Deze site is krom

Redactie Refoweb / 39 reacties

Vraag

Ik zat me af te vragen of deze site niet gewoon enorm krom is. Niet alleen de site, maar alle gereformeerden die niet naar een televisie mogen kijken, laat staan er één in huis mogen hebben, omdat uit deze 'duivelse kijkdoos' allemaal slechte beelden komen. Een jaar of veertig geleden werd er door een stel oude, wijze mannen besloten dat een christelijk gezin geen tv in huis mocht hebben. Waarom? Zoals gezegd, omdat er slechte dingen op tv te zien zijn. Niet alleen geweld, maar ook pornografie in de late uurtjes en allerlei dingen die niet mogen van God. Waarom hebben jullie dan wél een internetsite? Immers, als je een internetsite beheert, heb je een internetaansluiting nodig. Gereformeerden die op deze site vragen willen stellen, nieuws willen lezen, enzovoorts, hebben óók een internetaansluiting nodig. De wijze dominees die de vragen beantwoorden, hebben óók een internetaansluiting nodig. Het behoeft absoluut geen betoog dat op het internet veel, maar dan ook veel meer pornografische, gewelddadige, oftewel alle door God verboden inhoud te vinden is. De vraag kort samengevat: Waarom mogen jullie, als gereformeerden, absoluut geen tv in huis hebben, maar hebben jullie wel een internetaansluiting?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is niet zozeer een vraag van “niet mogen”, maar meer van “niet willen”, hoewel er ook kerkelijke gemeenten en kerkgenootschappen zijn die het bezit van tv en open internet afraden en soms zelfs verbieden. Het lijkt me dat iedere club of organisatie in Nederland het recht heeft om huisregels te stellen. Wie het met die regels niets eens is, heeft de vrijheid en het recht zijn lidmaatschap op te zeggen.

Verschil tussen tv en internet is vooral de filtermogelijkheid. Aanbieders van tv-zenders bieden geen filter aan, zodat iedereen wordt geconfronteerd (of in aanraking kan komen) met de pulp en goorheid van sommige programma’s. En dat er een boel vunzigheid via het beeldscherm onze huiskamers binnenkomt, daar zul je het vast mee eens zijn. Niets menselijks is een christen vreemd. Dat betekent dat ook onze ogen en onze harten getrokken worden naar deze troep, ondanks dat de motieven om een tv in huis te nemen best legitiem kunnen zijn en er wel degelijk ook goede en mooie programma’s te zien zijn. De vraag is echter of iemand die in God gelooft en Hem van harte liefheeft, wil en kan genieten van alles wat Hem beledigt (denk aan vloeken en ander onzedelijk taalgebruik).

Datzelfde geldt ook voor internet. Echter, hier is het mogelijk om dit soort uitwassen te mijden middels een christelijke provider. Met aanbieders als b.v. Kliksafe en Filternet hoef je dankzij een filter niet geconfronteerd te worden met porno of geweldadige zaken, om jouw voorbeelden maar eens te gebruiken. Veel bezoekers en met name de panelleden van onze vragenrubriek, maken hier gebruik van.

Maar uiteindelijk gaat het niet om de vraag wat wel en niet mag, maar of we in Jezus Christus geloven als onze Zaligmaker en Hem van harte liefhebben. Zonder dat kun je netjes alle regels naleven, iedere zondag tweemaal naar de kerk gaan, goede boeken lezen, enz., maar toch voor eeuwig verloren gaan.

Wie Christus liefheeft (omdat Hij jou eerst heeft liefgehad!) vindt vragen over wat nog (net) wel en niet mag, niet zo belangrijk meer. Dan leven we namelijk het mooiste leven wat er is, met een diepere vreugde en blijdschap die met niets in deze wereld te vergelijken is. Bedenk het mooiste moment wat je in leven hebt meegemaakt, en vermenigvuldig dat met duizend. Dan heb je een piepkleine indruk van wat het is om de zekerheid van het geloof te mogen ontvangen en met Christus te leven. Niet dat er dan nooit meer sprake is van zonde of verdriet, maar wel dat er steeds van die diepe vreugdevolle momenten zijn. Dat alles nu al in dit leven, maar straks volmaakt in de hemel. Dat gun ik je van harte!

Redactie Vragenrubriek

Lees meer artikelen over:

refoweb
39 reacties
pannenkoek
Ja, wij hebben ook een filter. Kinderen leren allerlei foefjes om het te omzeilen, gelukkig is dat hier nog niet gebeurd. Je kunt zo de geschiedenis bekijken van de internetsites en dan volgt er eenvoudig een strenge straf. Bvb een wwk of maand niet aan de pc. Dat is een flinke straf, maar wie niet luisteren wilt moet maar voelen. Heel simpel.

