Deze site is krom

Redactie Refoweb / 39 reacties

Vraag

Ik zat me af te vragen of deze site niet gewoon enorm krom is. Niet alleen de site, maar alle gereformeerden die niet naar een televisie mogen kijken, laat staan er één in huis mogen hebben, omdat uit deze 'duivelse kijkdoos' allemaal slechte beelden komen. Een jaar of veertig geleden werd er door een stel oude, wijze mannen besloten dat een christelijk gezin geen tv in huis mocht hebben. Waarom? Zoals gezegd, omdat er slechte dingen op tv te zien zijn. Niet alleen geweld, maar ook pornografie in de late uurtjes en allerlei dingen die niet mogen van God. Waarom hebben jullie dan wél een internetsite? Immers, als je een internetsite beheert, heb je een internetaansluiting nodig. Gereformeerden die op deze site vragen willen stellen, nieuws willen lezen, enzovoorts, hebben óók een internetaansluiting nodig. De wijze dominees die de vragen beantwoorden, hebben óók een internetaansluiting nodig. Het behoeft absoluut geen betoog dat op het internet veel, maar dan ook veel meer pornografische, gewelddadige, oftewel alle door God verboden inhoud te vinden is. De vraag kort samengevat: Waarom mogen jullie, als gereformeerden, absoluut geen tv in huis hebben, maar hebben jullie wel een internetaansluiting?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is niet zozeer een vraag van “niet mogen”, maar meer van “niet willen”, hoewel er ook kerkelijke gemeenten en kerkgenootschappen zijn die het bezit van tv en open internet afraden en soms zelfs verbieden. Het lijkt me dat iedere club of organisatie in Nederland het recht heeft om huisregels te stellen. Wie het met die regels niets eens is, heeft de vrijheid en het recht zijn lidmaatschap op te zeggen.

Verschil tussen tv en internet is vooral de filtermogelijkheid. Aanbieders van tv-zenders bieden geen filter aan, zodat iedereen wordt geconfronteerd (of in aanraking kan komen) met de pulp en goorheid van sommige programma’s. En dat er een boel vunzigheid via het beeldscherm onze huiskamers binnenkomt, daar zul je het vast mee eens zijn. Niets menselijks is een christen vreemd. Dat betekent dat ook onze ogen en onze harten getrokken worden naar deze troep, ondanks dat de motieven om een tv in huis te nemen best legitiem kunnen zijn en er wel degelijk ook goede en mooie programma’s te zien zijn. De vraag is echter of iemand die in God gelooft en Hem van harte liefheeft, wil en kan genieten van alles wat Hem beledigt (denk aan vloeken en ander onzedelijk taalgebruik).

Datzelfde geldt ook voor internet. Echter, hier is het mogelijk om dit soort uitwassen te mijden middels een christelijke provider. Met aanbieders als b.v. Kliksafe en Filternet hoef je dankzij een filter niet geconfronteerd te worden met porno of geweldadige zaken, om jouw voorbeelden maar eens te gebruiken. Veel bezoekers en met name de panelleden van onze vragenrubriek, maken hier gebruik van.

Maar uiteindelijk gaat het niet om de vraag wat wel en niet mag, maar of we in Jezus Christus geloven als onze Zaligmaker en Hem van harte liefhebben. Zonder dat kun je netjes alle regels naleven, iedere zondag tweemaal naar de kerk gaan, goede boeken lezen, enz., maar toch voor eeuwig verloren gaan.

Wie Christus liefheeft (omdat Hij jou eerst heeft liefgehad!) vindt vragen over wat nog (net) wel en niet mag, niet zo belangrijk meer. Dan leven we namelijk het mooiste leven wat er is, met een diepere vreugde en blijdschap die met niets in deze wereld te vergelijken is. Bedenk het mooiste moment wat je in leven hebt meegemaakt, en vermenigvuldig dat met duizend. Dan heb je een piepkleine indruk van wat het is om de zekerheid van het geloof te mogen ontvangen en met Christus te leven. Niet dat er dan nooit meer sprake is van zonde of verdriet, maar wel dat er steeds van die diepe vreugdevolle momenten zijn. Dat alles nu al in dit leven, maar straks volmaakt in de hemel. Dat gun ik je van harte!

