Oorsprong Hersteld Hervormde Kerk

ds. R.W. Mulder / 1 reactie

Vraag

Bestaat de HHK enkel uit de Gereformeerde Bond of zijn er ook mensen vanuit het Confessioneel Verbond die niet zijn meegegaan naar de PKN? Waarom is dit wel of niet het geval?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Voor 2004 waren er in de NHK diverse richtingen en stromingen en hiervan waren de Gereformeerde Bond en de Confessionele Vereniging er twee. Kerkenraden van gemeenten toonden nogal eens affiniteit te hebben met de een of de ander, maar er waren ook kerkenraden die zich tot geen van deze twee stromingen rekenden. Na de scheuring is er niet langer sprake van de NHK. De HHK ziet zichzelf in confessioneel opzicht als de voortzetting van de NHK vanwege het feit dat de belijdenisgeschriften van voor de scheuring nog steeds van toepassing zijn. Kerkenraden en of gemeenten die deze grondslag wilden houden en inhoudelijk niet gewijzigd wilden zien behoren thans tot de HHK. Hieronder is ook een klein aantal gemeenten die zich voor de scheuring rekende tot de Confessionele Vereniging. Voor deze gemeenten was en is de confessionele grondslag van de kerk van doorslaggevend belang. De eenheid van de HHK ligt dus niet in kerkelijke cultuur, liturgie of geloofsbeleving maar in de confessionele grondslag.

Ds. R. W. Mulder

1 reactie
Janvanbelen
In Katwijk aan zee bestaat er een buitengewone wijkgemeente Benjamin al sinds 2004 .zij zijn de enige gemeente van confessionele oorsprong kerken in de Uni zaal aan de Ouwehands straat in katwijk elke zondag twee diensten 10uur en 18.00uur u bent van harte welkom