Buitengewone visitatie

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Er wordt buitengewone visitatie aangevraagd door de kerkenraad om een onenigheid binnen de gemeente op te lossen. Hoe is het beleid voor de visitator om deze opdracht aan te nemen als één van de betrokken partijen geen onbekende voor hem is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is maar wat men verstaat onder “geen onbekende.” Als er familiaire contacten zijn, als er eerdere bemoeienis met de zaak is geweest,  of als er sprake is van duidelijke vriendschapsrelaties, dan moet de visitator zelf wijs zijn en daar niet aan deelnemen. In sommige gevallen moet ook het college van visitatoren zoiets als geheel constateren en tegen de betrokkene zeggen dat hij aan deze visitatie geen deel kan nemen. Het is duidelijk dat er van vooringenomenheid en partijdigheid in geen enkel geval sprake mag zijn. Een visitator moet de kerk, de gemeente en de zaak des Heeren dienen en mag derhalve geen ‘aannemer des persoons’ zijn. In een voorkomend geval mogen gemeenteleden de visitatie daarop ook wijzen.

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

kerkorde