Redactie Vragenrubriek

Tags in dit artikel:

refoweb
39 reacties
Annet76
@1a2b3c,

Je spreekt direct in termen van ‘beschuldigingen’, ‘ver bieden van..’, ‘klooster ingaan…’, dubbele moraal..’, ‘rechten….’ enz..
In die termen wordt hier helemaal niet gesproken, het zijn gewoon wat overwegingen die je kunt meenemen, of niet. Uiteindelijk is het een beslissing die een ieder voor zichzelf zal moeten maken, ook jij.
Dat betekent niet dat we de andere kant niet mogen belichten, juist die kant die eigenlijk rechtstreeks uit deze vraag voortvloeit, nl., geen tv en wél internet is toch wat vreemd.

Daarbij vind ik een filter inderdaad heel erg wonderlijk. Dan denk ik echt: “Kom op, we hebben toch wel een klein beetje zelfbeheersing?”
Ik krijg ook wel eens wat pagina’s waar ik in eerste instantie niet op had gerekend, maar die klik ik eenvoudig weer weg, zonder me gelijk zondig te voelen.
Heel vaak wordt het op de kinderen geschoven: “ wij hebben filternet voor de kinderen”, maar die kinderen weten zelf veel beter hoe het werkt dan ouders. Ik heb zo vaak ouders gesproken die zeggen: “nee, mijn kind taalt er niet naar, wij hebben filternet dus kán het niet een” en ondertussen geef je ze in het onderwijs één vinger en ….juist ja (!) gebeurt het toch. De nieuwsgierigheid wint het juist bij die kinderen die er niet mee hebben leren omgaan.
Ik zou zeggen: zoals we kinderen ook leren voortbewegen in het verkeer met alle gevaren van dien, zo geldt dat óók voor internet. Het is geen van beiden zonder enige risico. In mijn beleving maak je dat risico juist groter naarmate je alles gaat afschermen!
Als een kind nooit geleerd heeft zelf in het verkeer te fietsen en het moet uiteindelijk toch een keer alleen die drukke straat over, dan laten de gevolgen zich ook gemakkelijk raden. Kinderen die geleerd hebben hoe je een drukke straat moet oversteken weten hoe het werkt en kun je met een gerust hart op alleen op stap laten gaan.

Het geld wat je dan nu in zo’n filter stopt, stop je dan in het donateurschap van SOS kinderdorpen, want dan wordt het tenminste nuttig besteed, namelijk scholing en een liefdevol huis voor een kind!
Lijkt mij persoonlijk een stuk belangrijker dan het afkopen van onze eigen beheersingsvermogen!
corrie
@ Alphonsus, het volgens jou voor de handliggende is niet genoemd omdat het nergens op slaat! Wat heeft het hebben van een TV kaart in je computer hier nou mee te maken?Je kunt alles gewoon streamen, daar heb je helemaal geen TV kaart voor nodig!

@ Omega, ten eerste is heus niet alles op TV geweld, seks of kwetsend taalgebruik. Denk bijvoorbeeld aan het journaal, actualiteitenprogramma's en documentaires. Om dit te vergelijken met stront geeft aan dat je wereldvreemd bent en niet weet wat er allemaal speelt.
Daarnaast, staat er ergens in de Bijbel dat je in je vrije tijd na een dag hard werken niet mag bijkomen met wat vermaak? Je behoort 24/7 met geloofsbelijdenis bezig te zijn? Je zegt spijt te hebben na het kijken van TV en dan zoveel andere nuttige dingen had kunnen doen, zoals "bezig zijn in zijn Koninkrijk". Wat betekent dit concreet?
1a2b3c
Annet, ik ben echt niet kort van geheugen, je kijk op een filter heb je in de vorige discussie breed uitgemeten net zoals ik de mijne.
Ik ben niet van gedachten veranderd en jij ook niet, dus ik ga echt niet weer beginnen. We zijn het gewoon niet eens, klaar.

