Ooit je man vertrouwen

Ds. C. den Boer / 26 reacties

Vraag

Hoe kun je als vrouw nu ooit je man vertrouwen? Als je de cijfers ziet en hoort hoeveel mannen er op internet zitten te gluren naar andere vrouwen, dan is het toch niet meer reeël om goedgelovig te zijn? Als zelfs de dominees van de kansel zeggen dat ze schuldig zijn aan het zevende gebod...?

Antwoord

Geachte vraagstelster. Wellicht, dat bijgaand artikel van drs.P. J. Vergunst in de Waarheidsvriend van vorige week een antwoord kan zijn op uw vraag. Ik zou zeggen. Laat dit artikel een punt van gesprek zijn onder uw huisgenoten en bestel desgewenst de BIJLAGE van de Waarheidsvriend van 23 september bij de administratie/ het bureau van de Waarheidsvriennd (Kleine Fluitersweg; 253 7316 MX Apeldoorn).

Met een hartelijke groet,
Ds. C.den Boer

Tags in dit artikel:

huwelijk
26 reacties
EVA
Als jij als getrouwde vrouw daar ga ik maar even van uit zorgt dat je je weet wat de behoefte;s van je man zijn, (doe God zo geschapen heeft.)
een warm thuis( hij graag thuis is omdat het er gezellig is, er een warme maaltijd voor hem is), erkenning, respect, en bemoediging, een aantrekkelijke vrouw waar hij trots op is (niet wat de reclame wereld mooi vind maar wat hij mooi vind)en dat hij weet me vrouw is er voor me, en een open sexuele relatie, als je zo je man mag dienen van uit de liefde, die God ons geeft, voeg daar gebed bij, dus een biddende vrouw voor haar man,biddend om voordurende bescherming tegen onreine geesten, God zal Zijn engelen sturen om hem te beschermen, gebed om je man lief te hebben zoals God jouw liefheeft, gebed voor succes van je man, dan kan je je man vertrouwen, want waarom zou hij het ergens anders zoeken?

Kracht van de biddende vrouw (boeken tip)
1a2b3c
Nou Eva, jij legt de lat wel erg hoog zeg. Je gaat er vanuit dat ze getrouwd is maar zo te zien ga je er ook vanuit dat ze een gelovige is in verre staat van heiligmaking.
Ten eerste moet je zo ongeveer volmaakt zijn zoals jij het zegt en ten tweede is dat nog geen garantie omdat de man dan ook volmaakt moet zijn want je kan als vrouw nog zo je best doen maar dat garandeert niets.
En ten derde lijkt het me ook niet zo'n fijn idee als je de trouw van je man moet verdienen.
EVA
en toch is dit het geheim van een christelijk huwelijk,
Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,
maar had de liefde niet,
ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal.
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.
3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,
maar had de liefde niet,
het baatte mij niets.
4 De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
5 zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was. 12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.
1a2b3c
Ja hoor, ik ken 1 Korth.13. Alleen we leven nog in een onvolmaakte wereld met onvolmaakte mensen die onvolmaakte huwelijken hebben.
Zelfs onder de beste omstandigheden kan je nog geen garantie hebben.
Bovendien weet je helemaal niet of hier van een christelijk huwelijk sprake is.
EVA
@1a2b3c ik zei ik ga er idd even vanuit dat je getrouwd ben....als ze dat nog niet is dit voor haar en handvat ook als ze gaat trouwen!!
Als ze geen christen is, dan blijft er voor haar 1 manier over en dat is langs het kruis naar de Heere Jezus, en haar leven over geven in Zijn handen, en van uit die Liefde die God voor haar heeft KAN zij haar man of as man liefhebben,
de bijbel noemt vier soorten liefde, de wereld en mensen zonder God kennen er slechts 3, de Fileo, de storge, en de eros liefde en waar alle liefdes falen bijft er eentje die overal tegen bestand is de waarachtige liefde de agapeliefde.
Nen
En huwelijk kan in deze onvolmaakte wereld tóch een stukje hemel op aarde zijn! (net als een slecht huwelijk hel op aarde lijkt!).
Niet alle mannen kijken porno, gaan vreemd etc.
Wat heel belangrijk is, is een goede seksuele relatie tussen man en vrouw.
Maar het aller belangrijkste is dat beiden een serieuze en levende relatie hebben met God. En dan niet zoals ik hier maar wat vaak lees, in onzekerheid over bekering, vol (zelf)veroordeling etc.
God heeft het huwelijk bedacht, en Hij is ook degene die trouw en liefde geeft als we ons BEIDEN tot Hem wenden!
1a2b3c
Ik vind het nogal wat hoor om een onzeker iemand te zeggen dat ze maar volmaakt moet zijn om haar probleem op te lossen.
De theorie is wel goed maar we hebben met de praktijk te maken en die ziet er wel even anders uit.

