Vroegere klasgenoot geen christen meer

Ds. J. Bos / Geen reacties

Vraag

Onlangs hoorde ik dat een vroegere klasgenoot van de middelbare school geen christen meer is. Het was een meisje dat veel bezig was met stille tijd, het geloof heel belangrijk vond, naar jongerenavonden ging, koos voor een christelijke studentenvereniging, vroeg belijdenis deed en aan het avondmaal ging. Ik vind het vreselijk moeilijk om te horen dat ze hier volledig en openlijk afstand van heeft genomen. De laatste jaren had ik geen contact meer met haar en ik weet dus niet hoe dit zo is gekomen. Mijn vraag is eigenlijk: Hoe is zoiets mogelijk. Is het dan echt al die jaren nooit echt geweest...? Ik kan het haast niet geloven, ze was voor mij -en anderen- een voorbeeld. Sprak veel over de liefde van Jezus. Maar omdat je niet uit de genade kunt vallen, moet ik dan aannemen dat het nooit echt is geweest? Betekent zo'n radicale breuk (ik zal verder niet in details treden, want die heb ik via via gehoord) in alle gevallen de zonde tegen de Heilige Geest, of mag ik hopen dat de Heere haar nog terug kan trekken naar Hemzelf?

Antwoord

Geachte vrager,

Om met het laatste te beginnen: met de zonde tegen de Heilige Geest moeten we erg voorzichtig zijn. De HEERE is veel lankmoediger en geduldiger, dat wij beseffen. Wel kan iemand in een weg van verharding komen. Dan worden de waarschuwingen van het geweten in de wind geslagen en zal er uiteindelijk een onomkeerbare weg zijn: een totale verharding. Maar nogmaals, dat gebeurt niet van de ene dag op de andere. Het kan inderdaad ook zijn dat het nooit echt geweest is. Dan kan iemand het weer “kwijtraken” om het zo te noemen, want het was het er ook nooit. Wie kan dat echter beoordelen? Weten of dit zo is, is voorbehouden aan de HEERE. Hij kent ons hart! Hij weet of daarin Zijn Eigen werk geplant werd. Dat is gelijk ook het belangrijkst. Niet ons werk, maar Gods werk, door de Heilige Geest, Die het Woord plant in zondaarsharten.

Ik heb het in de praktijk wel meegemaakt dat iemand volkomen afviel voor onze waarneming. Geen belang meer. Niet meer naar de kerk. En toch, jaren later, weer terug gekomen. Het gebeurt! Daarom blijf maar steeds voor dat meisje bidden. De HEERE wordt er in verheerlijkt als zijn Eigen werk weer gezien en gehoord wordt. Hij Alleen is daartoe machtig. Hij is ook de goede Herder, Die juist ook Zijn (af)dwalende schapen opzoekt.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

geloofsafvalzonde tegen Heilige Geest