Zelfbevrediging als kind

C. den Hamer / 1 reactie

Vraag

Als kind bevredigde ik mezelf al. Ik was toen een jaar of 7. Ik droomde dan ook vaak over heel mooi willen zijn. Nu voel ik me daar schuldig over. Is dat terecht? Waarom bevredigde ik mezelf al zo vroeg? Is dat normaal als kind zijnde?

Antwoord

Ja het komt wel meer voor dat kinderen op jonge leeftijd, vaak door toeval, ontdekken dat zelfbevrediging een prettig gevoel teweeg brengt. Kinderen van die leeftijd zijn doorgaans nog niet echt bewust gericht op het willen beleven van seksualiteit. Op een dag ontdekt het kind dat door (toevallige) aanraking en/of wrijving een prettig prikkeld gevoel ontstaat waarbij een kind van 7 dit doorgaans nog niet associeert met seksuele fantasieën. Ook jij meldt dat het gevoel gepaard ging met fantasieën over mooi zijn, dus een kinderlijk niveau had.

Het huidige schuldgevoel lijkt meer voort te komen uit wat je nu als volwassene beleeft en associeert bij masturbatie. Dus de volwassen beoordeling en het schuldgevoel erover wat er toen plaatsvond sluit niet geheel op elkaar aan. Bij jonge kinderen heeft zelfbevrediging vaak een troostfunctie. Het kind heeft behoefte aan koestering en veiligheid en masturbatie voelt dan prettig en warm. Ik denk dat kinderen die zich vaak eenzaam en niet gezien voelen, bij het ontdekken van masturbatie, dit soms gebruiken als compensatie. Het lijkt mij belangrijk als een ouder er kennis van krijgt dat een jonge zoon of dochter masturbeert hierop rustig en wijs reageert en probeert te achterhalen waar het kind werkelijk behoefte aan heeft in plaats van het te zien als bewuste complete seksuele actie.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer, psychotherapeut/seksuoloog

Lees meer artikelen over:

friemelen
1 reactie
EVA
Wanneer je er een schuld gevoel over hebt, belijd het aan God ook al is het onschuldig als kind zijnde zoals dhr Hamer al aangeeft, God kan je van dat gevoel afhelpen, en je er van vrij maken dat het je gedachten beheerst.

Gods zegen