Wij hebben geen tv. (afkorting van tv is Tijd Verdrijf :-)Maar wij roepen al jaren dat de tv ingehaald wordt door de pc.
Rianne1357
Mee eens Pannekoek, wij hebben geen tv, wel indernet maar heeft de vraagsteller nog nooit gehoord van filternet of andere fiters? over tijdsbesteding mag ieder zichzelf ik ook kritisch onder de loep nemen. maar ik zie toch nog wel duidelijk een verschil met de pc en de tv midden in de kamer als middelpunt.( of verstopt maar dat deugt helemaal niet.) maar ik heb geen enkele behoefte om daarover in discussie te gaan, daar kom je samen nooit over uit gepraat. dat vind ik tijdverspilling.
Catherine
Blij toe dat er uit een tv niet alleen slechte dingen komen. Als je tv hebt, lijk je er meteen van te worden verdacht allerlei vieze dingen te bekijken. Dat is dus niet zo. Niet zappen, maar gericht kijken.
tiswat
Beste pannenkoek.

Helaas bent u niet op de hoogte dat uw kinderen de mogelijkheid hebben om gewoon de geschiedenis uit te schakelen.
Ook met internet explorer, het meest gebruikt, kun je internetten zonder sporen achter te laten.
Kinderen weten vaak veel beter hoe iets werkt dan de ouders.

Er is nog geen filter die 100 % dicht is.
Er wordt pas gefiltert als een site ontdekt is en doorgegeven is aan de filter aanbieder.
Er komen dagelijks sites bij, ook dagelijks porno en geweld sites.
Helaas weten jongeren dit eerder dan wij waar ze te vinden zijn.

Dus computers met internet in de kamer, en niet in de slaapkamer van de kinderen.

Maar helaas hebben jongeren ook telefoons met internet.
Dus ga met ze in gesprek en vertel waarom dingen niet goed zijn.

Mvg Hans, docent informatica en testfilteraar
pannenkoek
Hallo Hans,

Ik weet best wel dat er dingen uit te schakelen zijn, maar ze zijn hier niet zo bijde hand en hebben niet die kennis dat ze dat kunnen doen. ok, misschien leren ze het nog, maar nu weten ze niet hoe dat moet. De pc staat hier in de keuken met open kamer, dus we kunnen alles zien. Ik kwam ook eens een scherm tegen van filternet, en heb het gelijk doorgegeven dat er een site niet gefilterd werd. Ik zocht heel simpel een refozangeres, maar kreeg een andere dame die contact zocht....:-)

Hier ook nog geen mobiels met internet.
Alphonsus
Het belangrijkste punt is dat je het niet wilt om naar zaken te kijken die te maken hebben met ogenlust.
Een aangeschaft filter beschermt je dan ook nog eens voor het feit dat je niet ongewild op sites zou kunnen komen die je niet wilt zien.
Annet76
@ Hans,

Ja helemaal mee eens!
Ik heb al eens eerder gezegd dat het volgens mij beter is kinderen te leren omgaan met open internet dan een filter te laten plaatsen en alles “angstvallig” achterwege te houden.
Praat er gewoon open met kinderen over, ook dat iedereen wel eens per ongeluk ergens terecht komt wat niet de bedoeling is (geweest). Dan weten kinderen wat ze kunnen verwachten, wat mag en wat niet mag.
In het verkeer leren we kinderen toch ook met de regels omgaan, waarom dan niet gewoon op internet?

Kinderen weten tegenwoordig veel beter dan ouders hoe het allemaal werkt, dus waterdicht is het eigenlijk ook niet.
Komt nog eens bij dat juist filterinternet nieuwsgierigheid opwekt: “wat mogen we dan niet zien?”
Vervolgens gaan de kinderen buitenshuis achter zo’n ding zitten waar veelal geen filter voorhanden is en dan….(..). Juist ja! Dán hebben we wél de vrijheid en moeten we maar eens gaan kijken wat er dan allemaal zonder filternet ook mogelijk is!

De vraag vind ik overigens heel begrijpelijk. Met internet ben je ook gewoon in het bezit van een tv, terwijl je met een tv nog geen internet bezit. In die zin zou alleen een tv logischer zijn en tóch kiezen mensen voor het internet (alleen!!) en wordt de tv bijna angstvallig achterwege gehouden(?!).

