Tweede helft cyclus te kort

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

De tweede helft van mijn cyclus is veel te kort. Ongeveer vier dagen na de ovulatie start de menstruatie. We willen graag kinderen. Nu heeft de gynaecoloog het medicijn Clomid voorgeschreven(om progesteron te verhogen), maar de cyclus blijft net zo kort. Kan ik verwachten dat bij langduriger gebruik van Clomid de tweede helft van de cyclus langer zal worden? Heeft het zin om dit middel hiervoor te gebruiken? Ik woon in het buitenland en kan in deze taal niet goed duidelijk maken wat ik denk. Vandaar dat ik de vraag via Refoweb stel.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als ik het goed begrijp word je behandeld door een gynaecoloog in het buitenland wegens tot nog toe vruchteloze pogingen om zwanger te worden. Blijkbaar is het middel Clomid nu ter behandeling voorgeschreven. Er zijn echter een paar dingen die ik niet helemaal begrijp. Allereerst is het gebruikelijk dat de eisprong +/- 14 dagen voor de 1ste dag van de menstruatie optreedt. Is jouw cyclus korter dan is meestal het moment tot de eisprong verkort (en dus niet de tijd van eisprong tot menstruatie). Hoe weet jij dat bij jou de ovulatie vier dagen voor de menstruatie plaatsvindt?

Daarnaast wordt Clomid voorgeschreven ter stimulatie van de eisprong als deze niet of nauwelijks tot stand komt. Clomid stimuleert de afgifte van follikel stimulerend hormoon (FSH) en luteiniserend hormoon (LH). Hierdoor wordt de eigroei gestimuleerd en kan de ovulatie optreden. Je schrijft echter dat er bij jou wel een eisprong is, dat kan ik dus niet helemaal met elkaar rijmen.

Om dus jouw gestelde vragen respektievelijk te beantwoorden: ik verwacht niet dat de tweede helft van jouw cyclus met Clomid langer wordt, daar dient dit middel ook niet voor. Ik kan me ook niet voorstellen dat de gynaecoloog het met dat doel voorgeschreven zal hebben.

Het antwoord op jouw tweede vraag ligt in het verlengde hiervan. Ik weet niet met welke gedachtegang jouw gynaecoloog dit wel voorgeschreven heeft. Ik weet daarom dus ook niet of het zin heeft dit middel te gebruiken ter bestrijding van de tot nog toe gebleken onvruchtbaarheid. Mijn idee is dat als er een ovulatie plaatsvindt, een zwangerschap in principe ook mogelijk is. Er hoeft dan geen Clomid gebruikt te worden. Aangezien je bij een gynaecoloog loopt, zal hij/zij wel weten wat in jouw situatie gewenst is. Dat zou je dus nog even goed kunnen navragen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
bakvis
beste vraagensteller en vraag beantwoorder; het kán wel! Mijn ene helft v/d cyclus is ook korter dan de andere!!
het is een uitzondering, maar het bestaat dus wel!