Bang voor de toekomst

Ds. C.G. Vreugdenhil / 3 reacties

Vraag

Ik ben ontzettend bang voor de toekomst. Voor verdrukking, Christus' wederkomst en de dood. Ik durf soms niet eens meer te gaan slapen in de angst dat ik de volgende morgen niet meer leef. Ik heb geen last van depressies. Ik heb heel sterk het gevoel dat het voor mij niet meer kan, dat ik nu te laat ben. Dit maakt me zo wanhopig. Ik mis ook verbreking van mijn hart en ware liefde tot God. In mijn hart zijn zo vaak harde gedachten over God, terwijl ik verstandelijk weet dat die niet kloppen. Ik vind dit ook erg. Mijn hart is zo verhard. Het lijkt wel of er een steen in zit, maar aan de andere kant is er ook vreselijke onrust. Hoe moet het toch? Hoe kan ik bereid worden om God te ontmoeten? Angst is toch een verkeerd begin om God te zoeken? Ik mis álles! Wat moet ik toch doen, waar moet ik beginnen? Ik ben zo blind in deze dingen. Mag deze vraag door een Ger.Gem-dominee worden beantwoord? Alvast bedankt, een 20-jarige.

Antwoord

Je angst- en paniekgevoelens zijn wel buiten proporties. Je schrijft geen last te hebben van depressies, maar wat je beschrijft is ook niet het werk van de Heilige Geest in Zijn ontdekkende werking. Overigens werkt psyche en je eigen geest en de Heilige Geest soms zo in samenhang met elkaar dat het niet altijd gemakkelijk te ontrafelen is wat er nu precies aan de hand is.

Angst voor God en de wederkomst. Paniek rondom iets dat juist als heel vertroostend naar voren komt in de Bijbel is uiteraard niet goed. Wel kan deze onrust je uitdrijven tot God. En de Heere antwoordt door Zijn Woord en dus ook d.m.v. Zijn knechten. Daarom is het goed dat je je vraag hebt gesteld.

Je vraagt: wat moet ik doen en waar moet ik beginnen? Ik begin met het laatste. God is al met jou begonnen in de Heilige Doop. Toen heeft God je afgezonderd tot Zijn gemeente en gezegd dat Hij bereid is om je aan te nemen tot Zijn kind. Christus beloofde je te wassen van al je zonden en de Heilige Geest beloofde in jou te willen wonen en je al de rijkdom van Christus toe te eigenenen. Dus God is al lang de Eerste geweest in je leven. Wat heb jij daar mee gedaan en hoe heb je daar op geantwoord? Lees je Bijbel en bidt. God hoort het gebed en heeft gezegd: wie Mij zoekt die zal mij vinden. Dus zoeken is de goede weg. Waar? In het Woord, de preek, het lied, en ook Refoweb.

Nu je eerste vraag: wat moet ik doen? Je paniek lijkt heel veel op die van de stokbewaarder in Hand. 16. Lieve broeders wat moet ik doen? En dan zegt de apostel Paulus: Geloof in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden. Dus wat moet je doen? Je moet in de Heere Jezus geloven. Dat betekent: geloven dat Hij ook voor jouw zonden aan het kruis gestorven is.

Ik weet wel dat dit een hele worsteling is, want je bent het niet waard en hebt niets verdiend en je bent onmachtig en je hart is niet verbroken, enz. Zou het met die heidense stokbewaarder anders geweest zijn? Dus opnieuw: Geloof in de Heere Jezus. Hij is zo gewillig om jou te redden en van je angsten af te helpen.

Nog een vraag: kan jouw angst en paniek niet te maken hebben met het feit dat je op de een of andere manier in contact geweest bent met occulte machten? Als dat zo is moet je nog maar eens terug schrijven, dan kan ik daar dieper op ingaan. Nu laat ik het hier even bij. Sterkte in al je worsteling en laat God niet los tenzij dat Hij ook jou zegent, net als Jacob in Gen. 32.

Hartelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

3 reacties
Catherine
Wat een vertroostend en bemoedigend antwoord ! Voor velen. God is de 1e in je leven, wanneer je gedoopt wordt. Voordat je het beseft. Wat erg dat je dan zo in de macht van de twijfel en angst bent. Veel sterkte !
pannenkoek
Onze zoon van 11 durfde ook niet meer te gaan slapen. bang om niet meer wakker te worden. Het werd zo erg, dat hij een poos heel slecht gegeten heeft. Bang om te stikken in eten en drinken, en stikken is sterven, en sterven is God ontmoeten.
Toen hij mocht weten dat vraag en antw 1 van de heidelbergse catechismus ook voor hem gold is de angst minder geworden. Hij geeft aan dat hij er nog wel over nadenkt maar het geeft hem geen angst meer.
pannenkoek@yord.nl
Antoinette
Als je behoefte hebt, wil ik waar ik kan je graag verder helpen.
Even een bemoediging.

Een veroordeelde crimineel werd ter dood gebracht door zijn land.
In zijn laatste momenten vroeg hij om genade.
Had hij genade gevraagd aan het volk, dan zou het hem zijn geweigerd.
Had hij het aan de regering gevraagd, dan zou het hem zijn ontzegd.
Maar niet tot hen richtte hij zich om genade.
Hij richtte zich tot de bloederige verschijning van die Ene die aan het kruis naast het zijne hing en smeekte: 'jezus, denk aan mij wanneer U in Uw koninkrijk komt.' En Jezus antwoordde door te zeggen:'Ik verzeker je, nog vandaag zul je met Mij in het paradijs zijn'.

Wil je verder praten, dan mail gerust
toontjevos@hotmail.com