Jezus aannemen als Profeet, Priester en Koning

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Als je Jezus aanneemt, moet dat in Zijn ambten als Profeet, Priester en Koning. Soms denk ik dat ik Jezus aangenomen heb, maar soms twijfel ik weer. Dat ik Hem van harte wil aanemen als Priester, daar twijfel ik niet aan. Als Profeet, leraar, daar heb ik ook geen moeite mee. Maar als Koning... Jezus zegt Zelf: Gij wilt niet dat Ik Koning over u ben. Dat voel ik goed, want dan ben ik de baas niet meer over mijn leven, op geen enkel terrein en dat gaat tegen mezelf in. Nu wil ik dat wel aan Jezus overgeven en ik bid ook of Hij mijn wil verandert, zodat ik doe wat Hij van me vraagt. Dat ik Hem in ieder geval gehoorzaam ben, ook als mijn wil anders is. Maar ondanks dat ik Jezus dus ook als mijn Koning 'wil' aannemen, voelt dat toch anders dan dat ik dat doe in Zijn ambten als Priester en Profeet. Daarom denk ik steeds dat ik Hem niet oprecht heb aangenomen. Ik twijfel zoveel, of ben ik gewoon teveel aan het uitpluizen?

Antwoord

Beste vrager,

Mag ik drie opmerkingen maken met betrekking tot jouw vraag?

1. Ben jij niet teveel bezig met jezelf? Je hebt het voortdurend over jouw aannemen. In een bepaald kader kan dat wel. Maar is het geheim van de gelovige christen niet veel meer, dat de Heere de Eerste is geweest. Jezus zegt in Joh.15: 16: "Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren." Daar ligt vastheid en zekerheid in.

2. Jij twijfelt over wat jijzelf al of niet hebt gedaan. Denk er eens over na hoe de Heere Jezus tot jou is gekomen? Waar is dat begonnen, waarmee en met welk Woord?

3. Een punt dat ik heel nadrukkelijk aan de orde wil stellen: jij schrijft dat jij de Heere jezus van harte wilt aannemen als Priester, maar dat je moeite hebt met de Heere als Koning. Eerlijk, dat begrijp ik niet zo goed. Ik heb meermalen jongeren ontmoet, die de Heere Jezus als Koning zagen en wilden dienen, maar die nog geen oog hadden voor Hem als Priester. Trouwens, dat zie je al bij de discipelen. Ze willen de Heere wel dienen, desnoods wel voor Hem sterven, maar ze zien niet de noodzaak dat Hij voor hen sterft en ze begrijpen niet dat de Zoon des mensen niet gekomen is (allereerst) om gediend te worden, maar te dienen en Zijn ziel. Zijn leven te geven tot een rantsoen, een losprijs voor velen ( Marc. 10:45). Wanneer je dat laatste wel ziet en gelooft, en dat zie jij wanneer je Hem als Priester wilt aannemen, dan zul je toch van harte begeren deze Koning, Die Zichzelf voor jou over had, te volgen en te dienen.

Denk nog eens goed over deze dingen na, en wanneer je behoefte hebt om door te vragen, dan sta ik daar graag voor open.

Gods zegen,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid
1 reactie
Alphonsus
In tegenstelling tot alle andere aardse koningen die aan jou hun wil zouden willen opleggen en waar je over het algemeen niet beter van wordt, heb je nu een hemelse Koning die Zich reeds helemaal voor jou gegeven heeft. Zou deze Koning Jezus dan niet het allerbeste met je voor hebben en dat dus in tegenstelling tot alle andere aardse koningen die van jou altijd iets willen hebben dan wel verlangen?
Voor mij is de keuze dan niet meer zo moeilijk zijn en zou ik naar een dergelijke Koning van harte verlangen. Daarbij als deze Koning Jezus de verantwoordelijkheid over je leven krijgt geeft dat ook veel rust in veel aardse zaken. Deze Koning weet n.l. wat het beste voor je is.