Chiliastische toekomstvisie

Ds. M. M. van Campen / 1 reactie

Vraag

Aan ds. Van Campen. Met veel interesse beluister ik uw preken over de toekomst. Ik loop alleen tegen een probleem aan, ik hoop dat u mij daarin een beetje kunt helpen. Mijn vraag is: Hoe passen 1 Kor. 15:22-28, 1 Kor. 15:50-57, Rom. 8:18-23, 2 Pet. 3:8-13, Matth. 25:31-46, 2 Thess. 1:5-10 en Joh. 5:28-29 in de chiliastische toekomstvisie die u hebt?

Antwoord

Dit is een vraag die ik niet zomaar even kan beantwoorden in een paar zinnen. Eerlijk gezegd vraag ik me af: wat is het probleem? De teksten zou ik een voor een willen uitleggen en over elk een preek kunnen houden. Ik heb niet het idee dat ik dan in conflict kom met wat ik in voorgaande preken heb gezegd. Ten diepste gaat het niet om mijn visie, maar wel om wat Gods Woord zegt. Ik ben geen profeet, maar tracht wel de profetieën uit te leggen in alle eerbied.

Een paar algemene opmerkingen:

-Waar ik veel aan heb gehad, is de studie van J. C. Ryle over het profetisch Woord. Zijn boekje “Prophecy” in het Nederlands vertaald met de titel: “Verwacht u Hem?” is een enorm belangrijk boek. Zeer ter lezing aanbevolen. Een tweede boek dat mij gevormd heeft is het boek van Horatius Bonar getiteld: “Prophetical Landmarks”.

-Met betrekking tot de uitleg van Johannes 5:28-29: daar gaat het over tweeërlei opstanding: die het goede gedaan hebben tot de opstanding ten leven en die het kwade bedreven hebben, tot de opstanding van het oordeel van de rechtvaardigen. Een man als Spurgeon zegt: “het zal niet op hetzelfde moment zijn dat de slechten met de rechtvaardigen geoordeeld worden… Dit is voorzeker een letterlijke opstanding en het is duidelijk dat de zalige doden vóór de goddelozen zullen opstaan. Leggen wij dit naast Openbaring 20:5-6 dan zegt de Schrift eenvoudig en duidelijk dat tussen de eerste opstanding (van de rechtvaardigen) en de tweede opstanding (van de goddelozen) 1000 jaren zullen liggen.

-In 2 Thess1:5-10: gaat het over de verschijning van Jezus’ komst. Als de Koning Zijn regering openlijk zal aanvaarden, zullen de rollen worden omgedraaid: de verdrukkers van nu zullen dan voor hun wandaden tegenover de gelovigen in Thessalonica rechtvaardige vergelding ontvangen, terwijl de verdrukte gelovigen van nu dán geen vervolging meer ervaren, maar rust. De openbaring van de Heere Jezus zal ook de openbaring zijn van de gelovigen, de zonen van God Rom. 8:19: Zij zullen een verheerlijkt lichaam ontvangen hebben en de Heere Jezus zal verschijnen in het openbaar in gezelschap van de engelen (2 Thess. 2:7) en de gelovigen (1 Thes. 3:13). Samen met hen zal Hij zich aan de wereld vertonen. Hij zal verheerlijkt worden in Zijn heiligen en bewonderd in allen die geloofd hebben.

-2 Petrus 3:8-13: “Eén dag bij de Heere is als 1000 jaar”: Dat is is bij de Heere zo, maar niet bij ons! Bij ons is 1 dag, 1 dag. We gaan ook niet zeggen dat bij de zes scheppingsdagen in Genesis 1 elke dag staat voor 1000 jaar. Dan zou ik nog bij de evolutietheorie uitkomen! Dat doen we niet, en daarom moeten we dat ook niet doen als het omgekeerd gaat om de 1000 jaar in Openbaring 20, dan maken we er ook geen 1 dag van. Als God het heeft over  70 jaar ballingschap voor Israël, dan meent God dat en zijn het geen 69 en ook geen 71 jaar. 70=70 en 1000= 1000 en 1=1.