Verder werd er wel in termen van dubbele moraal gesproken en daar reageerde ik op (goed lezen) en al zijn woorden als verbieden en beschuldigen niet letterlijk gebruikt, inhoudelijk wel.
Bovendien zei ik HET LIJKT HET EROP.
Ja, klooster was helemaal van mezelf en heel reëel vind ik.
Als je geen wereldse plaatjes wilt zien kan je idd beter in een klooster gaan zitten, miszeg ik daar iets mee???
Annet76
1a2b3c,

Inderdaad hebben we filterinternet wel eens eerder bij de hand gehad, dus daar hoeven we in principe niet nogmaals over te spreken. Ik blijf het wel jammer vinden dat er eigenlijk geen antwoorden komen, want er valt nog wel wat meer over te zeggen dan: “het is beter voor de kinderen” en “wij voelen ons er goed bij”. Daarmee is lang niet alles gezegd lijkt me...dat blijkt ook uit de reacties.

Het vergelijk met een klooster vind ik geheel niet reëel, verre van dat zelfs. Dat het helemaal van jezelf komt is prachtig, maar dat maakt het niet minder onbetamelijk.
Om de mensen in het klooster nou te bestempelen als mensen die ‘niet van de wereld’ zijn – en dat zeg je toch indirect door je opmerking - vind ik ongepast.

Om geen wereldse plaatjes te zien hoef ik niet naar een klooster; het kloosterleven is veel en veel meer dan onthouding van ‘wereldse zaken’, ik hoop dat je dat ook inziet dat het vergelijk daarmee geheel misplaatst is.
Hoewel, het gaat hier niet om het kloosterleven, maar om de combinatie tv én internet, of beter gezegd: wél tv, géén internet. Het lijkt haast niet verdedigbaar, in zoverre dat noodzakelijk is natuurlijk, want nogmaals: een ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

De vraag echter – en daar kan ik me wel in vinden – is de afkeuring die soms uitgaat naar de tv, terwijl internet 24 uur per dag in hetzelfde huis wél draait en dát is denk ik kortzichtig.
1a2b3c
Annet, Ik had gedacht dat je wel zou begrijpen wat de uitdrukking 'dan kan je beter in een klooster gaan' betekend.
Volgens mij is het nog een officiële uitdrukking ook.
Ontzettend kinderachtig hoor om over een uitdrukking, waarvan de bedoeling helemaal duidelijk is, door te zagen.
Bovendien gebruik je hem zelf ook regelmatig (als ik me goed herinnner)
Maar speciaal voor jou zal ik proberen om hem niet meer te gebruiken.
Geen tv en wel internet kan prima hoor. Ik heb al een aantal redenen gegeven maar daar ga je niet op in.
Hoeft ook niet hoor want ik ga verder niet in discussie met je, ik weet precies waar dat op uitdraait en daar heb ik even geen trek in.

Alphonsus, de tv kaart eruit halen is helemaal niet nodig alleen omdat een ander er moeite mee heeft dat ie erin zit als je geen gewone tv hebt.
Met kliksafe of een filter word meteen ook de rommel van tv geblokkeerd, dus voor jezelf hoef je het niet te doen.
Catherine
In heel veel kloosters hebben de zusters en broeders zowel TV als ook internet hoor ! Het zijn slechts bepaalde orden die zeer sober en wereld"vreemd" leven.
Annet76
@1a2b3c,

Nee, als uitdrukking ken ik het inderdaad niet. Jouw laatste opmerking: “Ja, het klooster was helemaal van mezelf en heel reëel vind ik” deed mij vermoeden dat je het letterlijk bedoelde.
Waarom reageer je zo vijandig; het lijkt wel alsof mijn bijdrage bij jou de haren recht overeind doen staan, terwijl – en ook als ik het nog eens teruglees – ik toch helemaal niets verkeerd zeg, behalve dan mijn mening. Dat doe jij ook en jouw mening vind ik beslist niet kinderachtig, of gebaseerd op “doorzagen” en zeker de moeite waard om op in te gaan. Het leukste wat je met een mening kunt doen is verschillen!

