Persoonlijke relatie met God

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je nu een persoonlijke relatie met God hebben? Iedereen zegt dat je de bijbel moet lezen en bidden, maar het lijkt niet te helpen. Kun je eigenlijk wel een relatie met God hebben?

Antwoord

En relatie met de Heere God heeft in vele opzichten gelijkenis met de relatie tussen mensen. Zoals tussen een man en vrouw, die meer met elkaar hebben dan dat zij "iets voor elkaar voelen". Er is trouw, die op elkaar gericht is. Er is een zorgen voor en een zorg hebben om elkaar.

Maar een relatie met de Heere kent ook iets anders. Hij is de gans Andere. De "Onzichtbare". De Eeuwige. Zijn nabijheid is van een heel andere aard en orde, dan de nabijheid van je vriend of vriendin er is. Dat geldt overigens ook van het (moeten) missen van Hem.

Je vraagt hoe je een relatie kunt hebben? Op zich is die vraag niet zo moeilijk te beantwoorden. God is Degene die tot ons komt en door Zijn Woord en geest een relatie met ons mensen aangaat. Die dat bij de Doop bevestigt met Zijn merkteken. Daarmee is je kernvraag zo goed als beantwoord. "Kun je?" Jazeker!

Moeilijker is de vraag, hoe wij de relatie onderhouden (nog afgezien van de vraag óf je een relatie met de Heere wilt). Wat dat betreft gaat de vergelijking van de relatie tussen man en vrouw hier ook op. Aan een dergelijke relatie moet duurzaam gewerkt worden. Ze moet onderhouden worden. Niet alleen door eens een keer attent te zijn. Maar ze moet ook blijken in duurzame trouw. In diepgewortelde liefde. In het restloos hooghouden, het (respect)eren van elkaar.

Het klassieke huwelijksformulier is praktisch genoeg, en laat zich ook (deels) vertalen naar de relatie tot de Heere God.

Waar ik vooral op wil wijzen, is een drietal dingen, dat je misschien nog wat verder kunnen helpen:

1. In de relatie met God (die overigens in Christus tot stand komt en blijft), ga je ervaren dat je niet meer buiten hem om kunt en wilt leven. Je gaat alles overleggen met de Heere in je gebed en je zoekt met heilige begeerte naar wat de Heere geeft tot antwoord in Zijn Woord. Niet de Bijbel als spoorboekje gebruiken. Maar in Gods Woord al lezend te luisteren naar Zijn Stem.

2. Zodoende ga je ook de liefde, die God in je ziel uitstort, herkennen zoals Johannes in Zijn brieven weergeeft (lees vooral eens 1 Johannes 4 : 19-20).

3. Waar God Zelf Zijn liefde schenkt en uitstort in ons hart, daar kan wederliefde niet uitblijven. Dan wordt de omgang met elke naaste dichtbij en ver weg gestempeld door wederliefde. Dan ken je ook dat gebed in je eigen hart: "Heere, wat wilt Gij nu dat ik doen zal? Lees maar eens de indringende woorden van Christus in Zijn Hogepriesterlijk gebed, die je vindt in Johannes 17.

Ds. M. F. van Binnendijk, Vinkeveen