-Mattheus 25:31-46: gaat over hetzelfde moment als 2 Thess1: de openbare wederkomst van Christus met de engelen en de verheerlijkte gelovigen. Dan vindt een volkerenoordeel plaats! Drie groepen worden genoemd: de schapen en de bokken en de broeders. De ene vraag waarop de volken worden beoordeeld is: wat hebben jullie gedaan met Mijn broeders? De broeders van de Koning zijn de bekeerde Israelieten ( Micha 5:2). Let wel het gaat hier over de nog levenden op aarde in hun aardse lichamen! In Matt. 25: vindt geen opstanding plaats, geen doden voor de rechterstoel, maar levende volken die er op het moment van de wederkomst op aarde zullen zijn.

-Rom 8:18-23: ook de schepping zucht en ziet uit naar het moment van de verschijning van de Heere Jezus: de zuchtende schepping die deelt in de vloek wegens de zonde van de mens zal dan een zingende schepping zijn die deelt in de zegen van Christus werk. Dan zal de tijd van de herademing komen, de verademing waar Handelingen 3:21 van spreekt. Een nadere reformator als W. a Brakel zegt in zijn boek de Redelijke Godsdienst ook prachtige dingen over de schepping die dan zal delen in de zegeningen van de komende heilstijd. De natuur zal uitermate vruchtbaar zijn: voor een distel zal een mirtenboom opkomen, de woestijn zal bloeien als een roos, de bomen in het veld zullen klappen voor Hem, zegt hij onder andere en verbindt dit met de toekomstige heilstijd van de 1000 jaren van Openbaring 20!

-1 Kor. 15:20vv: We zien daar duidelijk een orde: Christus als eersteling (opgestaan), daarna die van Christus zijn (zullen opstaan) en daarna is het einde wanneer Hij het koninkrijk aan God de Vader overgeeft. Let wel: tussen de opstanding van Christus als eersteling en daarna de opstanding van die van Christus zijn zit een lange tijdsperiode die nu al 2000 jaar duurt. De opstanding van Christus heeft al plaatsgevonden maar de opstanding van de gelovigen is nog steeds toekomstmuziek. Vervolgens spreekt de tekst van een tweede “daarna”: er is ook weer een tijdsperiode tussen die van Christus zijn en daarna het einde. Tussen de eerste opstanding (van de Zijnen)  en de tweede opstanding (van de goddelozen) zit volgens Openbaring 20 dus een tijdsspanne 1000 jaar. Die tweede opstanding valt dan samen met het einde van de oude wereld waarna de nieuwe hemel en nieuwe aarde zullen komen. Dus in 1 Kor. 15:23 wordt samengebald wat in Openbaring nader wordt ontvouwd.

-Tenslotte raad ik de vraagsteller in alle bescheidenheid aan om mijn Bijbellezingen over het boek de Openbaring te beluisteren via de website www.maranathakerk.nu om zicht op de grote verbanden te krijgen.

Ds. M. M. van Campen

1 reactie
Alphonsus
Het is zo dat naar mate de tijd verstrijkt en het 1000 jarig vrederijk naderbij komt, ook de kennis omtrent deze zaken zal toenemen. Dit ter geruststelling en opbouwing van Zijn gemeente. Een gezonde nieuwsgierigheid naar de toekomst past binnen een Bijbels bestuderen van Gods heilsplan. Drijvend moet zijn een aan God toegewijd leven waarin we gaan van heerlijkheid tot heerlijkheid en van heiligheid tot heiligheid.
Het alleen willen kennen van de toekomst uit nieuwsgierigheid en verder niet een Gode welgevallig leven leiden, geeft alleen het verstand vulling doch het hart blijft dan leeg.