Wat ik aan wil geven is dat je niet het kind met het badwater moet weggooien ( en dat is wél een officiële uitdrukking dat je niet zegt dat ik jou ervan verdenk dat.……….nou ja je begrijpt me wel).
Het brengt ons namelijk ook heel veel goede dingen en ik krijg de indruk dat je die onderschat.
Wat te denken van bijvoorbeeld grote tv acties bij rampen die miljoenen euro’s opleveren. Dat zou niet gelukt zijn als ze niet binnen een kort tijdsbestek miljoenen mensen kunnen bereiken. Die massaliteit is alleen via de tv te bewerkstelligen en red je zelfs met internet niet!

Daarnaast valt van de tv ook heel erg veel te leren hoor en is het zeker niet alleen maar kommer en kwel. Een beetje selectief met de zenders omgaan en je komt een heel eind, net zoals je selectief moet (kunnen) zijn met internetpagina’s.

Feit is en blijft dat internet een veel grotere bron van narigheid is dan de tv ooit is geweest. Ik durf zelfs te stellen dat internet mét filter nog steeds een grotere bron van verderf is dan de tv.

Jouw zin: “Iemand die geen wereldse beelden wil zin kan dag en nacht op internet zitten zonder dat hij er één tegenkomt” durf ik te betwijfelen.
Ik denk niet dat het ooit iemand is gelukt om een uur intensief te internetten (ja zelfs mét filter) zonder wereldse beelden tegen te komen, laat staan dag en nacht. Misschien moeten we dan eerste even afstemmen wat we precies onder wereldse beelden verstaan. Ik vraag me af: we hebben het hier toch wel over hetzelfde internet hè, niet over intranet?
Catherine
@Annet76: ik kan je alleen maar gelijk geven !!
1a2b3c
De discussie is: als je geen tv hebt dan ook geen internet (kort gezegt)
Ik geef alleen maar aan dat ik het daar niet mee eens ben en waarom.

Ik ben niet anti tv, al kijk ik weinig toch staat er een knots in de kamer hoor en ik kan prima met de knop omgaan. (heb wel een heleboel zeders geblokkeert)
Die acties voor goede doelen...tja, van de week las ik in de krant dat er bij de KRO afleveringen komen dat er naakt gecollecteert gaat worden, dat moet dan meer op gaan leveren.
Het doel moet dan de middelen maar weer heiligen (???)

Ik kan uren op de site van heartcry, jijdaar, groeien in geloof enz. zitten, zonder dat ik iets raars tegen kom.
Als je dat betwijfelt raad ik je aan het eens uit te proberen.

Verder kan ik het goed hebben als iemand met me van mening verschilt maar begin dan niet te zeuren over de woorden en uitdrukkingen die ik gebruik als de inhoud duidelijk is. (tenzij het echt niet door de beugel kan)
Ik laat het hier verder bij, volgens mij heb ik niets meer aan mezelf toe te voegen.
Annet76
Waarom gebruik je nou de term “zeuren”, wat voegt dat nou toe aan deze gedachtewisseling? In mijn beleving begint dáár juist het “zeuren” en houdt de inhoud op te bestaan. Daar maak ik mij in ’t geheel weinig schuldig aan.
Hou het gewoon eens inhoudelijk en stop met loze kreten die nergens toe doen. Oke, je bént het niet met me eens, maar dat betekent toch niet gelijk dat ik zeur?
Jouw zin: “Iemand die geen wereldse beelden wil zien kan dag en nacht op internet zitten zonder dat hij er één tegenkomt” durf ik nog steeds te betwijfelen.
Het is namelijk niet erg reëel, want ik kom jou toch ook regelmatig tegen op het refoweb en zelfs daar hoef ik niet bepaald ver te zoeken om “wereldse beelden” tot mij te nemen.

