Symptomen van onzekerheid

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag een vraag stellen aan iemand die bij Eleos werkzaam is. Ik ben 43 jaar en heb nu 1,5 jaar een relatie. Ik ben erg onzeker en blijf maar twijfelen. Ik twijfel als er iets gebeurt wat ik moeilijk vind en ook als ik met een andere man een goed gesprek heb en met diegene beter kan praten dan met mijn eigen vriend. Ik word hier heel moe van. Een kennis van mij is therapeut en zei dat het goed voor mij is om in therapie te gaan, omdat ik symptomen van onzekerheid heb en telkens bevestiging zoek in mijn gevoel. Ik ga twijfelen omdat ik een negatief zelfbeeld heb en niet durf te vertrouwen op mijn eigen keuzes. Ik vind de stap naar de hulpverlening best groot. Ik heb veel negatieve ervaringen in het verleden opgedaan, ben veel gekwetst, heb alleen gestaan en werd niet begrepen. Kunt u mij tips geven om met die twijfel om te gaan? Hoe ze ontstaat en hoe ik eraan kan werken, want dat wil ik echt heel graag. Ik heb een lieve man ontmoet, maar blijf maar twijfelen. Ik denk bijvoorbeeld steeds: is er niet iemand die beter bij me past? Heel akelig is dat.

Antwoord

Wat is twijfel een afschuwelijk iets! Hoe nu om te gaan met twijfel en zeker als het gaat om in uw geval uw relatie, misschien wel een lang gekoesterde wens. Ik weet niet hoe diep de twijfel zit en wat de oorzaak is. Of je bijvoorbeeld vroeger bij belangrijke en minder belangrijke dingen ook zo twijfelde. Het ligt er dus wat mij betreft aan hoe diep het zit. Als het diep zit is het goed om professionele hulp te zoeken. Als het minder diep zit dan zou twijfel overwonnen kunnen worden. Wat daarbij helpt is om meer te kijken naar wat goed gaat in dit geval in uw relatie. Wanneer we meer kijken naar de dingen die goed gaan zijn de lastigere dingen wat beter te handtere. Je zou dit samen met je vriend kunnen doen, kijken wat jullie goed vinden gaan en kijken wat je zou willen om het beter te krijgen. Het is de kunst om het klein te houden, niet te grote stappen willen zetten en niet te hoge eisen aan jezelf willen stellen. En maak hierover dan ook afspraken.

Probeer ook evenwicht te vinden in je gevoel en je verstand. Vaak hebben we het over ons nuchtere verstand en misschien helpt het om juist eens met een beetje zelfspot te kijken naar de twijfel. Humor is ook vaak zo’n belangrijk hulpmiddel waardoor we kunnen relativeren. En vergeet niet dat de perfecte man niet bestaat, geniet van de mooie eigenschappen van hem en van jezelf.

En als het je niet lukt om uit het negativisme te stappen, het te doorbreken, dan lijkt het me goed om hulp te zoeken. Als twijfel een thema is in je leven zou ik adviseren om het professioneel aan te pakken.

Ik hoop dat je er wat mee kan. Geniet van de relatie met je vriend.

Met vriendelijke groet,
Ria van der Leer

Lees meer artikelen over:

psychologie