Beschermengel

Ds. W. C. Meeuse / 16 reacties

Vraag

Ik heb recent de film “It's a wonderful life” uit 1946 gekeken. Daarin kwam een beschermengel voor. Waar komt dat idee van een beschermengel vandaan? Volgens mij is dat niet duidelijk in de Bijbel terug te vinden. Ik geloof daar ook niet in. Het lijkt mij een typisch middeleeuwse ontwikkeling, net zoals de heiligenvereringen. Maar wie heeft het bedacht en op grond waarvan?

Antwoord

De genoemde film heb ik niet gezien. In de Bijbel is meer geschreven over engelen dan over duivelen, die gevallen engelen zijn.

De gedachte dat ieder mens een beschermengel heeft komt al voor bij de Grieken en Romeinen. Zij dachten dat ieder mens een goede en een kwade “genius” bij zich had. Ook Luther geloofde in het werk van engelen, vooral bij kinderen. In een preek over Mattheüs 18:10 zegt hij: "De kinderen hebben engelen. Daarom moet ik mijn kind er direct van jongsaf aan wennen: je hebt een engel en als je ’s morgens of ’s avonds bidt, zal hij bij je zijn, aan je bed zitten in een witte rok en hij zal je verzorgen, wiegen en beschermen, zodat de boze man, de duivel niet bij je kan komen. Evenzo als je voor je eten bidt. De engelen zijn er niet alleen bij de kinderen, ook bij ouderen".

Abraham Kuyper heeft een dik boek over de engelen geschreven ('De engelen Gods').

Het geloof in een beschermengel voor iedereen is ontleend aan Mattheüs 18:10, waar Jezus zegt: “Pas op dat u niet een van deze kleinen veracht. Want Ik zeg u, dat hun engelen in de hemelen altijd het aangezicht van Mijn Vader, zien Die in de hemelen is." En dan heeft Jezus het niet alleen over kinderen. Want in het begin van dit hoofdstuk zegt Hij: “Voorwaar, Ik zeg u, als u zich niet verandert en wordt als de kinderen,  zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan” (vers 3). Het is wel de vraag of hierbij aan een afzonderlijke engel gedacht moet worden.

In de brief aan de Hebreeën wordt uitvoeriger aandacht aan de dienst van de negen besteed. Lees Hebreeën 1: “Het zijn dienende geesten, die uitgezonden worden ten dienste van hen, die de zaligheid zullen beërven.” In de kerk- en zendingsgeschiedenis zijn verschillende verschijningen van engelen beschreven. Zo kunnen we dat ook lezen over de profeet Elisa bij Dothan (1 Koningen 6:17).

Als je meer over engelen wilt weten, kun je een van de volgende boeken raadplegen:

-Frieda-Mout-van der Linden: “Ere zij den Heer’ der engelen” (De Banier 1987);
-Corrie ten Boom: “Engelen”;
-Ds H. Veldhuizen: “Rondom ons zijn engelen?” (Groen, 1995);
-Wim Markus: “Engelen om je heen” (Boekencentrum, 2003).

Ds. W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

engelen
16 reacties
Tonny
Daniël 10 en 12 spreekt over bescherming door engelen.
Ook openbaring 12 zegt wat over het werk van de engelen. Het is een wat onderbelicht onderwerp.
kumi
Ja ,mee eens,met ds en Tonny,
Het staat duidelijk in de Bijbel
En men heeft in byzondere situatie 's dat echt wel eens ervaren, sommige mensen!
Samanthi
Heb een keer ervaren toen we met een klein clubje in den Haag, aan het bidden waren, we voelden ons klein en alleen, toen de gebedsleider zei: wij zijn met meer dan hun, toen voelden we ons omringt door een leger engelen, zo midden in den Haag tussen de mensen.
Greenway
In Handelingen 12 lezen we over Petrus, die bevrijd wordt uit de gevangenis.
Daarna stond Petrus voor de deur van een huis waar men samengekomen was.
Rhode liet Petrus buiten staan en zei tegen de aanwezigen dat Petrus voor de deur stond.
Hun antwoord: Gij raast, het is zijn engel(vers 15)
Beschermengel dacht ik , hieraan ontleent
hans0166
De Psalmen 91:11-12 NBG51
want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen; op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot.
kumi
Mooi Samantha,
Mooie getuigenis
Zo heb ik dat eertijds v een vriendin met een aanrijding gehoord.
En ik zelf heb destijds na mn grote ingrijpende operatie ook ervaren.
LICHTt en WARMTE STRalen trokken mij ogen naar het plafond in de ziekenzaal,heel mooi,byzar.
En ik hoorde de verpleegkundige zeggen ze is afwezig, LIGHT, WARMTE
Samanthi
@kumi
Echt mooi.
kumi
Ja ,wonderlijk mooi!!
John61
Ik vond dit wel een goed boekje met onderbouwing, tweedehands is het nog wel te krijgen:

https://www.bol.com/nl/p/waar-engelen-wonen-en-werken/1001004004497752?referrer=socialshare_pdp_androidapp
Rembrand
Wat mooi om de persoonlijke ervaringen van Samanti en Kumi te lezen.
Nog mooier vind ik het om te horen en te lezen dat vergelijkbare ervaringen gedeeld worden met allerlei mensen. Zowel christelijke mensen, aanhangers van andere godsdiensten en mensen die geen geloof aanhangen.
dorpeling
Wij hebben dat een keer gehad onderweg naar ons vakantieadres. Een bijna-ongeluk op een onbekende, grote rotonde waar links voorrang had. Mijn man zei achteraf; het was net of m'n stuur overgenomen werd.

Ik geloof dan ook echt dat God Zijn engelen stuurde als bewaring zoals Psalm 91 zo mooi zegt, die we overigens voor ons vertrek nog hadden gelezen.
kumi
Mooi,dat was dus niet toevallig dat jullie ook psalm 91 nog hadden gelezen
kumi
Ik hoop ook dat degene die deze vraag had of Engelen echt bestaan en nu nog functioneren, overtuigd is!
dorpeling
@Kumi, dat klopt en achteraf was het voor ons een vast bewijs dat God hoort wanneer we alleen op Hem ons vertrouwen stellen en alles in Zijn hand mogen geven.
Dat hebben we wel meerdere keren mogen voelen, maar dit was heel duidelijk.

1 Die in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen.
11 Want Hij zal Zijn engelen van u bevelen, dat zij u bewaren in al uw wegen.
15 Hij zal Mij aanroepen, en Ik zal hem verhoren; in de benauwdheid zal Ik bij hem zijn.

Engelen bestaan. Echt!
kumi
Mooie getuigenis, Hallelujah
Samanthi
@Dorpeling geweldig groot is de Heere, Hij stuurt Zijn engelen.