Sterker nog: daar blijft het niet bij. Zo overkwam het mij zelfs een keer dat ik aan een IQ test meedeed die nota bene via refoweb als reclame (nog steeds!) voor mijn neus kwam. Naïef als ik was wilde ik de uitslag weten en ik werd binnen “no time” van mijn beltegoed beroofd. Dat hield vervolgens 2 maanden aan en het heeft me een flinke duit gekost kan ik je zeggen. Pure oplichterij waar je – zelfs op refoweb – niet aan ontkomt.
Is dat de schuld van refoweb? Nee, absoluut niet, want ik had zelf beter moeten nadenken. Het laat mij in elk geval wel zien dat “veilige” sites niet allemaal zo onschuldig zijn als ze lijken.
De reclame hier op refoweb is ook regelmatig “werelds” te noemen, maar het hindert mij absoluut niet.
Toch, we blijven er gewoon niet vrij van.
Catherine
Als ik op versturen wil klikken, komt er ook steeds een irritante reclame, die je wel MOET zien. Nu zie ik desert operations, vecht je mee ?
Nou nee dus.
joy
Ik heb niet alle reactie's gelezen dus hoop dat ik niet in herhaling val.

Ik heb jaren gewerkt met kliksafe en ken veel mensen die deze filter gebruiken. Maar er wordt gewoon voetbal gekeken, er wordt naar allerlei uitzendingen gekeken en daarnaast is er de dvd. En roep nou niet heel hard dat de slechte dvd's niet gekeken worden, dat u dat zelf kunt beslissen want precies dat zelfde zeg ik. Er zit een knop op mijn tv, ik beslis wat ik kijk en ik weet dat ik sterk genoeg ben (en dat mijn relatie met God sterk genoeg is) om die knop te bedienen. U kijkt geen dvd's met vloeken, seks, geweld nou net datzelfde kijk ik niet op tv. Ik denk dat ons gevraagd wordt om in dit leven keuze's te maken steeds opnieuw ook in uw gebruik van internet (en tv), keuze's maken is niet 'er met een grote boog omheen lopen', keuze's maken is er biddend rechtdoorheen gaan.

Daarnaast heb ik tot groot verdriet mensen gezien met filter en met sekssite's voor hun neus. Als ik op tv soortgelijke dingen wil zien dan moet ik echt tot middernacht opblijven.

Als u zegt ik heb een filter om mijn kinderen te beschermen zeg ik prima maar laat het daar niet bij, ga ook het gesprek aan met uw kinderen want er is nou eenmaal een leeftijd waarop ze op ontdekkingstocht gaan dat kan bij vriendjes, dat kan in de bieb, maar ook in het bezinestation zijn.

En als u zegt dat u gefilterd internet hebtmaar geen tv omdat dit verkeerd is dan zeg ik u bent hypocriet. Heeft u weloverwogen de keuze voor een filter en het niet aanschaffen van tv gemaakt om andere redenen dan kan ik deze alleen maar respecteren, ik heb mijn keuze voor open internet en het bezit van tv even weloverwogen gemaakt.
joy
Nog een kleine toevoeging:

Tijdverdrijf wordt het wanneer er onophoudelijk naar een tv wordt gekeken (of wanneer mensen uren achter internet zitten). Tv is voor mij een stukje pure ontspanning, kijkend naar een mooi programma of mooie film.

Een vraag aan de mensen die het zonde van hun tijd vinden, wat is het lezen van een ontspannend boek, het surfen op internet, het slapen (vooral op zondag). Zonde van uw tijd toch, nee een mens heeft gewoon zo nu en dan een moment nodig om te ontspannen, de ene keer in een wandeling, de andere keer met een boek en weer een andere keer d.m.v. de tv. En ik ben het er absoluut mee eens dat tv kijken zo ondergeschikt is aan sociale contacten, gezinsleven en al helemaal aan uw relatie en contact met God.

Maar wees dan eerlijk en neem al uw zinloze bezigheden eens onder de loop.
sydneylover
@Annet76,

Even over het filternet: ik weet niet of je kinderen hebt en hoe oud die zijn, maar je vergelijking van leren fietsen gaat niet helemaal op. Leren fietsen gaat geleidelijk en zo gaat het in mijn ogen ook met internetgebruik.

Ik ben als ICT'er handig genoeg om alle filters te omzeilen, dus op het gebied van zelfbeheersing heb je een punt. Al weet ik zeker dat mannen hier veel meer moeite mee hebben dan vrouwen, gemiddeld genomen.

