Gods goedertierenheden tot bekering

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor iemand, die weet hoe Gods goedertierenheden tot bekering leiden. Wilt u daar iets over vertellen? Ik zie zelf veel van Zijn goedertierenheden in mijn leven en heb ook een betrekking op de Heere mogen krijgen, maar worstel nog erg met de zondebeleving in die weg. En ook: van verre gezien, maar nog niet omhelsd.

Antwoord

Onder Gods goedertierenheden versta ik in het verband van Romeinen 2:4: Zijn verbond en woorden waarmee Hij ons omringt (al kunnen ook andere gaven uitingen van Gods goedertierenheid zijn). Daardoor roept Hij ons tot Zich. Zegt Hij als het ware: “Zie toch welk een goede God Ik ben, bereid om te behouden, Die alle zaligheid geef. Ik geef ook zondebeleving en geloof en bekering en verlangen Mij te dienen.” Gods doel is dat ons dat tot overgave aan Hem brengt. Als een mens die dat allemaal mist, maar die dat kan en mag verkrijgen vanuit Hem in Christus.

Al Zijn goedertierenheden willen ons afleren om slecht van Hem te denken. En ons brengen tot de overgave aan Hem: dat Hij zaligmaakt. Van begin tot eind. Volkomen dus. Het hart van die overgave is de overgave als een goddeloze aan Christus, om Wiens wil God goddelozen rechtvaardigt. Zondebeleving is oprecht als het ons uitdrijft tot Christus. En zondebeleving wordt verdiept als wij aan Zijn voeten zien wat we Hem aandeden en dat Hij ze verzoent. En dan kan die zondebeleving (berouw) nooit diep genoeg zijn.

De tekst van verre gezien, nog niet omhelsd komt uit Hebreeen 11, waar staat “gezien én omhelsd.” Echt zien, is gelovig zien, is omhelzen. Denk aan Israel in de woestijn: zij waren gebeten door de slangen en wie zag op de koperen slang werd en was genezen. Zien is zien met overgave, met vertrouwen.

Waarschijnlijk bedoelt de vraag met zien “verlangen” en met omhelzen “toeëigenen, geloven” (denk ik). Wie verlangt mag zich toeëigenen. Want de HEERE is genegen om te geven, om te schenken. Wij hoeven Hem niet gewillig te maken. Hij maakt ons gewillig om te begeren en te verlangen. En die overgave is overgave als een mens die niks heeft en niks kan, maar die alles ontvangt van Hem. Overgave als een goddelozen en vruchteloze aan Hem Die vergeef ten heiligt en vernieuwt.

Ds. D. Breure

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheid