Relatie en persoonlijkheidsstoornis

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 27 jaar en heb geen relatie. Dat zou ik wel graag willen, maar ik ben bang dat ik het niet aankan. Ik ben psychisch namelijk niet sterk. Ik heb een persoonlijkheidsstoornis. Ik zou graag een gezin willen, in ieder geval een lieve man waar ik alles mee kan delen. Ik ben bang dat ik geen man kan krijgen, omdat het problemen oplevert. Dit vind ik heel erg. Als ik toch een relatie zou krijgen, denk ik dat die eventuele toekomstige man niet met mij verder wil, omdat ik denk dat ik geen kinderen aankan. Ik weet wel dat het niet zover is, maar het beangstigt mij wel. Ook weet ik niet hoe je nu van te voren zeker kunt weten of je kinderen aankunt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat weet je nu helemaal 'zeker' in het leven. Het gaat om ìopen staan voor en vertrouwen hebben in! Als je van te voren al allerlei beren op de weg ziet, durf je nergens aan te beginnen. En als je alles van te voren weet, kun je met een kwartje de wereld rond, zegt men. Maar of dat het nu is? God heeft ons zoveel wijsheid gegeven als we nodig hebben om vandaag te leven, zie Matteus 6:34. Komt een lieve man op je levensweg, dan mag je er van uitgaan dat hij ook werkelijk lìèf is en jou wil leren kennen en begrijpen. Gewoon, zoals je bent.

Ik ken je niet, weet dan ook niet wat jij psychisch wel of niet sterk vindt. Met een beetje (professionele) hulp kun je wellicht je onzekerheid, je angst leren ombuigen in het zien van kansen, uitdagingen. Maar misschien ben je daar al wel mee bezig?

Schrijf me nog maar eens, en dan liefst met wat meer persoonlijke gegevens. Wat je wÌlt is me wel duidelijk, maar dat kan ik je niet geven: ik heb geen lieve man in de aanbieding, als ik het zo mag zeggen. Maar wie ben je; heb je bijvoorbeeld al eens een relatie gehad? Hoe denk je? Aan welke problemen denk je? Waarom zou dat 'probleem' een probleem kunnen zijn?

Het krijgen en opvoeden van kinderen is nu nog lang niet aan de orde, maar daar zou je natuurlijk gewoon eens een boek over kunnen lezen: opvoeden is een prachtige opdracht, maar je krijgt nooit de garantie dat alles goed gaat met je kind en met jou of de vader van het kind. Gelukkig hoeven we als christenen niet alleen in het leven te staan en zèlf proberen om ons leven te regisseren. God geeft ons vele mogelijkheden en mensen om ons heen, die kunnen helpen waar wij niet verder kunnen. Ook jij bent een parel in Zijn hand. Johannes 3:16 mag ook jouw levensmotto zijn/worden. Zodat oude liederen als 'Ga niet alleen door 't leven, die last is u te zwaar' samen met 'Wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand' ook voor jou waarheid mogen zijn!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologie