Gedoopt door ongelovige ouders

Ds. A. Simons / 4 reacties

Vraag

Geachte dominee Simons, ik heb een preek van u beluisterd van afgelopen 1 november 2009. Dit was de doopdienst en eigenlijk loop ik helemaal vast. Doopt u alleen kinderen van gelovige ouders? Dit kwam wel zo bij mij over. Het formulier is hier heel helder over dat dit alleen kan. Als ik dan gedoopt ben door ongelovige ouders is deze doop dan wel oprecht geweest en mag ik dan toch de cheque bij Hem inleveren? Eerlijk gezegd snap ik het allemaal niet meer, is de doop wel in de plaats van de besnijdenis gekomen. De besnijdenis was voor de Joden en ik lees wel: wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn... Dominee, ik mag weten van Zijn onveranderlijke vergevende liefde, maar je hoort zo veel over de doop en het brengt me allemaal erg in verwarring!

Antwoord

Laat ik met de deur in huis vallen: jammer, verdrietig dat er zoveel verwarring is over de doop,  de wet, over de ambten en de kerk.  Ik ervaar het als een oordeel wat over de kerk heen gaat. Allerlei evangelische invloeden dringen de kerk binnen. Maar niet alleen van buitenaf, ook van binnenuit heerst er veel verwarring in de kerk. Och dat mijn hoofd water ware en mijn ogen een springadder van levenden tranen…(Jer. 9:1). Waar het ten diepste over moet gaan, daar komen we helemaal niet meer aan toe. Paulus zegt in Hebreeën 6 dat velen cirkelen in allerlei bijzaken (dopen e.d.). Er is geen voortvaren naar de volmaaktheid (Hebr. 6:1-3).

Ik weet ook wel dat het bovenstaande geen antwoord geeft op jouw vragen. Ik wil ook niet zeggen dat jouw vragen voortkomen uit het bovenstaande. Maar ik krijg (ook vaak buiten Refoweb om) zoveel vragen die te maken hebben met allerlei verwarring, die onder kerkelijke jongeren heerst. Laten we waakzaam zijn en nuchter.

Ik ga proberen je vraag te beantwoorden. Je vraagt of ik alleen kinderen doop van gelovige ouders? Als antwoord wil ik de aanhef voordat de ouders “ja” zeggen op de gestelde vragen je voorhouden: “Geliefden in de Heere Christus.” Het is niet mijn antwoord, maar het formulier geeft hier antwoord op jouw vraag.

De tweede vraag is: Als je ouders niet in het geloof gedoopt hebben is dan de doop ongeldig? Mijn antwoord is zoals Paulus het zegt in het Woord; kan het ongeloof van Israël het geloof Gods teniet doen? Romeinen 3:3. Gods verbond is gelukkig niet afhankelijk van het geloof van Gods kinderen. Gods verbond rust niet op het geloof van Zijn kinderen. Het verbond rust op het werk van de Zaligmaker. Gods verbond ligt vast in Christus.

Je derde opmerking is: Mag ik de cheque wel bij Hem inleveren? Misschien nog wat helderder terwijl je toch hetzelfde zegt; mag je met de belofte naar Hem gaan? Ach, als Hij nu eerst tot ons kwam in de belofte, (Hand. 2: 39) zouden wij als vrucht van Zijn komen niet komen tot Hem? Als dat achterwege blijft, dan hebben we nog nooit begrepen dat Hij tot ons kwam. Hieraan kun je weten of je het door genade hebt begrepen. Je kunt uren discussiëren en dogmatiseren, maar dat is de dood. Het leven zegt; kom ik om, dan kom ik om, maar ik zal tot de Koning gaan! Of nog een ander voorbeeld; die vrouw die tot Hem kwam omdat ze gehoord had: wanneer je de slip van Zijn mantel aanraakt dan zal je genezen zijn (Math. 9:23). Ze ging. Weet je waarom? Omdat Hij eerst tot haar gekomen was in de belofte. Ze ging de cheque inleveren bij Hem, Die de cheque haar had gegeven. Snap je het? Wat een wonder dat Hij de eerste is. Wij liggen dood op de vlakte van het veld geworpen in ons geboortebloed, maar Hij komt voorbij en Hij zei; leef in uw bloede, leef.

Over je laatste vraag zou heel veel te zeggen zijn. Ik doe het niet. Wel vermaan ik je: laat je niet in verwarring brengen. Zie het bovenstaande! Je schrijft de besnijdenis was voor de Joden en ik lees wel die geloofd zal hebben. Hoor: je gooit twee dingen door elkaar. Wij geloven ook in de volwassendoop vanuit de woorden van de Schrift; wie gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn (Markus 16:16). Van harte mee eens. Bijbels! Alleen voor ongelovigen die op volwassen leeftijd tot het geloof komen.

Maar hoe zit het dan met de kinderen van gelovigen ouders? Voor hen trekken we de lijn door vanuit het Oude Testament, waar het ook gaat om kinderen van het verbond. Kinderen van gelovige ouders werden ook besneden. Ze hoorden samen met hun ouders bij datzelfde Genadeverbond.

Als laatste schrijf je dat je mag weten wat Zijn onveranderlijke liefde. Hoor je wat je zegt? Onveranderlijke liefde! Over eenzijdig werk gesproken. Door U, door U alleen om het eeuwig welbehagen.

Een vriendelijk groet, houdt in gedachtenis: Zie het Lam!

Je dominee A. Simons, Vinkeveen

Lees meer artikelen over:

doopformulierkinderdoop
4 reacties
Christian
Het gaat in het doopformulier om een ganadig God die zijn verbond wil verzegelen aan de dopeling. Gods genadeverbond is de grond waarop wij dopen.
God kan het kind dat ter doop gehouden worden niet genadig zijn op grond van het geloof van de ouders.
Aanschouw het verbond!
eduard1
Echt jammer dat ds. Simons nu juist op de laatste vraag, waar ook volgens hem zo veel over te zeggen is, en wat m.i. aan de basis ligt van het hele doop-denken, niet ingaat.
Zou de redactie aan ds. Simons kunnen vragen dit alsnog te doen?
joelie
Heb es een lezing van ds. Simons gehoord over de doop. Zou zinnig zijn als je deze es zou luisteren.
Het gaat om de lezing "Waarom ben ik gedoopt". Door ds. A. Simons.
Te bestellen bij heartcry.nl. Het gaat dan om de CD met mp3 bestanden van 25 Jongerenavonden en dan deel 2.
Wellicht weet Eduard of deze ook op een andere manier bij de vragenstelster te bezorgen is???
Omega
Daarnaast is deze vraag al zeer vaak aan de orde geweest in deze vragenrubriek.