Belofte aan God verbreken

ds. D.M. Elsman / 3 reacties

Vraag

In verband met angst voor de eventuele gevolgen van iets wat ik (deels in het geheim) doe, heb ik God een belofte gedaan dat ik hiermee zal stoppen als Hij mij genadig zou zijn dat ik géén vervelende gevolgen van deze zaak zou ondervinden. En dat was gelukkig het geval.

Nu heb ik spijt dat ik deze belofte heb gemaakt omdat ik merk dat ik eigenlijk helemaal niet wil stoppen (althans nog niet). Ik besef nu dat ik me heb laten leiden door angst en helemaal niet door liefde (voor God of mijn geloof). En ook nu weer is het pure angst waardoor ik mijn belofte niet durf te verbreken, wat ik stiekem dus eigenlijk wél wil. Ik wil daar graag met mijn Heer en God over praten en Hem een soort kwijtschelding vragen, Zijn begrip en uiteindelijke goedkeuring (of gedoogbeleid eigenlijk).

Antwoord

Beste vriend(in), dank je wel voor je vraag. Het lijkt erop dat niet zozeer je geweten je parten heeft gespeeld, maar je angst voor de gevolgen van je daden. Je hebt God een belofte gedaan en daar wil je nu vanaf. Je geeft eerlijk toe dat je je hebt laten leiden door angst en niet door liefde voor God. Als ik je goed begrijp wil je Hem nu vragen of Hij je praktijken wil gedogen.

Uit het feit dat je bang bent voor mogelijke gevolgen van wat je deels in het geheim doet en dat je God om Zijn genade gebeden hebt, maak ik op dat het gaat om praktijken die niet naar Zijn wil zijn. Wéét je dat of denk je dat? Het is belangrijk dat je daar eerst een antwoord op geeft. Anders kan ik je vraag niet goed begrijpen, want als je Hem je Heere en God noemt wil je toch graag doen wat Hij zegt?

Als het duidelijk is dat God niet wil hebben wat je doet, wil ik het volgende tegen je zeggen. Dan heb je kennelijk wel een overtuiging in je geweten, en ga je daar ook mee naar God, maar heb je geen berouw; wel schuldbesef en besef dat je Gods genade nodig hebt, maar geen bekering en roepen om vergeving tot God; geen pleiten in geloof op het verzoenend werk van de Heere Jezus Christus.

Is het je dan -zelfs in je godsdienst- vooral om jezelf en niet om Zijn eer en de verhoging van Zijn genade te doen? Intussen ben je een ervaring over jezelf rijker: wat onze beloften aan Hem waard zijn; even gemakkelijk willen wij er ook weer vanaf. Bedenk toch met Wie je te doen hebt. Nooit zal Hij van Zijn kant naar jou toe ook maar één van Zijn beloften breken.

Ik weet niet wat de zaken zijn waarover je schrijft. Wel weet ik dat het een leugen (van de boze) is dat het willen vasthouden aan de zonde je tot enig voordeel zou strekken. Bid om een waarachtig en oprecht hart. Of God je de kracht wil geven om met je zonde te breken. Niet uit angst, maar uit liefde voor Hem. Spreuken 28: 13: “Wie zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn, maar wie ze belijdt én nalaat, zal barmhartigheid verkrijgen.”

Ds. D. M. Elsman

3 reacties
jserle
Petrus vraagt Jezus hoeveel maal iemand een broeder moet vergeven die hem misdoet. Jezus antwoordt tot zeventigmaal zevenmaal.
Maar je moet niet aan de gang blijven met zondigen.
(niet te ver doordraven.)
Samanthi
Ik herken dit... In mijn geval roken, ik ben er jaren mee door gegaan, want ach ik was nog maar een kind 14\15 toen ik die belofte deed, maar ik las van Jefta en ook nog anderen, ik heb mijn schuld geleden en de Heere heeft het mij vergeven, blijf er niet alleen mee lopen, zoek iemand die je kan vertrouwen, dan kun je het samen voor de Heere leggen en hebt je steun om ertegen te vechten.
Samanthi
Fijn en eerlijk antwoord van ds. Elsman