Paul Washer

Ds. A.A. Egas / 5 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. Egas. Ik heb een filmpje van de Amerikaanse predikant Paul Washer gezien. Het heeft grote indruk op mij gemaakt hoe ernstig hij preekt. Mijn vraag is: preekt hij zuiver en recht naar Gods Woord? Ik vind zoiets heel moeilijk om te onderscheiden.

Antwoord

Waarde vriend(in),

Helaas kan ik je vraag niet beantwoorden, want ik heb nog nooit een preek of een filmpje van de Amerikaanse predikant Paul Washer gezien. Wat ik erover gehoord heb klopt wel met je waarneming: hij is een indringende en ernstige prediker. Maar ondanks het feit dat ik hem niet gehoord heb en dus je vraag als zodanig niet kan beantwoorden, geef ik je toch een antwoord. Je moet namelijk wel leren om de rechte prediking te leren onderscheiden van dwaalleringen. Je mag ten diepste niet afgaan op wat anderen over iemands prediking zeggen. Ik denk dan aan de Bereërs, die door Paulus worden geprezen omdat zij de prediking van de apostel onderzochten of die naar de Schriften was. Lees maar mee in Handelingen 17 vers 11: "En dezen waren edeler dan die te Thessaloníca waren, als die het Woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren." Onze kanttekeningen schrijven bij het woord "edeler", Namelijk van gemoed. Want dat is een recht edel gemoed, dat zijn geloof niet op het zeggen van mensen, maar alleen op Gods Woord bouwt.

Wel kan ik je bij dat onderzoek een aantal handreikingen geven, zoals ik dat wel eens met de oudere catechisanten bespreek, wanneer zij ook met vragen hierover lopen. Bijvoorbeeld, wanneer ze gaan trouwen en zich in een andere gemeente gaan vestigen. Ik zeg dan altijd: "let erop dat de drie stukken van onze Catechismus evenwichtig gepreekt worden." Want niet moet alleen nadrukkelijk de kennis van de ellende gepreekt worden, maar ook de weg der ontkoming. Maar is er tevens aandacht voor het leven der dankbaarheid? Wanneer één van die stukken ontbreekt of nauwelijks aan de orde komt, dan kan het gevaar van dwaling om de hoek liggen. Wanneer de ellende alleen maar genoemd wordt, maar niet de noodzaak van de doorleving daarvan benadrukt wordt, dan komt de verlossing als het ware 'in de lucht te hangen'. Maar ook als het leven der dankbaarheid niet geleerd wordt, dan komt God niet aan Zijn eer. Het gaat dus om een evenwichtige prediking van de drie stukken.

Verder is het van belang om er op te letten of de volgende uitgangspunten die we terugvinden in de Heilige Schrift, de basis vormen van de prediking:

1. Wordt er uitgegaan van de totale verdorvenheid van de mens, zijn totale onmacht ten goede;

2. Gaat de prediking uit van de uitverkiezing tot de zaligheid;

3. Wordt er in de verkondiging beklemtoond, dat er alleen heil is voor degenen die in Christus geloven;

4. Is de prediker er van overtuigd dat de genade onwederstandelijk is;

5. Vind je in de woordverkondiging terug de volharding der heiligen, dat er geen afval der heiligen is.

Deze aandachtspunten kunnen je helpen bij het onderzoek van de prediking of die overeenkomstig de Schriften is.

Van groot belang hierbij is de verlichting van de Heilige Geest. Laat daarom  onder de prediking voortdurend je gebed zijn: "Heere zendt Uw licht en waarheid neder, dat die mij leiden." Die onmisbare werking en nabijheid van die Geest van harte toegebeden.

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Ds. A. A. Egas

Lees meer artikelen over:

predikant
5 reacties
Daniel
God zal het moeilijk hebben met ons refo's.
Gelukkig is Hij groter dan wij weten.
dalethvav
En wat nu als iemand als Paul Washer "onze: catechismus niet kent? :-))
matthew
naar Paul Washer kun je prima luisteren
janvanverweg
1 John 4:1-3
Beloved, do not believe every spirit, but test the spirits to see whether they are from God, for many false prophets have gone out into the world. By this you know the Spirit of God: every spirit that confesses that Jesus Christ has come in the flesh is from God, and every spirit that does not confess Jesus is not from God. This is the spirit of the antichrist, which you heard was coming and now is in the world already.
Lisanne
Ik zou toch wensen dat er véél méér predikanten als Paul Washer zouden zijn. Zoek maar eens op youtube naar 'The shocking youth-message', dan weet je genoeg.