(...) ik word wel om de kleinste dingen opgewonden en dan komt er zo een zaadloz...

drs. P. M. Wagenaar / Geen reacties

Vraag

Ik ben al acht jaar gelukkig getrouwd en we zijn kinderloos. Nu hebben wij heel weinig seksueel contact, want ik heb er gewoon weinig zin in. Maar ik word wel om de kleinste dingen opgewonden en dan komt er zo een zaadlozing. Maar als wij gemeenschap hebben duurt het altijd een hele tijd. Wat kan ik daar of wat kunnen wij daar aan doen?

Antwoord

Jullie hebben weinig seksueel contact want jij hebt weinig zin. En jij hebt een snelle zaadlozing buiten het seksueel contact met je vrouw en een trage zaadlozing tijdens jullie seksueel contact. Als jij en je vrouw hier iets aan willen doen, gaat het er vooral om hoe jij meer zin krijgt in jullie seksueel contact. Dus: leren genieten van je vrouw, van jullie lichamelijke omgang en daarin meer seksuele bevrediging vinden. Dan hoef je er niet zwaar aan te tillen als de zaadlozing wat lang op zich laat wachten. Sterker nog, het kan zelfs plezieriger zijn als die niet te snel komt, want dan hebben jullie meer tijd om met elkaar bezig te zijn en van elkaar te genieten dan wanneer jij binnen de kortste keren klaar komt.

Als het zo is dat jij tijdens jullie seksueel contact gespannen erop aan het letten bent wanneer die zaadlozing nu eindelijk eens komt, is het raadzaam te proberen deze zorgen uit je hoofd te zetten. Je concentreren op je vrouw en op je eigen seksuele gevoelens helpt meer om opgewonden te raken dan je concentreren op de vraag of je zaadlozing al begint te komen. Het is niet alleen belangrijk meer opgewonden te worden van de seksuele prikkels die jij en je vrouw elkaar kunnen geven, maar ook minder van allerlei andere seksuele prikkels die je omgeving je aanbiedt.

Verblijd je in de vrouw die God je gegeven heeft. Om het met de dichter uit Spreuken 5 te zeggen: “Laat u haar borsten te allen tijde dronken maken, dool steeds in haar liefde.” Misschien kan het lezen van een boek als “Samen genieten” (dat in augustus 2006 verschijnt) jullie verder helpen. Als jullie er samen niet goed verder in komen, kunnen jullie hulp bij een seksuoloog vragen.

Drs. P. M. Wagenaar

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk