Bijbeltekst gekregen: van de duivel of van God

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me vaak af of ik mezelf niet bedrieg. Ik meende dat het God was die tot drie keer toe tot mij had gesproken (d.m.v. de Bijbel), maar nu twijfel ik daaraan! Wanneer weet ik het zeker? En hoe weet ik of een tekst van de duivel komt of van God?

Antwoord

Het is inderdaad mogelijk dat de duivel het Woord van God misbruikt. Dat blijkt bijvoorbeeld bij de verzoeking van Jezus in de woestijn. Satan misbruikt ter verleiding psalm 91. Hij zal dan echter altijd de Schrift laten buikspreken en die verdraaien. Ander gebruik van de Schrift kent satan niet. Waar de Schrift op eerlijke wijze tot ons spreekt, kan het dus niet van de boze komen. Twijfel er maar niet aan dat de Heere het is die d.m.v. de Bijbel spreekt tot ons hart. Hecht echter niet teveel aan het krijgen van teksten. Christus maakt zalig, niet het krijgen van teksten. Laat dit laatste niet de plaats van Christus innemen.

Vriendelijke groet,
ds. J. L.Schreuders