Kerkverband zoeken

drs. I. A. Kole / 23 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn alweer enige tijd getrouwd. Mijn man is afkomstig uit de PKN, ik uit de Gereformeerde Gemeenten. Na ons huwelijk hebben we besloten om ons aan te sluiten bij de Ger. Gem. in onze nieuwe woonplaats. We voelen ons hier echter beiden niet thuis, krijgen niets mee en zitten uiteindelijk met een vervelend gevoel in de kerk. Ook ziet mijn man er tegenop om mogelijk toekomstige kinderen binnen dit kerkverband op te voeden, aangezien hij er niet volledig achter kan staan. Nu we onlangs verhuisd zijn, weten we niet goed wat we moeten doen. Eigenlijk willen we een kerkverband zoeken waar we ons beiden op onze plaats voelen, hoewel ik toch het gevoel heb dat ik dan iets 'verkeerds' doe. Hoe weet ik wat Gods weg met ons is? Veel mensen wijzen dan op bidden en Bijbellezen, maar ook daar vind ik geen antwoorden in. In verschillende antwoorden op Refoweb lees ik dat je niet zomaar uit de gemeente waarin je bent geplaatst weg mag gaan. Mee eens, maar als we dat zouden doen, zouden we ieder naar ons eigen kerkverband moeten gaan. Is het geoorloofd om een gemeente te zoeken als een soort 'tussenweg'?

Antwoord

Bedankt voor de vraag, maar die is heel moeilijk te beantwoorden omdat we elkaar niet kennen. Tijdens de verkering en verloving zal over de kerkkeuze gesproken zijn; je zult elkaars kerkdiensten bezocht hebben en toen tot de beslissing gekomen zijn. Als nu de conclusie is dat jullie samen je niet thuisvoelen in dit kerkverband, dan is er wat aan de hand: is de sfeer in de gemeente niet fijn? Is de prediking eenzijdig, of te appelerend of te beschrijvend of komen jullie nu tot de conclusie dat je elkaar geestelijk niet goed kent? Heb je gesproken met de predikant, met de ouderling over de wezenlijke zaken in ons leven en ben je toen vastgelopen? Zijn jullie zelf niet teveel consument geweest: het menu bevalt niet, dus nu maar overstappen naar een andere gemeente?

Bij de afweging nu is het van belang dat jullie samen uitspreken wat je van de kerk verwacht en welke bijdrage je er zelf aan kan geven, b.v. deelnemen aan bijbelstudie, aan verenigingsleven. Dan kerkdiensten bezoeken en met predikant/ouderling spreken om tot een gezamenlijke conclusie te komen dat je bij die kerk wilt behoren, ook als er ‘lijden’ mee gepaard gaat. Het gaat om het wonder van de levendmaking door de Heilige Geest die het geloof schenkt waardoor je aan Christus gemeenschap krijgt. Dat is de kern van de prediking.

Welke bijdrage leveren jullie zelf aan de kerkelijke gemeente? Dat kan ook een reden zijn dat jullie je niet thuisvoelen. Bid samen om de oplossing voor het aangezicht van de Heere! Hij leeft en bidt voor ons!

Drs. I. A. Kole

23 reacties
dijna61
Ik ben wel benieuwd Catherine wat voor jou die drempel dan is.
Het avondmaal is niet voor mensen die zonder enige zonde zijn. Het is voor mensen die hét Leven buiten zichzelf zoeken.
Catherine
Nee, maar appeltaart begon over wereldgelijkvormigheid, voorbeeld : het Heilig Avondmaal. Dus we dwalen idd af.
Cloudsadmirer
ONGELOFELIJK WAT EEN DWALINGEN!!