Begeren en mode

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

In een gesprek dat ik onlangs met iemand had, draaide het om het begeren en mode. We spraken er over dat mode begeren uitlokt. Maar, dat kon toch niet waar wezen volgens mijn gesprekspartner. Hoe moet ik dat zien?

Antwoord

7 reacties
Samanthi
Dat ligt toch aan je zelf denk ik, mode doet mij helemaal niets, ik heb een nogal rebels karakter en doe niet wat de massa vindt.
Maar begeerte uitlokken zie ik bij raclamenblaadje, de mooiste meubels, de nieuwste telefoon, de beste pc etc.etc
Dat roept op zijn tijd bij iedereen in meerdere of mindere mate begeerte op, ik ga dan de blaadjes van Kimon, Woord en Daad of SDOK oid lezen dan zie hoe goed we het hebben! Dan zie je ook dat welvaart heel betrekkenlijk is. Wij kunnen ons nog vol eten en drinken, wij hebben een plaats om samen te komen met de gemeente. dan is alle hebzucht verdwenen.

ps ondanks de crisis kunnen we ons nog voleten al is het "maar"met brood van de aldi met pindakaas erop, we kunnen vrij goedkoop kleding kopen, kringloopwinkels hangen vol, en er zijn voordelige winkels die eerlijke kleding verkopen.
wat wil je nog meer?
emaildfj1atgmailpuntcom
Ik denk dat het niet goed is om met de mode mee te gaan. Want wat is het doel daarvan? Het doel is toch om uiterlijk aantrekkelijk te zijn. Wij moeten ons natuurlijk fatsoenlijk kleden maar niet om begeertes te wekken. Ons uiterlijk mag ook niet belangrijk zijn "de mens ziet aan wat voor ogen is, maar de HEERE ziet het hart aan" (1 Sam. 16:7). Wij moeten ook naar het hart van de mensen kijken. En we moeten ook willen dat de mensen naar ons hart kijken en niet naar ons uiterlijk. Waarom zouden we zo veel geld en gedachtes verkwisten aan hoe we eruit zien? Laten we dat gebruiken om er over na te denken hoe we God kunnen dienen en de blik van de mensen op God te richten in plaats van op ons. In onze gezelschap staan vrouwen onder druk om er mooi uit te zien. Maar Petrus zegt in 1 Pet. 3: 3 Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren;
4 maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God.
Jezus zegt ook in Mat. 5: 27-30 dat de man liever zijn oog moet uitrukken als een vrouw met zij ogen te begeren. Maak het dan voor de mannen niet moeilijker maken als Jezus zulke scherpe woorden gebruikt.

Laten we God bevallen en niet de mensen. Je kunt er ook Jesaja 3: 16-24 over lezen. Reactie: emaildfj1@gmail.com
Samanthi
Hoe zit het dan met al die knotten?
Je mag je best mooi maken voor je eigen man en als je die niet hebt ga je niet met een gonjezak aanlopen.
Maar verder ben ik het zeker met je eens
Samanthi
Wat me opvalt is dat er verschillend over begeren gedacht wordt, ik dacht meteen aan "ik wil het hebben", terwijl de andere reactie over het begeren van man naar een vrouw gaat, ik dacht dat de vragensteller het eerste bedoelde, omdat de mode niet altijd bloot en onbedekt is, er zijn tijden geweest dat er heel veel lange rokken gedragen werden.
segge
Er staat duidelijk gij zult niet begeren, maar wat nog mooier is is wat Jezus zegt. Wees niet bezorgt over wat gij eten zult en waarmee je zult kleden! Als mode tussen jouw en Jezus in staat is dat niet goed!
rotterdam
@emaildfj1atgmailpuntcom ; vanwege mijn werk kom ik vaak in het M.O.
Het standpunt " Maak het dan voor de mannen niet moeilijker maken" is een typische Hezbollah stelling die ook vaak gebruikt wordt door de ayatollahs in Iran.
Christus zegt dat de man liever zijn oog moet uitrukken als een vrouw met zij ogen te begeren.
Christus zegt niet dat de man zijn vrouw moet bedekken om zijn begeerte in te dammen.
Kortom het probleem ligt niet bij de vrouw maar bij ons, heren der schepping.
Daniel
Zelf vind ik een lange rok mooier dan een kort rokje, met een lange rok gebruik je je fantasie, dus ik begeer ook.
Dus ben ik het ten dele met @rotterdam eens, het probleem ligt bij de man. Maar God heeft ons ook ogen gegeven waar we mee kunnen zien, ik waag wel eens een oogje aan een mooie vrouw. Alhoewel ik een heel mooie vrouw heb, kijk ik wel eens naar God's schepping..........de natuur, de dieren en de mensen.