Maar ja..”gemak dient de mens”, zelfs in reformatorische gezindten.
1a2b3c
Met een tv is het een beetje lastig om te mailen en te bankieren en GEOORLOOFDE sites op te zoeken en te downloaden en nog héééééél veel GEOORLOOFDE dingen meer!!!
Kan aan mij liggen hoor, maar het is me nog niet gelukt.
Annet76
@ 1a2b3c,

Oh, maar er zijn nog genoeg mensen die een prima leven hebben zonder internet hoor, dus het is zeker niet onmisbaar.
1a2b3c
Annet, Er zijn er NOG wel die geen internet hebben maar het hele leven is al ongeveer zo ingericht dat (voor zover ik weet) alle instanties ervan uit gaan dat je internet hebt, net zoals iedereen ervan uit gaat dat je telefoon hebt.
Vaak staat er als je een officiele brief krijgt al niet eens meer een adres bij maar staat er 'bij vragen, mail naar...'. Onmisbaar word ie vast wel voor zover hij het nog niet is.
Ik zou niet graag zonder computer zitten en niet alleen om de offisiele dingen.
Maar vraagsteller kan zich niet voorstellen dat je wel internet hebt en geen tv.
Ik vind het een beetje raar te denken dat als je een computer koopt je dat doet om tv te kijken.
1a2b3c
Sorry, kwam er nogal krom uit offisiele, moet natuurlijk officiële zijn.
sap
Voor ouders die bang zijn dat hun kinderen het filter omzeilen:

Het is altijd beter om het filter via de provider te laten lopen, dus geen internet van KPN omdat dat 5 euro goedkoper is, en dan maar een indirecte kliksafe box ertussen. Dat is gemakkelijk te omzeilen want het staat thuis, uw kinderen kunnen erbij komen en met enige technische kennis de box benaderen via het admin panel (waar meestal het wachtwoord gewoon standaard admin is)

Ga dan liever direct naar solcon of kliksafe en sluit daar een abonnement af met reeds gefilterd internet, er komt dan alleen internet via een filter het huis in. Want het filter staat b.w.v.s. 100 km verderop.
corrie
De TV heeft ook een filter --> de afstandbediening!

Ik kijk mijn hele leven al TV. Ik vind dat het de laatste jaren juist meevalt met wat er qua geweld en seks op de buis is. Een aantal jaren geleden was er bijvoorbeeld veel meer seks op TV, nu heb je alleen 's nachts van die reclames. Op dit gebied heeft de TV het "verloren" van internet.

Je zou bijvoorbeeld ook een aantal zenders waar "te" vaak programma's op zijn die je niet goedkeurt simpelweg niet kunnen installeren. Dan hoeft het niet ten koste te gaan van onschuldige of zelfs informatieve programma's

Ik heb zelf geen ervaring met internet filters, maar filteren deze ook websites als uitzendinggemist.nl, rtlgemist.nl, youtube.com en allerlei andere streaming media sites? Als dat niet het geval is dan kun je net zo goed een TV kopen want je kunt vrijwel ALLES op internet terug zien.
1a2b3c
Kliksafe blokkeert heel veel tv programma's en ook joutube geweld, gokken, vloeken en seks enzo.
Er zijn ook minder strenge filters maar sex, geweld en vloeken worden in principe geblokkeert.
Ik ken mensen die geen tv willen, die zeggen dan: voor die paar programma's die ik leuk vind ga ik geen tv kopen, die kijk ik wel op de computer.
Moeten ze toch fijn zelf weten, ze vinden het alleen maar dubbelop om en een computer en een tv te hebben.
Zoals sommigen het hier laten overkomen lijkt het net alsof je een computer koopt om stiekum tv te kunnen kijken en andere rommel.
Nou, normaal gesproken koop je een computer voor allerlei andere dingen en dat je er ook tv op kan kijken is mooi meegenomen voor degenen die dat willen. Degenen die dat niet willen doen dat dan gewoon niet, simpel toch?
corrie
@ Joehoe geheel blote mannen en vrouwen in reclame om 8 uur 's avonds??? Op welke zender was dit dan en in wat voor een reclame? Zoals ik al eerder schreef kijk ik mijn hele leven al TV en ik heb dit nog nooit gezien! Hooguit een keer een topless vrouw bij een shampoo reclame, maar niet om 8 uur, en zeker niet helemaal naakt! En om over naakte mannen nog maar te zwijgen!
Soms heb je van die contact advertenties maar dat is alleen 's nachts.

@ 1a2b3c hoe kan zo'n filter content met gevloek / geweld / seks filteren van de rest? Ik neem aan dat de makers van die filters niet alle miljoenen filmpjes op Youtube beoordelen op hun inhoud...

