Opstandigheid en vijandschap

Ds. A. Simons / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. Simons. Dominee, gisteren heb ik de uitzending van JijDaar gezien, waar u hebt gesproken over een evenwichtig beeld van God. En met name de rechtvaardigheid. Ik heb vol spanning zitten luisteren of mijn probleem ook opgelost zou worden en tijdens het stille gebed om antwoord gevraagd aan God. Maar God heeft mij niet gehoord. Ik loop helemaal vast met de rechtvaardigheid van God. Ik ben ten diepste boos, en steek mijn vuist omhoog. Waarom heeft God deze wereld geschapen? En toen de zonde toegelaten? En toen een oplossing voor een klein aantal mensen bedacht? En de rest van de wereld verloren laten gaan? We kunnen wel zeggen dat het eigen schuld is, maar ik kan het niet accepteren. Aan de andere kant van de wereld sterven kleine onschuldige kinderen en ook volwassenen die nooit van Jezus gehoord hebben. Ik heb zelf een gezin van vijf kinderen. Ik hoor niet vaak dat er een heel gezin behouden wordt. Dit is toch niet om mee te leven? En dan al die ellende. Hoe zou je nog ergens van kunnen genieten. Alles breekt af. Ik zit vol zonde, ik weet het. Ik kan niet anders, ik probeer het, maar het lukt me niet. En ik kan me zelf het geloof niet geven. Ik kan het proberen, maar het is vals. En hoe zal het kunnen als ik God niet liefheb en het onrechtvaardig vind dat er zo veel mensen verloren gaan. Want uiteindelijk is het gewoon zo, dat ze er uiteindelijk niets aan kunnen doen. Ik lees bijvoorbeeld dat er in de Bijbel staat in Rom. 9:18 dat God zich ontfermt over die Hij wil, en verhardt die Hij wil. Ook in Exodes 7:9. Dan voel ik me zo machteloos. En ik zou het zelfs egoïstisch vinden mezelf te bekeren; als ik het zou kunnen. En de rest van de wereld dan? Ik vind het gewoon verschrikkelijk dat mensen zo makkelijk over de uitverkorenen praten. Dan denk ik: en de rest dan? Ze moeten voor eeuwig pijn lijden. Sorry, het is een lang verhaal, maar ik ben er zo moe en verdrietig van. Ik zou zo graag alles vergeten en achter me laten, maar het lukt me niet. Ik zou zelfs God willen liefhebben en vrede vinden, maar door mijn opstandigheid en vijandschap lukt me dat ook niet.

Antwoord

In de eerste plaats hartelijk bedankt voor uw eerlijk en openhartige vragen en antwoorden. Waar moet ik beginnen om u te antwoorden? Laat ik om te beginnen tegen u zeggen dat u eenzijdig bent en niet evenwichtig. Met eenzijdig bedoel ik; u laat duidelijk zien wat er in de mens zit: onrechtvaardigheid! Uit alles blijkt hoe goddeloos u en ik in elkaar zitten, maar misschien ziet u dit juist in het licht van Gods rechtvaardigheid? In de spiegel van Gods rechtvaardigheid zien wij de vreselijkste tegenstellingen (Rom. 3:20). Toch lijkt het dan wel of wij rechtvaardig zijn en God onrechtvaardig, vindt u niet? Uw oordeel lijkt wel rechtvaardig en Gods oordeel onrechtvaardig. Zo lijkt het. Zo voelt het misschien ook wel?

Weet u wat ook heel opmerkelijk is; u stemt het nog toe ook. Moet u horen, u zegt: “Ik zit vol zonde, ik weet het, ik kan niet anders, ik probeer het anders maar het lukt niet.” Een zondaar ten voeten uit! Hoe kunt u ooit belijden dat God rechtvaardig is, als God van u zegt dat u zonde bent? (Rom. 3:10/ Ps. 14:1). U vraagt iets van uzelf wat u nooit kunt geven. Een onreine kan toch niets reins geven? (Job 14:4). U zegt geen zondige dingen, maar u bent zonde. Vandaar dat u alleen zondigen kunt! (Job 25:4).

Wat wilt u? Proberen anders te worden? U schrijft dat het niet lukt. Dat kan ook niet. Een verrotte boom kan geen goede vruchten voortbrengen. Ik begrijp dat u uzelf machteloos voelt. U weet toch dat er uit de mens niets goeds komt? U schrijft dat u er verdrietig en moe van wordt. Begrijpelijk dat u moe wordt van uzelf. Stop met het vissen in de vijver van uw hart. U zult niets vangen wat waarde heeft voor God. Het ligt niet in u! Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid. (Math. 21:19).

Maar laten we het onderwerp niet vergeten; evenwichtig. Er is meer te zeggen vanuit het Woord. Buiten uzelf ligt het leven en in u de dood. Wie mij vindt zegt de Heere Jezus die vindt het leven en trekt een welgevallen van de Heere (Spreuken 8:35). Wie Hem vindt die vindt Gods rechtvaardigheid (Rom. 1:17). Als u ingeënt wordt in die Man dan vindt u Het Leven (Joh.14:6/Joh. 3:36/5:24). Weet u wat het wonderlijke is? Dan komen er ook vruchten. Die hoeft u niet te maken, maar die groeien vanzelf (Jer. 17:8/Joh. 15:16/Rom. 7:4). Weet u welke vrucht? U gaat goed over God denken in Christus Jezus. U krijgt rechtvaardige gedachten over Hem. U gaat uzelf vernederen en Hem verhogen. U gaat zelfs zingen dat God recht is in al Zijn weg en werk (Ps. 33:4/ 92:15/ 116:5/ 145:17/Openb. 16:5). Hoe kan dat toch? Genade!

