Hoge bloeddruk

drs. N. Wolswinkel / 4 reacties

Vraag

Nog een aanvulling voor dr. Wolswinkel, bij de vraag over hoge bloeddruk. Ik heb al meerdere malen een 24-uursmeting gehad, die dan prompt te hoog uitkwam overdags. 's Nachts was die wel goed. De bovendruk schommelt tussen 120/150, ruim genomen. De onderdruk (is dat spanning?) schiet heel vaak boven de 100. Ik meen dat daar vroeger zwaarder aan werd getild, dan tegenwoordig. Nu lijkt het of de bovendruk belangrijker gevonden wordt? De huisarts wil de onderdruk dus naar de 80 hebben. Dat lukt met Diovan (180 mg) amper. Toen het omgezet werd in Exforge, ging het te drastisch. De dag lijkt dus het probleem. Ik merk wel met hevige spanning dat mijn hart onrustig (extra systoles) wordt. Mensen vinden mij altijd koel en rustig, dus misschien zit het inwendig. De vraag is dus nogmaals: wat doet u met zo'n ingewikkeld vraagstuk? Niet roken, matig met alcohol, prima gewicht, uitstekend cholesterolgehalte, wel erfelijk belast, maar ouders zijn oud geworden (ruim 80) en de jaarlijks bloed-en urine-onderzoeken zijn goed. Moet ik misschien vragen om (ouderwetse) korter werkende middelen? Is dat een optie?

Antwoord

Conform de NHG standaard cardiovasculair risicomanagement, wordt een bloeddruk bij primaire preventie (je hebt geen suikerziekte en hebt nooit iets aan het bloedvaten gehad) bij een bovendruk tussen 140 en 180  (onderdruk telt inderdaad niet mee) alleen behandeld wanneer je in een geel of rood hokje terechtkomt. Ik vermoed dat dit hier niet het geval is, maar heb niet alle gegevens. Het is dus inderdaad de vraag of er überhaupt wel pillen nodig zijn.

Advies: overleg met de huisarts of hij de risico-inschatting conform deze richtlijn wil maken, om te zien of medicatie nodig is. Deze richtlijn zegt, dat wanneer de bovendruk op orde is de onderdruk nooit slecht kan zijn, en dat behandelen van de onderdruk geen toegevoegde waarde heeft in het licht van grote statistische en epidemiologische studies.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch
4 reacties
Catherine
Hartelijk dank voor uw 2e antwoord. Inmiddels mn jaarlijkse check up gehad, alles was prima. (bloed + urine) idd geen risicofactoren. Heb met h.a. afgesproken dat ik verder ga met de carvedilol, omdat dat goed bevalt, toch preventief. Bewezen is dus wel dat spanning, maar ook onverwerkte emoties, zeer slecht zijn. Nu ik dat onder controle heb, zijn er minder medicijnen nodig.
ariane
Gelukkig dat het beter gaat!Misschien heb je nog wat aan de volgende tip:
een tijdje geleden heb ik een onderzoek gelezen van mensen met een onbegrepen hoge bloeddruk.
De gemeenschappelijke deler van deze mensen bleek het gebruik van
zoetjes! Men stopte met het gebruik van zoetjes en bij een groot aantal daalde de bloeddruk naar normale waarde.
Catherine
@Ariane: wat interessant ! Voor mij geldt dat niet, gebruik geen suiker, noch zoetjes. Het is bij mij een erfelijke kwestie + emoties die niet geuit werden. Ik ben van moeder's EN van vader's kant belast met h.b.
Catherine
Een goed voorbeeld van een hoge bloeddruk door extreme spanning is de gevangenneming van professor Smalhout. Zijn tensie liep zo onrustbarend hoog op, dat hij werd vrijgelaten, om gezondheidsredenen dus. Ws een combi van onterechte beschuldiging, onbegrip voor het waarom.