Somberheid in verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik worstel de laatste maanden met een lastig issue in mijn leven. Ik heb al ruim 1,5 jaar een relatie met een hele mooie lieve meid. Ik zag/zie haar als de vrouw van m’n dromen omdat het echt een goede meid is en we samen dezelfde toekomstdromen hebben. Ik heb gebeden of God ons samen wilde brengen en dat deed Hij! We leven beide dicht bij de Heere in onze relatie en willen dit in onze toekomst ook samen echt blijven doen.

Nu worstel ik de laatste maanden met het nare gevoel van somberheid wat regelmatig opkomt als we samen zijn. Het speelt nu al een aantal maanden, soms zijn we samen en gaat het echt goed en hebben we het fijn, maar de laatste tijd voel ik me ook met grote regelmaat even of een langere tijd somber als we samen zijn. Ik krijg dan gedachten dat ik het uit moet maken, dat ik er nog niet klaar voor ben en voel op zo’n moment weinig liefde maar juist een soort van verharding. Om onverklaarbare redenen komt er dan een sombere deken over mij heen en creëer ik afstand. We kunnen het er met elkaar goed over hebben en ze steunt mij er in.

Ik vind het enorm lastig voor haar want ik ben de laatste maanden best onvoorspelbaar in onze relatie. Ik kan nu heel veel liefde voor haar voelen en dan hebben we het goed hebben, maar ik kan ook soms snel omschakelen en een muur om me heen bouwen en me somber voelen. Het is echt een goede lieve meid en ik wil een goede man voor haar zijn, maar het doet me echt verdriet dat ik dit haar zo aandoe. Ik voel me zo onmachtig. Ik wil stabiel zijn maar mijn stemming schiet zo vaak om als we samen zijn.

We hebben het er met mensen om ons heen over gehad en iedereen ziet ons als een mooi stel en zegt dat we samen mogen zoeken naar hoe we die gevoelens weg kunnen krijgen. We zijn ook samen naar de dominee gegaan, ook die bevestigde om er samen voor te gaan en we hebben er met elkaar ervoor gebeden. Ik loop zelf sinds kort ook bij een psycholoog voor dit probleem, ook zij ziet hoop in onze relatie en gelooft dat het op te lossen is. Toch blijft het voor mij en ons erg moeilijk. Het maakt me onzeker over onze relatie.

Ik vind het moeilijk om na te denken over onze toekomst en bijvoorbeeld eventuele trouwdag. Zal ik me dan ook zo rot voelen? We willen samen echt voor deze relatie gaan, ik loop momenteel nog in een traject bij een psycholoog maar het lijkt niet echt verder te komen. Ik blijf me vaak rot voelen in onze relatie, daar baal ik van, maar het ergste vind ik nog dat ik mijn vriendin beschadig door telkens liefde te uiten of toch een muur op te trekken. Ik voel me onzeker over de toekomst van deze relatie. We passen zo goed bij elkaar, houden van elkaar, maar toch voel ik me zo vaak niet gelukkig in de relatie.

Komt dit vaker voor? Heeft dit te maken met het hechten aan elkaar? Heeft u een advies hiermee om te gaan? Ik wil haar zo graag stabiliteit en liefde geven maar ik voel me zo vaak onmachtig...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vat ik je brief goed samen als ik constateer dat je twijfelt over het hebben van een relatie omdat de toekomst zo onzeker is? Ik zeg dus niet: déze relatie, want je beschrijft de relatie met je vriendin alleen maar als positief. Het gaat dus niet om háár, maar om jouw ‘algemene’ verwachtingen.

Centraal in je schrijven zijn voor mij de woorden “dat we samen mogen zoeken naar hoe we die gevoelens weg kunnen krijgen.” Je krijgt die gevoelens niet weg, je moet er doorhéén! Gewoonweg door je af te vragen wat je van het leven verwacht en hoe je dit waar kunt  gaan maken. Ik weet het, gemakkelijk gezegd... maar je bent in gesprek met een psycholoog, schrijf je. Ga dus dáár over praten. Eventueel samen met je vriendin.

En wat ik je ook zou willen voorleggen: is er mogelijk een lichamelijke oorzaak te vinden voor je somberheid die je eens met je huisarts zou kunnen bespreken?

Ik hoop, dat dit toch een heel kleine bijdrage is aan het vervolg van een fijne relatie.

Marijke Rots

2 reacties
Aad77
Ik sluit me aan bij het advies dat je er doorheen mag gaan. Het gevoel dat je beschrijft heeft je iets te vertellen. Met je psycholoog of met een therapeut of coach kun je daarnaar op zoek gaan. Als je niet verder komt, bespreek dat daar dan meteen. Dan kunnen jullie tot het besluit komen dat je daar in gesprek blijft, of dat je een andere hulpverlener zoekt.

Wat me opvalt in wat je schrijft, is dat je heel positief bent over je vriendin en over een mogelijk huwelijk. Soms kan iets positiefs juist voor onzekerheid zorgen, heel tegenstrijdig. Vraag je psycholoog er maar eens naar.
Jos20
Wat zit deze jongen in een moeilijk dilemma. Enerzijds de wisselende gevoelens ten opzichte van zijn vriendin. Anderzijds de omgeving die blijft bevestigen dat ze goed bij elkaar passen. Maar het zijn de gevoelens van die jongen en ze zullen samen verder moeten. Ik vraag me serieus af of dit verstandig is. Ze zijn nog niet getrouwd en een verkeringstijd is het moment om te ontdekken of een relatie met elkaar sterk genoeg is voor een gelukkig huwelijk. Laat de omgeving niet de drijfveer zijn om koste wat kost een relatie in stand te blijven houden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
De hulp van de psycholoog moet niet gericht zijn om de relatie in stand te houden maar om deze jongen de juiste begeleiding te bieden in het vinden van hemzelf.