HHK en Ger. Gem

Ds. J.D. Heikamp / 35 reacties

Vraag

In een vraag over kerkelijke verschillen werd er naar andere antwoorden verwezen. Deze heb ik doorgelezen. Toch is mij niet helder wat nu precies de verschillen zijn tussen de HHK en Ger. Gem. en dat is in mijn situatie wel erg belangrijk om te weten. Zo stonden in een antwoord kenmerken van de HHK beschreven, maar stond er bij dat die ook in de Ger. Gem. worden geleerd. Ik weet nog niet goed de verschillende accenten. Kan mij dit nog een keer heel duidelijk verteld worden?

Antwoord

Kan mij dit nog een keer heel duidelijk verteld worden? Eerlijk gezegd: nee, dat kan ik ook niet. Heb de betreffende antwoorden gelezen en daar is eigenlijk het meest mee gezegd over de kwestie die u aan de orde stelt.

U zegt dat het in uw situatie erg belangrijk is om het een en ander over de kwestie te weten, maar ben je soms bezig een antwoord te zoeken voor eigen gelijk? In de diverse antwoorden zijn duidelijk verschillen aangewezen en overeenkomsten.  Dus is de inkt van mijn pen op om hierover nog meer te schrijven.

Hartelijke groeten van een dominee die graag over de kerkelijke muren heenkijkt, zij het eerlijk gezegd aan de rechterflank van de kerken, en zoekt naar de eenheid des geloofs.

Ds. J. D. Heikamp

35 reacties
Catherine
Dijna61: dat eeuwige leven heb je nu al ? En hoe verkreeg je die zekerheid dan ?
dijna61
Die zekerheid heb ik alleen door het geloof in Jezus Christus!
Als ik naar mezelf kijk kan het nooit en zal ik nooit één stap verder komen. Die zekerheid ontleen ik alleen aan Zijn genade voor mij.
Wij mogen nu al in Zijn verlossing delen, nog ten dele natuurlijk, straks volmaakt.
Wat is geloven anders dan zeker weten en vertrouwen.
Niets zal mij meer kunnen scheiden van Christus ( lees maar eens Romeinen 8).
Daarom heeft een gelovige alle (en ik zou bijna zeggen altijd) reden tot vreugde. Wij mogen elke dag aan Zijn hand gaan, zij het met vallen en opstaan, soms voel je dat heel sterk, soms helemaal niet.
Maar ondanks dat ik het niet voel houd Hij mij vast.
Vertrouw Hem! Hij geeft je een nieuw leven!
1a2b3c
Catherine, het eeuwige leven heeft een gelovige idd nu al.
Lees 1 Joh.5: 11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven HEEFT (t.t.); en ditzelve leven is in Zijn Zoon.

12 Die den Zoon heeft, die Heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.

13 Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven HEBT, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.
dijna61
Helaas is dit niet de plek om door te praten.
Catherine, als je wil mag je me mailen: dienico@solcon.nl.

De tekst hierboven is héél duidelijk ook!
Catherine
@Dijna61, misschien doe ik dat wel.
1a2b3c: Het is misschien heel raar dat ik dat zeg, maar aan de regelmatige antwoorden kan ik aflezen uit welke richting iemand komt. Ik zal er heus wel eens naast zitten ! Maar in het algemeen.
In het algemeen dus (want die vraag zal dan wel komen) zijn de mensen die alles zeker weten afkomstig uit de midden/linkerflank/evangelische stroming, de mensen die twijfelen, zeer afhankelijk leven, het zich niet toe kunnen eigenen, uit de mid/rechtse gelederen.
Alphonsus
@Catherine

Het eeuwige leven bezitten, mede op grond van de aangegeven tekstwoorden, is eveneens voor mij een zekerheid. Desalniettemin kom ik uit wat jullie noemen de rechtse gelederen.
1a2b3c
Catherine, je plaatst mij dus onder de midden/linkerflank/evangelische stroming begrijp ik.
Je zit er wat mij betreft naast maar ik begrijp je gedachtengang heel goed.
Mijn reactie haal ik helemaal uit de Bijbel en nog de oude vert. ook.
Vreemd eigenlijk dat als iemand geloofszekerheid heeft er meteen gedacht wordt dat je dan wel links of evangelisch bent.
In de midden en vooral rechter stroming is idd weinig zekerheid en veel twijfel en niet kunnen toeëigenen, helaas!!! (geeft te denken)
Maar een afhankelijk leven is gelukkig ook mogelijk als je geloofszekerheid hebt hoor, dat sluit het echt niet uit, wat voor kerk je ook komt.
Eerlijk gezegd maakt het mij niet veel uit wat voor naam een kerk heeft als er maar Bijbels gepreekt wordt en vooral niet eenzijdig en voorwaardelijk want dat werkt twijfel/lijdelijkheid of oppervlakkigheid in de hand.
Catherine
@1a2b3c, ik zei ook: in het algemeen. In onze kerk zie ik al veel verschil. Men verstaat elkaar soms echt niet. Ik vind dat best verdrietig. Het maakt je geestelijk eenzaam. Maar ik mag regelmatig onverwachte ontmoetingen hebben, die kunnen uit allerlei kerken komen !
dijna61
Catherine, die mensen die alles zeker weten hebben het ook niet van zichzelf.
Het gaat niet om religie, maar om relatie.
Lees nou eens Romeinen 8 (nog duidelijker in de NBV trouwens).
En de naam van een kerk zegt niet alles.
Weet je dat bevindelijkheid en vrijzinnigheid elkaar ergens raken?
Catherine
@Dijna61: o ja, waar dan precies ?
dijna61
In de religie.
Uiterlijkheid.
Vormendienst.
Denken dat het zelf wel kunt (o.a.)
Geen relatie met Christus!
Catherine
@Dijna, sorry, maar dat zie ik niet. Als ik wel eens een vrijzinnige dienst beluister, bijv de begrafenissen van het kon. huis, denk ik, er zit wel heel erg veel van de mens bij. Er wordt niet eens over God gesproken, maar de EEUWIGE.
dijna61
Daar heb je gelijk in, maar wat jij nu zegt dat heb ik meegemaakt in een herv. wijkgemeente ergens op de Veluwe, zij het in iets andere bewoordingen.
De Naam van Jezus door wie wij behouden moeten en kunnen worden werd er niet één keer genoemd.
Zonde en doemwaardigheid stonden er centraal. Over geloven en vertrouwen is met geen woord gerept.
Dus ook hier klonk het evangelie niet, al zou je op het eerste gezicht anders verwachten gezien de uiterlijke vormen die uiterst traditioneel waren, maar dat zegt mij dus helemaal niets. Ik vind dit heel erg als mensen zo misleidt worden.
Daarom is het van levensbelang om zelf (vooral biddend) de bijbel goed te lezen! Er staan moeilijke passages waarbij je meer uitleg nodig hebt, maar de weg van eeuwig heil kan iedereen er in vinden zelfs een kind kan erbij.
Snap je wat ik bedoel?
Catherine
@Dijna61: jawel, maar kan dus niet echt de raakvlakken terugzien. We zullen voor de dienst moeten vragen of de HEERE het gesproken Woord wil zegenen en toepassen aan onze harten.
dijna61
Als dat woord het evangelie niet is zal het ons, vrees ik, niet veel zegen brengen. Dan hongeren we alsnog dood.