stem!
ab321
Ik las van ds. Kot een mooi antwoord op deze vraag

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17939

Hij wijst er op dat de drie stukken uit de catechismus (ellende, verlossing en dankbaarheid) gekend moeten worden, en geeft daar een hele praktische handreiking voor.
AHHK76
Wandel je in de duisternis,
van zonde, angst of pijn?
Zie je soms geen lichtpunt meer,
bij Wie moet je dan zijn?
Jezus Christus is gekomen,
om te zoeken, zalig te maken,
wat verloren is.
Bidt en ga naar de Heere toe,
vertrouw maar op Zijn Naam.
Steun op Jezus, steun op God,
roep Hem vrijmoedig aan.
Jezus Christus is gekomen,
om te zoeken, zalig te maken,
wat verloren is.
In de Bijbel staat dat Jezus niet gekomen is voor rechtvaardigen maar voor zondaren om hen zalig te maken.
Lukas 5 : 32 Dus dat je een zondaar bent is dus geen belemmering, maar juist een "voorwaarde".
Hij zegt ook tegen jou: Komt tot Mij Mattheüs 11: 28 en Jesaja 55.
Gezegend Advent toegewenst!
Roozemond
Vraagsteller/vraagstelster, ik kan je wel goed volgen.... herken er zelf wel dingen in... mensen kunnen veel tegen je zeggen, met bijbelteksten komen, enz. maar als je het werk van de Heere mag ervaren in je leven zonder mensen, dan wordt alles zo anders.
rian2
Beste vraagsteller,
Ik herken deze worstelingen ook...weet je welke psalm hier zo mooi bij past.
Twist met mijn twisters Hemelheer...ga mij bestrijders toch te keer.
Weet je, als we zien op onszelf dan kan het nooit....Gode zij dank de zaligheid ligt in Hem.
Niet mijn geloof....twijfel.....zonde....schuld.....vruchten...maar Hij alleen !!
Het is volbracht!! Mijn genade is u genoeg.
Zie daarom naar Boven, naar Hem.
Hij die jou al Zijn liefde wil geven uit genade.
Verwacht het van Hem!
En is Hij juist niet gekomen voor goddeloze mensen , voor zondaren voor mensen die elke keer weer met lege handen bij Hem komen.
Zie naar Zijn belofte in het Woord, ze staan er ook voor jou.
Geloof in Hem en je zult zalig worden, Hij kan niet liegen.
De duivel komt met allerlei fluisteringen, zegt hij tegen mij ook....je beeld je dingen in...je bedriegt je...
het is allemaal eigen werk enz...enz.
Luister er niet naar! de duivel probeert ons zoveel mogelijk van God af te houden.
Hij heeft overwonnen, en spoedig zal Hij terugkomen als Koning.
Hij zal al Zijn vijanden teniet doen, en we zullen Hem zien in al Zijn Schoonheid.
Daar zal geen twijfel meer zijn, en zullen we nooit meer dwalen...!
Eeuwig van U zingen, de lof en de eer !
mieptruus
Hoi vragenstelster.
Ik kamp met dezelfde vragen. Je moet eerst last hebben van de je zonde en het moet je gegeven worden. Verder moet je uitverkoren zijn.
Heb je wel genoeg last van je zonden?
Zijn dat de dingen die ook door je hoofd gaan? Wet en evangelie.
Ik ken ze. Ik heb stout gedaan, heb een studie over de Hebreeën brief geluisterd van een evangelische gemeente. Een gemeente die je jaagt naar de bloemenhoven.
En toch werd veel mij veel duidelijker. En ook hoe veel leerringen in mijn oude kerk niet klopte.

Ik geloof niet dat deze gemeente wel de beste is en andere niet.Maar veel dingen kloppen meer dan in die andere gemeente waar ik vanaf mijn jeugd gezeten heb.

Als je wilt, mag je reageren op mijn profiel.
altijdwat
roozemond: ik ben het altijd zo helemaal met je eens:-)
Ik heb ook geworsteld, was begin twintig, van buiten modern. De zware kerk vond ik maar niks, daar hoorde ik niet thuis. Maar ik miste wel de Heere. Had ook Zijn vertroosting gemerkt. Maar onrustig dat ik was...
Toen heb ik het geprobeerd: Op mijn knieeen, huilend: Jezus, ik neem u nu aan.......stilte.... er gebeurde niets.
Radeloos ging ik naar mijn ouders, daar belde net een kennis, ernstig ziek in het ziekenhuis lag hij. Hij vertelde verwonderd hoe de Heere antwoord gegeven had op al zijn vragen. De Heere zelf bevestigde opnieuw dat Hij in hem begonnen was. Dat het Zijn werk was dat die man de Heere was gaan zoeken. En Hij laat nooit varen hetgeen Zijn hand begon. Toen begreep ik het: God geeft antwoord, maar wel op Zijn tijd. En dat kan in Zijn wijsheid soms een tijdje duren.
Lelietje
O, zooo herkenbaar inderdaad! Ik sluit me helemaal aan bij Roozemond en altijdwat. Houd aan, blijf Hem aanroepen, écht, Hij geeft antwoord! En inderdaad op ZIjn tijd, en al kan dat een tijdje duren, Hij zál komen. Blijf Hem verwachten, want: zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven! (Hab.2:3).
Mona
altijdwat en Lelietje
Als je zoekt en je krijgt geen antwoord, dan kan je je zo wanhopig voelen.
Naar de Heere te verlangen en Hem niet te kunnen vinden...
Ik vind het zo moeilijk!
mieptruus
Mona,
zie mijn profiel aub.
Lelietje
Ha Mona! Je mag mijn e-mailadres opvragen hoor bij de redactie, mocht je contact willen! En ik begrijp je helemaal dat je je zo wanhopig kan voelen... Dat heb ik zelf ook zo gehad... Maar écht, blijf aanhouden! Dat klinkt misschien heel goedkoop, maar ik geloof zeker dat de Heere zal antwoorden, op ZIjn tijd! En, nogmaals, je mag me mailen!
Roozemond
@altijdwat: idd. op Zijn tijd!! Dat is de beste tijd!!
@mona, herken je reactie wel... maar juist in de wanhoop kan het zo'n zoet vertoeven zijn als Hij in je hart komt!