Er zijn opvallend veel studenten bij de HHK. Wat zijn de eisen op geestelijk geb...

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Er zijn opvallend veel studenten bij de HHK. Wat zijn de eisen op geestelijk gebied om dominee te worden bij de HHK? Is een roeping noodzakelijk en wordt dat onderzocht door de toelatingscommissie? Is de Commissie Toelating vergelijkbaar met het curatorium bij de Ger. Gem.? Alvast bedankt en vriendelijke groet.

Antwoord

Beste vragensteller,

Uiteraard is het nodig dat mensen een roeping hebben om in Gods koninkrijk te arbeiden. Hoe zullen zij preken indien ze niet gezonden zijn? Wie zal dat heilig Woord van God durven verkondigen zonder dat hij weet dat God Zelf hem daartoe heeft geroepen en dan ook Zijn hulp en bijstand altijd wil bewijzen? De (Hervormde) Kerk heeft behoefte aan mensen die zich gedreven weten door de Heilige Geest. We hebben geen behoefte aan geleerde letterknechten en zelfzuchtige praatjesmakers, maar aan mannen die beven voor het Woord van God, die de geestelijke diepte van het Woord verstaan, die weten van het inwonende bederf van de zonde, de vloek van Gods wet, de listen van de duivel en de oneindige ruimte in de Heere Jezus Christus.

Het oordeel over de Goddelijke roeping tot het ambt kunnen mensen niet geven. Dat is iets tussen God en onze ziel. Als kerk zijn we wel verantwoordelijk voor elkaar en het geheel van de kerk. Dit betekent dat de commissie toelating in de Hersteld Hervormde Kerk verschillende gesprekken heeft met studenten: bij het begin van de studie, bij het begin van het voorgaan in de erediensten en bij het begin van het ambt. De commissie toelating spreekt wel over het innerlijk, maar oordeelt daar niet over. Het oordeel gaat over leer, leven en bekwaamheden.

De velden zijn wit om te oogsten. Laat het daarom onze bede zijn dat de Heere arbeiders in Zijn wijngaard uitstoot!

Ds. W. van Vlastuin