Derdeweg-geloof

Ds. D.W. Tuinier / 3 reacties

Vraag

Ik (als jongere van 18 jaar) heb vaak het idee dat er binnen onze kerk (Ger. Gem) onder veel mensen een soort derdeweg-geloof is. Vanaf de kansel klinkt het dan: “Zij die zich niet tot Gods volk durven te rekenen, maar zich ook niet thuis voelen in de wereld.” Nee, niet bekeerd, maar ook niet van de wereld. Dat uit zich in een (vooral uiterlijk!) netjes leven. Is deze zogenaamde derde weg niet erg gevaarlijk? Moet er niet veel scherper gepredikt worden dat er maar twee wegen zijn? Een “kies dan heden Wie gij dienen zult, want gij kunt niet God dienen en de Mammon!?”

Antwoord

Je hebt gelijk: er zijn twee wegen. Het is: of, of… Er is geen derde (tussen) weg. Er zijn twee soorten mensen: kaf en koren, goddeloos of rechtvaardig. Gods Woord is daar duidelijk in.  Deze twee wegen moeten worden gepreekt, in alle ernst, indringend, liefdevol en bewogen. Zo hebben de profeten gesproken, Johannes de Doper, Jezus Zelf (Matth. 6:24) en later ook Zijn apostelen.

Als vanaf de kansel gezegd wordt dat er mensen zijn die zich niet tot Gods kinderen rekenen maar zich ook niet thuis voelen in de wereld, wil men daarmee niet aangeven dat er dan een zogenaamde derde weg zou zijn... Dit zie je verkeerd. Al geef ik toe dat deze formulering verwarring kan geven. Er zijn twee wegen en die worden verkondigd. Wel is het zo dat er een tijd in je leven kan zijn dat een mens zich nergens bij kan rekenen. Dan ga je ongelukkig over de aarde: Gods volk, nee, daar durf je je niet bij te rekenen maar in de wereld houd je het ook niet uit. Zo ga je zuchtend over de wereld, biddend uitziend, hopend en heilbegerig verlangend om uitkomst. Als jij dat bent, houdt dan maar aan en grijp moed: Zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven (Habakuk 2:3b).

Hartelijke groeten,
Ds. D. W. Tuinier

Tags in dit artikel:

brede en smalle wegpreek
3 reacties
1a2b3c
http://www.vergadering.nu/evangeref/evang-geref-eenderdeweg.htm
mluther
Vraagsteller, heel herkenbaar wat je schrijft. Het gaat hier om de zogenaamde bekommerden. Het is kenmerkend voor de Gereformeerde Gemeente om die mensen expliciet aan te spreken. Echter valt het maar te bezien of het bijbels is om dit te doen. Het is gevaarlijk als mensen zich met een bepaalde gemoedsgestalte op de been houden. Het nergens bij horen (niet bij de wereld, maar ook niet Gods volk) wordt dan verheven tot een norm. Je moet eerst een bepaalde periode in je leven als bekommerde over wereld gaan en dan... Echter leert de bijbel dat het van tweeën een is. Of we zijn een vriend van de wereld en dus een onderdaan van satan. Of we zijn een onderdaan van Koning Jezus. Daartussen zit niets. Ja natuurlijk, zit daar wel wat tussen, maar dit zou vanaf de kansel niet gestimuleerd moeten worden (daar lijkt het helaas wel op).
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

Fijn dat je ziet dat we Jezus zonder compromissen moeten volgen. Jezus zelf is er ook duidelijk over.
Hij zegt in Lukas 14: 33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn.

Als wij niet alles loslaten kunnen wij Jezus niet volgen.
in 1 Joh 2 staat zelfs: 3 En hierdoor weten wij dat wij Hem kennen, namelijk als wij Zijn geboden in acht nemen. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet in acht neemt, is een leugenaar en in hem is de waarheid niet. 5 Maar ieder die Zijn woord in acht neemt, in hem is werkelijk de liefde van God volmaakt geworden. Hierdoor weten wij dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt in Hem te blijven, moet ook zelf zo wandelen als Hij gewandeld heeft.

Vind je het zelf moeilijk om Jezus te volgen en werkelijk radicaal te breken met de zonde. Dat is belangrijk want de zonden scheiden ons van God (Jes 59: 1-2).

Jezus zegt in Joh. 14: 21 Wie Mijn geboden heeft en die in acht neemt, die is het die Mij liefheeft, en wie Mij liefheeft, hem zal Mijn Vader liefhebben; en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.

Christen moeten elkaar helpen en aansporen om Jezus met hun hele hart lief te hebben en te volgen. Wie de wereld nog liefheeft, die heeft God niet lief.

1 Joh 2: 15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. 17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.
Reactie: emaildfj1@gmail.com