Gevoelige zintuigen lastig tijdens kerkdienst

drs. W.H. Hoorn / 3 reacties

Vraag

Ik (vrouw, 37 jaar) heb autisme en ben hoogbegaafd. Ik word d.m.v. geluiden, geuren van parfums en snoep of brandende kroonluchters vaak afgeleid tijdens de preek. Ik weet dat mijn zintuigen beter werken omdat ik autisme heb. Soms kan ik wel een preek volgen omdat er weinig prikkels zijn. Toch zitten er vaak herhalingen in preken die mijn aandacht doen verslappen omdat ik ook hoogbegaafd ben. Veel dingen die gewone mensen leuk vinden, vind ik saai. Hoe kan ik met beide beperkingen omgaan om toch een goede kerkdienst te hebben?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Hoogbegaafd is geen beperking, maar een gave.  Het woord zegt het al. En ook een zekere mate van autisme is niet altijd een beperkende factor. U beschouwt en interpreteert een aantal zaken gewoon anders dan de meeste mensen. En dat hoeft dus geen beperking te zijn. Want in combinatie met uw hoogbegaafdheid kan dit veeleer ook als een verrijking worden beschouwd. Want dat maakt u origineel. En in veel gevallen misschien ook wel wijzer dan veel andere mensen. Wanneer u dit gegeven van uzelf kunt aanvaarden hebt u al veel gewonnen. En wanneer anderen u dan niet willen of kunnen accepteren zoals u bent, dan hebt u geen probleem, maar dan hebben zij een probleem. U kunt er in elk geval altijd vanuit gaan, dat de Heere u beter kent dan alle andere mensen. En zelfs beter dan u uzelf kent (Ps. 139:1-5). En dat Hij u ook aanvaardt zoals u bent. Omdat God Zijn liefde voor ons heeft bevestigd, dat Christus voor ons gestorven is, als wij nog zondaars waren (Rom. 5:8).

Waar u mee zit is dus, als ik het goed lees, dat u vanwege uw gevoelige zintuigen tijdens de kerkdienst nogal snel bent afgeleid. En dat sommige zaken in de preek daarom aan u voorbijgaan.

Ik kan mij voorstellen dat u zich daaraan stoort. Misschien zou het geen slecht idee zijn wanneer u een pen en een opschrijfblokje mee naar de kerkdienst neemt. En u dan onder de verkondiging preekaantekeningen gaat maken. Dan dwingt u uzelf als het ware om uw aandacht erbij te houden en wordt u ook minder snel afgeleid. Het heeft ook tot voordeel dat u het thuis nog eens kunt nalezen. En desgewenst misschien ook wel kunt uitwerken; als zou het een soort van collegedictaat zijn. Ds. Smytegelt (1665-1739) heeft ook nu nog en na bijna drie eeuwen, zijn bekendheid aan dergelijke ijverig schrijvende (vrouwelijke!) gemeenteleden te danken.

Mogelijk vertelt ondergetekende u niets nieuws, maar hopelijk zult u er wel uw voordeel mee kunnen doen.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

autismehoogbegaafdheid
3 reacties
Naturel
Herkenbaar !
Misschien is het een idee om op een prikkelarme plaats te zitten
Bijvoorbeeld bij de organist, op een hoekje in de galerij, achterin bij de ehbo-er . Ik noem maar wat he.
Aantekeningen maken is een goede tip . Of misschien oortjes met noice cancelling
Ali636
Heel herkenbaar. Maar ik ben een man, en kan orgel spelen, en voor de frisse lucht zorgen (want ik ruik dat het duf is in de zaal) en voor het geluid zorgen (want ik hoor meteen dat er iets niet goed is).
Een vrouw zie ik zoveel dingen tegelijk niet doen omdat men graag een mannelijke koster heeft...? Nu dat is Bijbels betwistbaar... Dit valt buiten de vrouw in het ambt...!
Als ik dat allemaal niet doe, verveel ik me en begin ik de herhalingen in de preek te tellen... Inderdaad. Als er niet veel mogelijkheden zijn tot dienstbetoon tijdens de kerkdienst... Schrijven is geweldig. En naderhand doorsturen aan mensen die bepaalde gedachten nodig hebben. Hoop op de Heere. Hij geeft inderdaad gaven waaronder autisme en hoogbegaafd zijn. Hij baant ook een weg om dat tot Zijn glorie te gebruiken.
kip
veel herkenbaar
t zou ook prettiger luisteren zijn, als er eerst voorwerpelijk en dan onderwerpelijk gepreekt zou worden.

dan minder verslapping van aandacht,maar t brein wordt ingezet,naar wat er toch ''gekend'moet worden voor die grote eeuwigheid.....................

het is best prettig om zelf een zakdoekje met n lekker geurtje te hebben,om af en toe eff.over de neus te halen
luchtjes zijn soms zo.......pfffff''''
en die kraakpapiertjes zouden niet moeten "" mogen"",onder een eredienst..............zoiets doe je in de klas ook niet............
en die parfums en ongewassen lijven............ongewassen kleding met t oude zweet v d vorige keren.............
dan valt t luisteren niet altyd mee..............

zo mooi dat drs Hoorn Smijtegelt aanhaalt.
als er zo gepreekt werd,nou dan blijf je luisteren hoor..............