Last van twijfels [VIDEO]

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een hulpverlener. Tot nog toe ben ik nooit goed geholpen, ik heb ook wel eens via deze site een vraag gesteld, maar het antwoord vond ik niet bevredigend. Ik heb enorm veel last van twijfels. In het verleden ben ik erg gekwetst en heb daardoor weinig zelfvertrouwen kunnen opbouwen. Ik heb een lieve man ontmoet, die goed voor mij is, maar ik blijf twijfelen of ik wel met hem wil trouwen. Straks doe ik het en kom ik er na een jaar achter dat ik dan de ware tegenkom. Die ene, waarvan ik diep in mijn hart voel: dit is 'm. En dan zit ik aan de verkeerde man vast. Is er een goed boek over twijfel? Over de oorzaken van twijfel? Hoe kom je er af? Hoe kom je tot het durven maken van een keuze? Ik kan er ook niet toe komen om het uit te maken, maar ook durf ik niet te verloven. Ik weet echt niet waarom. Mezelf meer tijd gunnen helpt echt niet. Elke dag tob en twijfel ik en draai ik voor mijn gevoel in een kringetje rond. Ik word er heel moe van. Als mijn vriend het zou uitmaken, zou ik me erg afgewezen voelen en in paniek raken. Maar zelf durf ik niet te kiezen voor hem! Wat is dit toch? Ik weet dat ik de lat misschien wat hoog leg. Ik heb veel meegemaakt. Daarom ben ik bang dat ik verkeerde keuzes maak en mijzelf dit later moet verwijten. Hoe kom ik hieruit?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Twijfelen kan heel goed zijn: het behoed je voor misstappen. Maar blíjven twijfelen kost slechts negatieve energie. Je zegt het zelf al, dat je er zo moe van wordt. Onderneem dus zelf stappen in plaats van bevestiging te zoeken bij anderen!

Je hebt een lieve man ontmoet… schrijf eens voor jezelf op wat je van die lieve man vindt, wat je aan hem hebt, wat je zo speciaal vindt: wat is er lief aan hem? Waarom? Dat kan een hele lijst worden! En dan ook een lijstje maken met antwoord op de vraag “wat zou er aan een ander –die je nog niet kent- beter, liever, mooier, kunnen zijn dan aan deze man?”

Liefde moet groeien, is vooral geven (niet alleen maar ontvangen: vraag je dus ook af wat jij voor hém mag betekenen!). Liefde heeft ook te maken met “vertrouwen hebben in”, én tegelijk met het maken van keuzes. Je kunt ‘kiezen’ welke gedachten en gevoelens je toelaat! Vraag je af wat de zin is van gedachten als: “volgend jaar ontmoet ik misschien een ander.” Naar mijn idee houd je jezelf zo voor de gek. Je weet nog niet eens wat er mórgen gebeurt, laat staan dat je je nu allerlei dingen in het hoofd haalt over wat er kán gaan gebeuren, ooit. Op die manier kun je over allerlei zaken wel twijfelen, zodat je steeds ‘slachtoffer’ blijft van jezelf. Recht je rug, maak keuzes. Want het is ook nog eens zo, dat als jíj het niet doet (maar hem aan het lijntje houdt uit angst om hem te verliezen in plaats van het hebben van gevoelens van liefde), zal hij het vroeg of laat doen en dan voel je je afgewezen. Maak het voor jezelf én voor hem niet onmogelijk om te kunnen genieten van groeiende liefde met een onbekende toekomst die je in vertrouwen op God samen mag gaan!

Nogmaals: als het een feit is dat deze man van je houdt om wie je bent, zijn jouw gedachten dan niet irreëel? Waardoor je jezelf nare gevoelens laat ervaren. Bedenk reële dingen, zoals bijvoorbeeld: “ik vind het fijn dat hij om me geeft, we gaan vandaag samen iets leuks ondernemen zodat ik hem nog beter leer kennen en waarderen ...” Je gevoel zal zich vanzelf verbeteren! Probeer het maar!