Uiteraard moet iedereen doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Maar om op de vragensteller terug te komen kan ik me wel wat voorstellen bij het gevoel van een dubbele moraal, omdat internet een veel grotere bron is van ongeschikte content dan TV. Daarnaast zijn filters makkelijk te omzeilen.
1a2b3c
corrie, Als iemand zegt dat hij tegen tv is en hij heeft wel internet, dan vind ik het heel wat logischer om ervan uit te gaan dat hij op internet ook geen tv kijkt dan om meteen te zeggen dat hij een dubbele moraal heeft.
Dat zegt meer over jezelf dan over iemand anders die je niet eens kent.
(ik heb het niet over jou persoonlijk maar dat bedoel ik in het algemeen)

Verder weet ik ook niet goed hoe alles mogelijk is met die filters maar het werkt wel.
Natuurlijk kan je het omzeilen maar als je erop uit bent is er toch niets wat je tegen kan houden, maar met filter struikel je er iig niet over.
corrie
@1a2b3c Voorzover ik het goed begrepen heb is het "verbod" op de TV ontstaan uit de gedachte dat men niet blootgesteld wilde worden aan allerlei "wereldse" beelden. Vanuit dat perspectief zou men dan ook geen Internet aansluiting moeten nemen; dat is immers nog een veel grotere bron van dat soort beelden. Ik denk dat de vragensteller hier op doelt, en dat is wat ik de dubbele moraal noem.

En natuurlijk vind je op internet veel meer dan gevloek, geweld en seks, maar dat geldt ook voor de TV! Persoonlijk vind ik dat iedereen voor zichzelf uit moet maken waar ie naar wil kijken of niet, en als je per ongeluk langs een blote borst zapt betekent dat heus niet dat je getekend bent voor het leven.
1a2b3c
corry, zoals ik al zei, internet gebruik je voor zoveel andere dingen meer.
Mailen, bankieren, informatie en er zijn ook zoveel goede sites.
Iemand die geen wereldse beelden wil zien kan dag en nacht op internet zitten zonder dat hij er één tegenkomt.
Ik zou niet weten waarom een buitenstaander het recht heeft hem te vertellen dat hij geen internet mag omdat hij tegen 'wereldse beelden' is.
Met kliksafe of flilter word je niet blootgesteld aan wereldse beelden, dan zou je ze moeten opzoeken als je die persé wilt zien.
Maar aangezien zoiemand daartegen is, ga ik er niet vanuit dat hij dat doet.
Een dubbele moraal vind ik het wanneer je tegenover de buitenwereld zegt, ik heb geen tv want daar ben ik tegen maar je gaat dan stiekum wel achter de computer tv kijken.
Maar daar kan je iedereen niet zomaar van beschuldigen die geen tv heeft maar wel internet.

Overigens, ik vind niet dat je iemand kan verbieden om tv te nemen.
Als je alle wereldse beelden wilt ontwijken kan je beter het klooster ingaan, op straat kom je ze ook zat tegen en in de winkels.
Alphonsus
Omdat ik hier de meest voor de hand liggende oplossing nog niet voorbij heb zien komen, zal ik die maar geven.: koop een pc waarin geen tv kaart in gemonteerd is of als die er wel in zit
demonteer deze dan.
Daarenboven is: K9 Web Protection Administration een zeer goed filter. Voor niet al te ingewijden absoluut niet te omzeilen. Even googelen en het is gratis. ook wel aantrekkelijk voor veel Nederlanders!!
Omega
Nog los van het feit dat dat diverse wetenschappelijke studies aantonen dat veel tv-programma's aanzetten tot geweld en een losse seksuele moraal, gaat het hier om een veel wezenlijker zaak. Hoeveel genadetijd gaat er verloren door dat gegluur naar dat beeldscherm? De enkele keer dat ik tijd heb of neem (gelukkig weinig) om tv te kijken, moet ik achteraf tot de conclusie komen dat het verloren tijd was. Tijd waarin ik zoveel zinvolle dingen zou kunnen doen, zoals bezig zijn in Zijn Koninkrijk. Wat heeft het Christus gekost om onze zonden op zich te nemen? Hoe kun je dan voor je plezier naar geweld, seks of kwetsend taalgebruik gaan kijken/luisteren? Dan gaat het er niet om wat wij nog vinden kunnen of wat ons plezier geeft, maar wat Christus van ons vraagt.

De tv wordt wel eens vergeleken met een riool. Als je je hele leven in de stront ligt, gaan alle drollen op elkaar lijken en hetzelfde ruiken.