Dienstbaar aan kinderen in nood

ir. Raymond H. Warnaar / Geen reacties

Vraag

Ik zit met de volgende vraag. Ik zou na m'n studie heel graag naar het buitenland willen. Ergens in een kindertehuis werken o.i.d. In ieder geval iets waar ik dienstbaar kan zijn aan kinderen in nood, maar ook het evangelie mag uitdragen. Ik vind het echter moeilijk wanneer je kunt zeggen dat God je voor dit werk roept. Moet je daarvoor een 'speciale' roeping hebben? Iedereen heeft immers de taak dienstbaar te zijn en anderen te laten kennismaken met Gods Woord? Kun je zeggen dat je een dergelijke keus om naar het buitenland te gaan (uiteraard in biddend opzien) ook mag maken mede op grond van je levensomstandigheden (bijv. vrijgezel zijn, weinig kans op een baan na studie enz.)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik merk dat je in je vraag zelf al een groot gedeelte van het antwoord gegeven hebt. Namelijk dat iedereen de taak heeft om dienstbaar te zijn, zowel in lichamelijk als in geestelijk opzicht, naar anderen toe. Of het nu in Nederland is of ver weg. Als werk of als vrijwilligerswerk, wel verschillend, maar met hetzelfde doel. Zo kunnen en mogen we daar ook onze roeping in ervaren. Want als we over roeping praten dan gaat het ten diepste om het geroepen zijn om de Heere Jezus te volgen. Met andere woorden: dan vul je je leven in, niet zoals jij wilt, zoals jou het beste uitkomt, op zo'n manier dat je het meeste geld verdient en een leuk of spannend leventje hebt, maar dan zoek je naar de wijze die de Heere van ons vraagt, met de vraag: Heere, wat wilt u dat ik doen zal? Vindt U het goed dat ik naar die baan solliciteer en wilt U deuren openen en andere deuren sluiten! Als dat je houding is, dan mag je het van de Heere verwachten, dan hoef je daarvoor geen speciale teksten of gebeurtenissen voor mee te maken.

Wel wil de Heere vaak bemoedigingen geven vanuit Zijn Woord. Maar meestal gebruikt Hij mensen, ambtsdragers of bestuurders van organisaties om deuren te openen en te sluiten, bijvoorbeeld door je op gesprek te vragen of door niet op je sollicitatie in te gaan. Je levensomstandigheden hebben daar dan ook alles mee te maken. Zo zal een bepaalde organisatie niet zo snel een getrouwde vrouw naar een kindertehuis sturen die daarnaast bijvoorbeeld ook nog een aantal eigen kinderen te verzorgen heeft. Zij zoeken juist mensen die (nog) vrijgezel zijn.

Er bestaan ook speciale roepingen. Dat zijn vaak roepingen die lijnrecht tegen je levensomstandigheden kunnen indruisen. Bijvoorbeeld als je een tevreden en goed verdienende zakenman/vrouw bent en je ervaart dat de Heere je wil gebruiken om in een primitief gebied Zijn Woord te gaan brengen. Dan kunnen er juist veel obstakels van buiten bij komen, maar dan wil de Heere ook vaak op een wonderlijke wijze, vanuit Zijn Woord of door andere mensen in te schakelen, Zijn bijzondere ondersteuning geven.

Ik hoop dat dit antwoord je verder op weg helpt. Misschien nog én advies. Verwacht het nooit van mensen, ook niet van je beste vrienden, maar laat je zoektocht zijn gebaseerd op je verlangen om God te dienen. Dan zul je nooit beschaamd uitkomen. Dat is ook onze ervaring!

ir. Raymond H. Warnaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    ICF (zendingsgemeente CGK)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Directeur NET Foundation (wereldwijd voorgangers toerusten), toeruster/spreker, voormalig evangelist in Latijns-Amerika en ouderling ICF Apeldoorn.

Tags in dit artikel:

roepingzending