Dat je veel hebt meegemaakt hoeft niet te leiden tot het maken van een verkeerde keuze in de liefde. Wel moet je bedenken, dat je beter ten halve kunt keren dan ten hele dwalen (weer die keuze die je moet maken!). Jezelf achteraf gaan verwijten (“moeten verwijten” zijn jouw woorden) dat je… (vul maar in) is zinloos. Gáán voor de keuzes die je maakt. De consequenties ervan aanvaarden. Kies je dus voor deze man: máák er dan ook wat van. Word je keuze anders, laat je dan niet ontmoedigen, maar accepteer de gevolgen!

Hang de tekst van het aloude lied “Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand” maar boven je bed of op de badkamerspiegel zodat je het iedere dag kunt lezen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologierelatietwijfels
3 reacties
kleurpotloot
Beste vraagsteller,

1 toevoeging: Zelf ben ik - samen met mijn verloofde - ervan overtuigd dat je nooit de ''ware in het leven'' ontmoet.
De vraag is echter wel: ''Kan ik met diegene gelukkig worden zoals liefde hoort te zijn tussen man en vrouw''?
Alphonsus
Niet alleen maar afwachten en twijfelen, ook zelf investeren in je relatie. Twijfel kunnen we bij alles hebben, zelfs of het soort brood dat ik koop wel goed voor mijn gezondheid is.
Het leven bestaat nu eenmaal uit het maken van keuzes, de ene keuze wat meer doordacht de andere keuze meer gebaseerd op je zesde zintuig.
Keuzes in het leven brengen altijd risico's met zich mee, maar wanneer je die keuzes maakt in afhankelijkheid van Hem en verder een trouw leven leidt in het verborgene, zal je altijd de ondersteuning en de begeleiding van de Heere in je leven bemerken.
Toen Mozes de opdracht kreeg, als schaapsherder om zijn volk uit Egypte te redden, was er ook geen enkele zekerheid in hem dat Mozes dit kon volbrengen. Vandaar zijn eerste protest naar God toe om deze taak op zich te nemen. Doch God liet hem gaan in de kracht des Heeren, waardoor Mozes tot een verlosser van zijn volk geworden is.

Zo ook voor jou, stop met twijfelen en wordt "manmoedig" zover een vrouw dat worden kan en schaar je aan de zijde van Hem die alle kennis en alle overzicht heeft over alles. Ook dus over jouw toekomst. Wees daarentegen God dankbaar dat je een lieve man ontmoet hebt. Besef ook dat je deze man tekort doet als je zo in twijfel blijft en in de relatie niet jouw POSITIEVE aandeel in die relatie aanbrengt en hem waardeert om wie hij voor jou is.
Neem jezelf stevig in de kraag en bepaal je bij de momenten die je samen met hem mag hebben. Neem actief afscheid van gedachten dat er ooit op deze aardbol nog wel eens een andere man zou kunnen rondlopen die mogelijk beter voor je zou kunnen zijn.
Aldus sla de hand aan de ploeg en ga moedig en in vertrouwen op Hem voorwaarts.
sydneylover
Bid en werk.

Vraag aan de Heere om richting en steun en doe vervolgens wat je hart je ingeeft en geef een relatie met die jongen een kans! Je kunt altijd nog nee zeggen maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd! En dan ben je geen slachtoffer zoals mevr. Rots terecht zegt, maar zit je in de 'drivers seat'.

Als je in gebed dit bij de Heere hebt neergelegd, dan mag je erop vertrouwen dat Hij het goed doet. En kun je doen wat je hart je ingeeft (wat overigens geen garantie is dat een relatie vervolgens datgene oplevert wat je er nu van verwacht).
Ik moet denken aan de woorden van Jezus in de Bergrede over zorgen voor de dag van morgen. Als Hij zo goed zorgt voor mens en dier, zou Hij dan niet voor jou willen geven wat nodig is, vandaag en in de toekomst?