Wandelingen over de muur van Jeruzalem

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Er zijn mensen die naar aanleiding van Jesaja 62 dagelijks wandelingen over de muur van Jeruzalem organiseren om daar te proclameren, zij zien dit als een opdracht van God om ‘wachters’ op de muur te zijn. Deze opdracht zou nu nog voor ons gelden (zie ook de website neverbesilent.org). Zou dit zo kunnen zijn? Of hoe zou ik dit soort opdrachten moeten zien in onze tijd?

Antwoord

Er zijn mensen met heel verschillende toepassingen van Bijbelteksten. Jesaja 62 heeft in de eerste plaats betrekking op de ballingen die uit Babel zullen terugkeren. God zal voor het herbouwde Jeruzalem zorgen. Hij zorgt ook dat er wachters op die muren zullen zijn. In 70 na Christus is Jeruzalem verwoest en zijn de muren afgebroken. Later zijn er weer muren gebouwd, ook door moslimleiders.

Wat betekent Jesaja 62 voor het Jeruzalem anno 2016 en de huidige stadsmuren? Het is naar mijn mening te eenvoudig, om niet te zeggen te simpel, om te zeggen dat God wil dat er dagelijks mensen op de muren zullen lopen als wachters. Op zich is er niets op tegen om op de muren van Jeruzalem te lopen. Maar de situatie is nu heel anders dan na de ballingschap. Wel mogen wij positief waakzaam zijn dat de Bijbelse positie van het Joodse volk in ere gehouden wordt. Het is Bijbels om het Joodse volk en dus ook de staat Israël positief te waarderen en te zegenen. Dat geldt bovenal voor de zegen om Israël jaloers te maken op het heil wat in Jezus de Messias is.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Joden