Vraagstelster, stel je vertrouwen op God want Hij zal nooit beschamen.
Voor Hem hoef je niet volmaakt te zijn maar in Hem ben je het wel.
43843
Precies Eva, met minder mogen we geen genoegen nemen.
Speedy
Laat ik het nou een keer eens zijn met EVA. Daarnaast worden wel elke keer de mannen aangesproken, maar vorige week sprak ik een advocaat die aangaf dat hij in zijn praktijk verhoudingsgewijs ook heel veel vrouwen tegen kwam die de oorzaak waren dat hun mannen hen niet meer kunnen vertrouwen. Dit probleem zit volgens mij niet alleen t.a.v. mannen maar ook t.a.v. vrouwen.
hjrl
Eva, schrijf je me even?
sydneylover
@Eva: ik waardeer je bijdrage!

Maar de vraag zou inderdaad net zo goed andersom gesteld kunnen worden. Vertrouwen is elkaar trouw beloven, en voortdurend er samen aan werken dat die trouw in stand kan blijven. Want er kan ontzettend veel op je levenspad gebeuren waardoor dat moeilijk wordt.
In het algemeen zijn mannen visueel ingesteld en inderdaad snel geprikkeld door vrouwelijk schoon. Als man kan ik het weten. En aangezien onze samenleving ontzettend geërotiseerd is (moet onwillekeurig aan de Sloggi billboards denken), is het domweg onmogelijk om daarvan verschoond te blijven. Dat is niet als excuus bedoeld, het is een feit.

Dit feit gewoon onder ogen zien en van elkaar weten wat dat met je doet is al zó verhelderend! Want het hoeft geen probleem te zijn, het kàn een probleem worden. Juist als de relatie even niet zo vlot loopt (en dat is in iedere relatie/huwelijk wel eens het geval) is de verleiding ineens een stuk groter.
En dan spiegelt de Bijbel ons ineens 1 Korinthe 13 voor... wat een geweldig Boek is het toch!
1a2b3c
@Eva,

Als een vrouw agapeliefde voor haar man heeft is dat geen garantie voor trouw van zijn kant. Dat is een verkeerde conclusie.
Dat kan je alleen maar zeggen als hij ook agapeliefde voor haar heeft.
En dan moet je er nog vanuit gaan dat die liefde ononderbroken is in ons gebroken bestaan.
Gelukkig wil God ons die liefde geven maar je moet niet net doen alsof het niet fout kan gaan als de vrouw eenzijdig agapeliefde heeft.
En verder moet trouw zijn aan elkaar áltijd gelden, dat hoef je niet te 'kopen' met liefde.
Waarmee ik niet zeggen wil dat iemand niet trouw kan zijn als hij niet de hoogste vorm van liefde heeft.

Ik denk dat als je de agapeliefde hebt je idd je man kan vertrouwen want er staat in 1Korth 13 o.a. dat de liefde alle dingen gelooft.
Maar daarmee is niet gezegt dat je man dan de fout niet kan ingaan.
EVA
@1a2b3c

Als de vrouw agape liefde heeft en haar man niet, dan nog kan de vrouw haar man liefhebben en het doen zoals God van ons vraagt
Agape liefde geeft namelijk alles en vraagt daar niets voor terug
God gaf Zijn Zoon maar vroeg daar niks voor terug....
bakvis
"hoe kun je als vrouw nu ooit je man vertrouwen"
is de vraag. Tja...wat versta je onder vertrouwen?!
En hoe kan je als man dan je vrouw vertrouwen? Hoeveel dames zie ik een beetje sjanzen met de bouwvakkers hier in de straat?! ook keurig reformatorische dames! Laten we de bal niet steeds weer bij de heren der schepping leggen!!
definitie van vertrouwen is: met zekerheid hopen/geloof in iemands goede trouw en eerlijkheid.aldus van Dale!
ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigelijk geen moeite mee heb om mijn man te vertouwen. Tja, ik weet de cijfers liegen er niet om; er zijn blijkbaar heel veel mensen waar het mis gaat. En ik zal niet zeggen dat het mij/ons nooit zal gebeuren, maar dat is toch geen reden om achterdochtig te worden en je af te vragen of je mannen nog wel kan vertrouwen?! Vertouwen, geloof, liefde, respect,eerlijkheid.....het hangt allemaal met elkaar samen!
1a2b3c
Eva: Agape liefde geeft namelijk alles en vraagt daar niets voor terug.

