Yoga-oefeningen doen als christen

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Uit de reacties op andere vragen (zoals 'Deelnemen aan yoga' rond dit thema concludeerde ik dat je alle oefeningen uit de yoga gewoon zou kunnen uitvoeren als christen mits er geen religieuze aspecten aan bod komen. Maar in een ander antwoord 'Ontspannen na whiplash' staat dat bepaalde elementen uit de yoga zoals de Zonnegroet, niet te verenigen zijn met het christelijk geloof. Maar betekent dit dat je toch niet alle oefeningen kunt doen en zo ja hoe weet je dan welke wel en niet?

Ik vraag dit omdat ik graag wat buik- en rugspieroefeningen zou doen (gewoon thuis), maar oefeningen zoals crunches en sit-ups leken op internet ook in de yoga voor te komen en ik ga naar een oefentherapeut waar ook oefeningen gegeven worden die op yoga lijken (of eruit afgeleid zijn?)

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Oefeningen die bij yoga gegeven worden voor training van de buik- en rugspieren zijn natuurlijk niet perse verkeerd. Het wordt mijns inziens een probleem voor een christen wanneer de oefeningen voorafgegaan worden door de Zonnegroet. Dit gebeurt vaak bij yoga-oefeningen, meestal voor aanvang van de oefeningen. Zolang je dit spirituele kader weglaat is er mijns inziens geen probleem met de oefeningen voor de buik en rug.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

yoga