Abram, Izak en Jakob aan Heilig Avondmaal

Ds. N.P.J. Kleiberg / 1 reactie

Vraag

Ik hoorde van iemand die in bevindelijke kringen (in de kerk waarvan ik lid ben) aan het Heilig Avondmaal ging en die tegen mensen zei dat Abram, Izak en Jakob ook aanzaten. Voor deze vrouw hebben velen veel respect. Is dit bijbels? Zijn er in de kerkgeschiedenis meer van dit soort verhalen (bij ds. Smytegelt betrof het engelen, maar hier gaat het om overleden mensen)? Als je dit soort bijzondere verhalen hoort, ben je geneigd om alles in je eigen leven voor verdacht te houden.

Antwoord

Naar aan leiding van je vraag het volgende: er is verschil in beleving en werkelijkheid. De werkelijkheid heeft laten zien dat er geen Abraham, Izak en Jakob aanzaten. Maar iemand kan het soms zo goed hebben aan het Avondmaal, dat daar een verbondenheid gevonden wordt met het voorgaande geslacht. Is het Bijbels? Er staat wel in de Bijbel dat ze na dit leven zullen aanzitten met Abraham, Izak en Jakob (Mattheüs 8:11). Dat wil zeggen, dat daar de Kerk gevonden zal worden. Maar uiteindelijk gaat het niet om het voorgeslacht, maar om de Heere Zelf.

En mag je die kennen? Hij is de Waarheid, en Hij is de Getrouwe. Houd je eigen leven maar voor verdacht, maar de Heere niet. Dan kan je met het jouwe altijd tot Hem gaan.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
1 reactie
eduard1
Volgens mij is dit inbeelding, mystiek, en moeten wij ons hier verre van houden want het doet afbreuk aan het Woord.
"En zij zagen niemand dan Jezus alleen."