Dat weet ik maar daar gaat het niet om.
Jij zegt in je eerste reactie: God zal Zijn engelen sturen om hem te beschermen, gebed om je man lief te hebben zoals God jouw liefheeft, gebed voor succes van je man, dan kan je je man vertrouwen, want waarom zou hij het ergens anders zoeken?

Dat kan je gewoon niet zeggen want dat is niet waar.
Anders zou je van iedere vrouw, wiens man ontrouw is (geweest) moeten zeggen dat ze de goede liefde niet had en zover wil je hopelijk toch niet gaan?
En trouw zijn mag je ook niet afhankelijk maken van agapeliefde.
Als je elkaar trouw belooft hebt moet je dat waarmaken, zelfs als er helemaal geen liefde meer is. (niet te hopen trouwens)
Catherine
Deze vraag getuigt van onzekerheid ! Gelukkig ken ik meer trouwe mannen dan mannen die een scheve schaats rijden, of ze moeten het wel heel stiekem doen.
Ik ga er maar van uit dat een man (de mijne om te beginnen ;-) trouw is, als dat niet zo is, kom je er vanzelf een keer achter lijkt mij.
sydneylover
Molly Malone

Ik denk dat ik Catherine goed kan begrijpen. @Catherine: ik denk dat jij een gezond nuchter standpunt inneemt!
Waarom? Omdat trouw zijn/beloven ook inhoudt dat je bewust ervoor kiest van het goede van die ander uitgaat, tenzij het tegendeel blijkt.
Gewoon: jezelf niet toestaan het scenario te bedenken dat die ander vreemd gaat. Omdat je hem verTROUWt.
Catherine
@ MollyM: onbezorgd en nuchter ?? Je belooft elkaar trouw. Een van de 2 doet dat niet, daar kun je vantevoren al heel bezorgd over zijn. Oftewel: een mens lijdt dikwijls het meest, aan tlijden dat hij vreest.
Als mijn man vreemd zou gaan, kan ik dat niet tegenhouden. En als ik er achter zou komen ? Ik weet niet wat ik dan zou doen.
Maar er zijn wel meer dingen die ik van tevoren niet in kon schatten, tegen moest komen, bevechten, en: what doesnt kill you, makes you stronger !
Als je man denkt dat het gras elders groener is, ach, laat hem dan maar gaan. Het doet veel pijn, ongetwijfeld, maar je kunt iemand niet tegenhouden.
Je kiest voor elkaar, in voor- en tegenspoed en als je man/vrouw dat dan niet meer doet, dan is dat heel erg, maar onoverkomelijk ?
De nwe relatie wordt ook weer sleur en dan beseft hij ws wat hij weggegooid heeft !
Houden van = loslaten !
pipo
Als je je man al niet meer kan vertrouwen wie dan nog wel?
EVA
@1a2b3c nog een keertje maar niet om me te verdedigen maar wel om Gods woordt recht te doen.

we gaan even vanuit dat zij geloof en hij niet, zij neemt de taak die God haar gegeven heeft (zoals reactie 1) serieus, en daanaast bid zij voor haar man, dan geloof ik dat God haar man beschermt!!!! Waarom? Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.(jac 5)
En als een kind aan Zijn Vader een brood zal vragen zal Hij dan een steen geven?

Agapeliefde zal er altijd zijn want God is nooit weg en God=liefde wanneer er toch ontrouw is in een huwelijk, dan zeg ik niet dat ze te weinig geloof heeft, of te weinig liefde, maar dan heeft zij wel de kracht en de liefde om haar man te vergeven, de bijbel zegt dat je op die grond mag scheiden maar dat is nooit Gods bedoeling geweest, God is altijd voor vergeving en herstel.

Het huwelijk kent zoveel geheimen die we vaak niet kennen, het huwelijk is echt zo mooi zoals God het bedoeld heeft alleen slaan we zo vaak de plank mis de link die ik bijvoeg kan je preken luisteren over het huwelijk zo mooi om te horen maar ook om het tooe te passen in je huwelijk, er is zoveel wat God ons wil geven in een huwelijk.

http://webshop.jongenvrij.nl/index.php?cPath=29&osCsid=7571d4acb158e7a51ce29f60eee53748