Heel praktisch: ik gebruik wel een filter, omdat ik het een fijn gevoel vind dat mijn kinderen (oudste is 12) niet bij de eerste de beste Google-opdracht op de nodige vunzigheid stuiten als ze een werkstuk voor school moeten maken. Ik heb niet de illusie dat ze nooit met de vuile kanten van internet in aanraking komen, maar wel liefst zo laat mogelijk. Vergelijk het met alcoholgebruik.

Dan nog een tip: mijn zoontje van 5 gebruikt MyBee als internetbrowser, dat filtert automatisch op leeftijd. Maximaal een half uur, met Timeslot. Werkt geweldig en is heel erg educatief!
tiswat
De wereld is verseksualiseert, de vrachtauto’s met mooie schaars geklede dames rijden je voorbij.
Hoeveel bushokjes zijn niet aangekleed met posters met uitgeklede dames.
De e.o. heeft filternet moeten verkopen aan Solcon, omdat de christelijke papa’s wel zonder filter kunnen.
Toen de eerste blote vrouw op televisie kwam sprak de wereld schande, nu kan je in vele reclamebloks bloot tegenkomen. We zijn het gewoon gaan vinden, maar het is niet gewoon. Onze normen zijn verschoven.
De discussie over wel of geen tv is al lang achterhaald, het gaat nu over open internet waar alles te vinden is wat in onze soms zieke geest te vinden is.
Moord, executies, het maken van bommen, porno enz, alles is mogelijk op de digitale snelweg.

Bij ons op school is ook een filter aanwezig, makkelijk voor het vak biologie, waar veelal termen en afbeeldingen over borsten gefilterd zijn.
Ieder voordeel heeft z’n nadeel, zo ook internet met alle informatie.

Een filter is goed, maar dan rechtstreeks van Solcon of Kliksafe, geen thuis installatie van een programma, want dat kan je ongedaan maken.

Maar blijf gewoon dicht bij de Here Jezus leven.
Zijn de beelden van het internet je relatie met de Here Jezus waard?
Kun je met de handen waarmee je bidt ook gebruiken om de troep binnen te halen?
Mannen en vrouwen, het maakt niet uit.

Ik en mijn muis, wij zullen de Here dienen.
dijna61
Haah leuk, wij hebben deze sticker lange tijd op de computer gehad: Ik en mijn muis... Volgens mij een uitdrukking van ds. Gert Hutten.
Rianne1357
Hey Annet over die IQ test haha of snik snik dat heeft mijn man ook gehad. ja pure oplichting. erg dat dat hier mogelijk bleek te zijn. hij heeft zn provider gebeld, moest vervolgens een berichtje daarna in toetsen en daarna was het afgelopen.

Wat mij op valt in alle reacties, waar ik eigelijk niet inhoudelijk aan mee wilt doen, dat haast iedereen zo zeker van zichzelf is dat hij/zij heel goed met de knop vd tv op kan gaan?? echt?? ongelooflijk. ik kan het niet. wie toch zn eigen hart leert kennen........? weet toch dat we eerder geneigt zijn het kwade te doen als het goede??? daarom heb ik hem nooit gehad. en weet je t was veel gezelliger. we deden spelletjes met de kids, voorlezen uren. heeeerlijk ik geniet er nog na van!!
trokken erop uit met zn allen de natuur in. en nog veel meer.
Rianne1357
tis wat je hebt helemaal gelijk. ja dat zou een mooie sticker zijn. helaas ben ik hem nooit tegen gekomen, maar de spreuk wel gehoord.
Mens
Ja, heb ooit wel eens de uitdrukking gehord. de duivel kwam met de tv de voordeur in, maar met de computer komt hij de achterdeur in.
De practijk bevestigd de waarheid hiervan. TV was buiten de deur te houden, maar de pc is bijna niet meer te weren, en daarbij ook de deur geopend voor internet. al dan niet gefiltert.
Wat is er verkeert aan bv kliksafe?
voor wij kliksafe hadden lazen wij savonds nog geregeld een goed boek, en nu geregeld niet!.
tis maar een constatering!