U schrijft dat u graag alles zou willen vergeten. Vriend, het ligt buiten u in een Ander. Zoekt niet langer naar geschiktheden in uwzelf. Het evangelie wordt verkondigd aan goddelozen en niet aan rechtvaardigen. Dat is uw behoud. Het is onvoorwaardelijk. Het wonder van de leer van het evangelie. God zoekt niets in u, want er is niets. Niemand weet dit beter dan Uw Schepper. Hij is het die Het Licht laat schijnen in de duisternis (Joh. 1:5/2 Kor. 4:6). Hij die Zijn Zoon in de nacht van deze wereld gaf. Die pikdonkere nacht van uw leven. Niemand stond te wachten op dit heil. U niet en ik niet. Het kon ook niet. We zochten de dood en de ongerechtigheid, dat blijkt uit uw schrijven. Nochtans, ondanks dat nam God redenen uit Zichzelf van eeuwigheid over dode zondaren. Hij besloot om mensen die lagen in hun geboortebloed te zaligen. Wat een wonder. Hij had rechtvaardig de  gehele wereld kunnen laten liggen in hun geboortebloed. Hij deed het niet. Het behaagde God om Zijn Zoon te verbrijzelen (Jes. 53:10). Hij deed meer: Hij zond goedertierenlijk boodschappers uit om deze zeer blijde boodschap bij u te brengen. U die met uw vuisten omhoog staat. Klaar om God te doden, want God is niet rechtvaardig. Hij moet gedood worden. Aan deze zondaar biedt God Zijn heil aan. Welk heil? Hij schenkt in de belofte van Zijn Woord deze rechtvaardigheid die mij rechtvaardig voor God maakt.

Wat? Kan ik dan rechtvaardig worden en in de ogen van God een rechtvaardige zijn? Terwijl ik onrechtvaardig ben in mijzelf? Ja! Wat een wonder. Hij had u gewoon kunnen laten liggen toch? Waarom o God? Hierom: Opdat Zijn Naam eeuwig de eer ontvangt.

De Heere zegene u samen met uw vrouw en vijf kinderen naar Zijn Woord (Hand. 10:2/18:8).

Uw ds. A. Simons, Vinkeveen

3 reacties
1a2b3c
Dat had een brief van mij kunnen zijn, ik zat echt even met m'n ogen te knipperen, zelfs de vijf kinderen kloppen.
Wat een verdenkingen had ik tegen Gods rechtvaardigheid en dan dat machteloze gevoel!!
Ik dacht: om in aanmerking te komen voor bekering en geloof moet je toch op zijn minst God rechtvaardig vinden en jezelf goddeloos want God rechtvaardigt de goddelozen.
En ik haatte het zinnetje "Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig".
Maar stop er ajb maar mee om te proberen God te begrijpen, want het lukt je nooit en je bent welkom bij Hem zoals je bent, je hoeft niet eerst te accepteren. Niemand anders dan Hij kan je opstand/onbegrip/haat wegnemen.
Dat doet Hij als je in Hem gelooft, je helemaal overgeeft zoals je bent.
Overdenk idd zoals ds. Simons zegt Rom.1:17. (en de rest natuurlijk)
Hij zal je wel leren wat Hij nodig vindt dat je leert.
Niet dat je dan ineens antwoorden hebt waarom er zoveel ellende is en er zoveel mensen verloren gaan enzo.
Met je verstand krijg je het gewoon niet op een rij maar in je hart wordt alles anders.
Dan kan je geen kwaad meer van Hem denken, echt niet!!

Als je erover door wilt praten mag je me gerust mailen hoor: mariannezh@live.nl
dijna61
Een waar woord.
Genade alleen!
Mooi en duidelijk uitgelegd door de ds.
adriano313
Laat je niet ontmoedigen!!!!
Het is een open deur die leidt naar niets.....
Het is klinkklare leugen dat er maar een paar naar de hemel gaan en de rest verloren gaat en dat wij God daarvan de schuld geven.
En met deze leugen moet je radicaal breken!

HIJ is gekomen om een IEDER die in Hem gelooft te redden
Dat betekend dus een IEDER en Hij wil dat ALLE mensen behouden worden...
Luister eens wat minder naar 'meningen' of 'visiepraat' dan er geschreven staat in joh.3:15 en 1 tim.2:4

Ik hoop dat je mag inzien en begrijpen dat HIJ Zijn hand al uitgestoken heeft
Terwijl jij ontmoedigd en met pijn in het hart maar rond loopt

Pakt het dan! Grijp ZIJN hand vast of schreeuw het uit!
HEERE JEZUS, Hou mij vast,
Redt mij en open mijn ogen
Raak mij aan met uw liefde en uw waarheid!

Gods zegen en waarheid toegewenst
voor jou en je gezin