Vriend perfecter maken

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben iemand die enorm twijfelt. Dit zit, denk ik, erg in mijn karakter. Ik baal hier enorm van, want ik heb een ontzettend lieve vriend die alles voor mij overheeft, mij compleet begrijpt en die ik dus daarom ook ontzettend waardeer. Toch wil ik hem alsmaar nog perfecter maken. Ik neem gewoon geen genoegen met wie en wat hij is en baal daarom enorm van mijzelf. Ben zelf iemand die altijd erg onzeker is geweest en bezig ben met wat de wereld van mij denkt. Lijkt erop, dat ik dit nu op hem aan het projecteren ben... Af en toe vraag ik me echt af wat ik mankeer. Ik vraag me dan ook echt af of dit ooit zal veranderen. Hoe denkt u daarover? Hoe kan ik mijzelf daarin trainen, door gewoon tevreden te zijn met hem omdat hij wel echt iemand is die mij gelukkig maakt? Alleen, zodra ik naar hem kijk zoals ik denk dat de wereld naar hem kijkt, wordt hij ineens heel anders.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je kijkt dus naar je vriend op twee manieren: die van jezelf en die van jouw ideeën van ‘de wereld’. Dat leidt altijd tot teleurstelling, want hij kan nooit zo volmaakt zijn dat er niets is aan te merken. Schrijf eens op wat jij precies vindt en voelt en op een ander blad datgene wat jij denkt dat de wéreld vindt, voelt, verwacht. Wat is reëel? Wat is jouw fantasie? Hoe kom je aan die fantasie (jouw gedachten over wat de wereld denkt)? Wat is de reden, dat je jezelf in zo’n spagaat wurmt? Als deze vriend "ontzettend lief" is, wat moet hij dan nog meer zijn voor jou? Als hij jou "compléét begrijpt", wat kun je dan nog meer van hem verwachten? Als hij "álles voor jou over heeft", wat moet daar dan nog méér bij?

Nou, dat worden meer dan een paar blaadjes volschrijven! Bespreek het eindresultaat maar eens met hem en vraag hem of hij er zich in kan vinden. Zo leer je elkaar meteen beter kennen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
3 reacties
Daniel
Beste vraagsteller, een gedichtje van Willem Wilmink.

Het menselijk geluk

De huur betaald. De stoep geschuurd.
Een goede visboer in de buurt.
Een meid die als ze naast je gaat,
loopt te zingen over straat.

Zo mooi kan het ook zijn, wees niet bevreesd, want God zal voor u zorgen, wees niet bevreesd als het donker wordt.

Ga morgen met je vriend een nieuwe haring eten en geniet van het leven, doe dat alsjeblieft, het leven is niet om hele dagen te somberen.
Morgen ga ik met mij liefste een haring happen en genieten van haar en van de haring.
mav
Vragensteller, je hoort vaak de uitspraak: als je kritisch naar jezelf bent, ben je dat ook naar de ander. Uit je verhaal op te merken lijkt dat van toepassing. Is het dan niet belangrijker om eerst aan je eigen onzekerheid te werken? Je jezelf leren accepteren? Vanzelf wordt je dan ook verdraagzamer naar de ander. (Misschien is hulpverlening hierbij nodig)
Ermee doorgaan kan relaties stuk maken....
Heel veel succes!
AHHK76
Probeer niet meer te kijken naar je vriend en jezelf, zoals jij denkt dat anderen het doen. Hij is lief, begripvol enz.
Julllie houden van elkaar. Dat is toch geweldig! Weet dat iemand nooit zo kan zijn, dat iedereen hem waardeert en goed vindt.
Er is een uitspraak: Er is nog nooit een kok gevonden, die koken kan naar alle monden. Dit geldt ook hiervoor....
De een houdt van zuur, de ander van zoet en de ander van zoetzuur.... Dus de een houdt van humor, de ander van ernst enz... Dat geldt voor jouw vriend, maar ook van jou!
Volmaakte mensen bestaan niet hier op aarde. Probeer te werken aan je eigen onzekerheid als dit zo'n last is voor jou en jouw omgeving.